بورس۲۴
1400/01/20
11:36
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛ ۳ کارکرد اصلی گواهی سپرده برنج برای کشاورزان

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه سه کارکرد اصلی معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا را برای کشاورزان و بخش کشاورزی کشور تشریح کرد.

بورس۲۴ : حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه سه کارکرد اصلی معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا را برای کشاورزان و بخش کشاورزی کشور تشریح کرد.


رضایی پور گفت: کارکرد گواهی سپرده برنج در بورس کالا در سه بخش قابل ذکر است که نخستین بخش، انبارهای پذیرش شده بورس کالا است. در این حوزه، کشاورزان در حال حاضر دارایی خود را در منازل و محیط های غیراستاندارد نگهداری می کنند درحالی که اگر محصولشان را به انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالا بسپارند در فرآیند نگهداری، آن کالا از فساد، سرقت یا افت کیفیت در امان می ماند.


وی افزود: انبارهای بورس کالا حکم گاوصندوقی را دارند که کشاورزان می توانند کالای خود را به آن سپرده و رسیدی را دریافت کنند و هر زمان که تمایل داشتند بتوانند با رسیدی که در دست دارند کالای خود را ترخیص نمایند.


رضایی پور کارکرد دوم گواهی سپرده را چنین تشریح کرد: این کارکرد به فرآیند فروش باز می گردد. در شرایط فعلی شاهد هستیم که کشاورزان هر ساله پس از برداشت محصول، آن را به تجار یا واسطه ها می فروشند و در صورت عدم مراجعه واسطه ها، کشاورزان مجبور به فروش مستقیم کالای خود و بازاریابی برای آن هستند درحالی که با شروع معاملات گواهی سپرده برنج یا هر محصول کشاورزی دیگری، با فرآیندی کاملا معکوس مواجه هستیم. یعنی کشاورزان زمانی که کالای خود را به انبار استاندارد بورس می سپارند، تجار و مصرف کنندگان زیادی این کالا را رویت می کنند؛ به بیان ساده تر با عرضه محصول کشاورزی بر تابلوی بورس کالا، کالای کشاورزان در معرض دید عموم تاجران سراسر کشور قرار می دهد و تقاضای بالقوه ای برای محصولات کشاورزان شکل می گیرد.


وی یادآور شد: کارکرد سوم این ابزارها را می توان مشخص شدن قیمت کالا برای کشاورز و کاهش فاصله قیمت فروش کالا توسط کشاورزان و قیمت مصرف کننده عنوان کرد؛ لذا واسطه گری های زائد در این بازار حذف شده و همه نسبت به قیمت واقعی محصولات آگاه می شوند.


پایان نسیه فروشی و دریافت چک


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گواهی سپرده یک کارکرد جانبی نیز دارد گفت: این کارکرد ورود سرمایه گذاران به این بازار است. اگرچه در طول دو سال اخیر با شرایط تورمی روبرو شدیم و بیشتر کالاها حکم کالای سرمایه ای پیدا کردند و خریدار دارند اما اگر به چند سال قبل باز گردیم، می بینیم که در مواردی در فصل برداشت حجم عرضه محصولات زیاد شده و به همین دلیل، قیمت محصولی مانند برنج با توجه به موجودی بالای بازار برای کشاورز صرفه ندارد. این شرایط زمان مناسبی برای حضور دلالان و خریدهای ارزان و مدت دار از کشاورزان است که وجود انبارهای بورسی و انتقال محصول استاندارد به این انبارها و امکان فروش برنج در بورس کالا، باعث می شود تا مشکل قدیمی نسیه و امانی فروشی محصول کشاورزان و دریافت چک به پایان برسد.


به گفته رضایی پور، با رونق معاملات گواهی سپرده برنج در بورس کالا، گواهی سپرده حکم کالای نقد را برای کشاورز دارد و می تواند در هر زمانی که صلاح دانست بخشی یا کل محصولش را بفروشد و در سریع ترین زمان ممکن وجه معامله را دریافت کند.


رضایی پور خاطرنشان کرد: برنامه آتی بورس کالا این است که کشاورزان از قبوض یا رسیدهای انبار خود بتوانند به عنوان وثیقه قابل قبول برای بانک ها استفاده کنند و در قبال آن برای کشت های بعدی خود تسهیلات دریافت کنند و مشکلات مالی آنان برطرف شود.


یک توصیه به کشاورزان


وی گفت: ظرفیت انبار یکی از مهم ترین موضوعات در گواهی سپرده کالاست. عمده مسئله ای که در این باره وجود دارد این است که برخی کالاها مثل پسته و زعفران نسبت به وزنشان کالاهای با ارزشی محسوب می شوند و حمل و نقل آنها آسان تر و صرفه اقتصادی دارند اما در برنج به خصوص برای حمل به انبارهای با فاصله زیاد، پیشنهاد می شود که کشاورزان ابتدا نمونه ای از برنج تولیدی را به انبار برده و از استاندارد و پذیرش کالای خود اطمینان حاصل نمایند.


رضایی پور اظهار داشت: چون در حوزه معاملات برنج در ابتدای راه هستیم شاید تعداد انبارهای گواهی سپرده به تناسب در مناطق تولید توزیع مناسبی نداشته باشد لذا اگر کشاورزی قصد سپرده کردن برنج خود در انبارهای بورسی را داشته باشد، با توجه به آنکه حمل تا انبار به عهده تولیدکننده است باید از کیفیت و استاندارد محصول خود و مطابقت با محصول برنج بورسی مطمئن شود.


او گفت: با توجه به تعهدی که انباردار نسبت به خریدار یا مصرف کننده کالا به لحاظ کیفیت و کمیت دارد، محصول کشاورزان مورد آزمایش و آنالیز قرار می گیرد تا با مشکل ارجاع و بازگشت کالا مواجه نشود که این اتفاق نیز به مرور باعث استانداردسازی و رشد کیفی محصول برنج می شود.


منبع: کالاخبر


انتهای خبر

0
0