بااقتصاد
1399/12/03
15:19
استمرار حرکت شاخص بورس در مسیر نزولی/ نوار قرمز شاخص بورس با کدام قیچی بریده می‌شود؟

گزارش بازار/ روز یکشنبه ۳ اسفندماه روند معاملات بازار سهام امروز هم در مسیر نزولی قرار گرفت و شاخص بورس، درحالی بیش از ۱۰ هزار واحد سقوط کرد که تمامی نمادهای بزرگ در سمت فروش ایستادند. شاخص کل هم‌وزن و شاخص فرابورس نیز در این ریزش، شاخص کل را همراهی کردند. حالا بازار سرمایه در هفته‌های پایانی سال ۹۹ به جایی رسیده است که بدون توجه به هر گزارش مثبت و یا خبر تاثیرگذاری، به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد و باید منتظر ماند و دید که کدام قیچی تیز و برنده‌ای، نوار قرمز شاخص را پاره می‌کند و به این روند کاهشی، پایان می‌دهد.

نمادهای بزرگ عهده‌دار نیمی از ریزش ۱۰ واحدی شاخص


به گزارش بااقتصاد، امروز، یکشنبه ۳اسفندماه، سایه سنگین رکود و کاهش ارزش معاملات بر تابلو بورس تهران سنگینی کرد و سهم‌های بزرگی مانند فولاد، فملی، شستا، فارس، کگل، کچاد و تاپیکو، هم زیر سنگینی معاملات منفی کمر خم کردند و بیش از نیمی از ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل را برعهده گرفتند.


واکنش منفی بازار سهام به خبرهای سیاسی و حتی برنامه‌های حمایتی رییس جدید سازمان هم در نوع خود بی‌سابقه است تا جایی‌که می‌توان سال ۹۹ را سال مثبت و منفی‌های عجیب و غریب بورس دانست. صعودهای شارپی بهار و تابستان و سپس ریزش‌های مداوم و سقوط یک میلیون واحدی شاخص، درحالی‌که شرکت‌ها بهترین گزارش عملکرد و سودسازی‌های مناسبی را ارایه داده‌اند، غیر عادی به نظر می‌رسد.


کدام قیچی تیز روبان قرمز شاخص را می‌برد؟


حالا بازار سرمایه در هفته‌های پایانی سال ۹۹ به جایی رسیده است که بدون توجه به هر گزارش مثبت و یا خبر تاثیرگذاری، به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد و باید منتظر ماند و دید که کدام قیچی تیز و برنده‌ای، نوار قرمز شاخص را پاره می‌کند و به این روند کاهشی، پایان می‌دهد.


تزریق بیش‌ترین میزان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری


ورود بیش‌ترین میزان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شاید تنها نقطه مثبت امروز بازار بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم حقیقی‌ها به سمت اعتماد به صندوق‌ها تغییر جهت داده است.


وضعیت معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار امروز چگونه بود؟


سهامداران حقوقی در بازار امروز، ۶۷۰ میلیارد تومان سهم خریدند و در مقابل حقیقی‌ها معاملات۷۱۰ هزار میلیارد تومانی را ثبت کردند. ارزش کل معاملات خرد به دو هزار و ۷۱۰میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها نیز ۳۳درصد، معادل ۹۰۰میلیارد تومان سهام خریدند.


بیش‌ترین میزان معاملات حقوقی‌ها در بورس و فرابورس به سه گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و سیمان، آهک و گچ در نمادهای فملی، وسپهر و شستا اختصاص یافت و معاملات حقیقی‌ها نیز معطوف به گروه‌های مخابرات و سایر محصولات کانی غیرفلزی در نمادهای سپیدار، همراه و بالبر شد.


مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری ملی صنایع مس ایران حدود ۴۰میلیارد تومان افزایش یافت و در همین‌حال، سهامداران حقیقی سپیدار سیستم آسیا برتری حدود ۱۰میلیارد تومانی را رقم زدند.


رشد سهام حقیقی‌ها امروز در ۲۳نماد و رشد سهام حقوقی‌ها در ۱۸۱نماد با بیش از یک میلیارد تومان تثیبت شد و جمع تغییر مالکیت دسته حقوقی به حقیقی ۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت برعکس نیز ۶۸۰میلیارد تومان بود.


دستورالعمل‌های جدید در بازار فرابورس با تغییر روند عرضه اولیه‌ها


بازار سرمایه باز هم شاهد تغییر دستورالعمل‌ها و اجرای مقررات جدید خواهد بود. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، امروز از تغییر در روش عرضه‌های اولیه در این بازار خبر داد.


به گفته هامونی، عرضه‌های شرکت‌های متوسط و حتی کوچک (مانند شرکت‌هایی که ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در روز عرضه اولیه جذب می‌کنند) به روش بوک بیلدینگ انجام نخواهد شد.


مدیرعامل فرابورس معتقد است که این روش ممکن است به هیجانات بازار دامن بزند و اگر روش عرضه اولیه اصلاح شود، این ظرفیت افزایش می‌یابد و می‌توان هر روز هر روز با کشش مناسب بازار و با روش جدیدی که اعمال خواهد شد، عرضه اولیه‌ها را اجرا کرد.


هامونی همچنین از عرضه اولیه دو شرکت دیگر در فرابورس تا پایان سال خبر داد.


مخالفت رییس مجلس با مدیریت دولت بر صندوق‌های ETF


در هیاهوی افت و خیزهای بورس تهران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، دوباره در موضع‌گیری مخالف دولت، مدیریت ETF ها توسط قوه مجریه را زیر سوال برد و آن را نقض غرض اعلام کرد.


قالیباف، معتقد است که صندوق‌های ETF در بورس حضور دارند و به کار خود ادامه می دهند که نظر مجلس و دولت هم نسبت به آنها مثبت است اما در مورد چگونگی مدیریت دولت بر ETFها و اینکه دولت تا چه زمانی باید بر آنها مدیریت داشته باشد، بحث وجود دارد!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه، سوم اسفندماه ۹۹


به‌این‌ترتیب و در یک روز منفی که شاخص کل بورس با افت ۱۰هزار و ۵۱واحدی معادل ۰.۸درصد مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۲۲هزار واحدی ایستاد و شاخص هم وزن ۰.۲درصد افت کرد، مجموع ارزش معاملات بازار سهام (بورس تهران و فرابورس) به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. از این میزان، تنها ۲.۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بورس تهران بود که با انتقال ۲ میلیارد سهم ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۲۲,۶۶۴.۴۰ (۱۰۰۵۱.۵۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۷.۱۷۶.۹۹ (۱۱۴۷.۰۹-)


ارزش معاملات: ۲,۵۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۴۰۲.۰۶ (۹۸.۴۶-)


ارزش معاملات: ۶,۸۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، زاگرس و مارون


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0