کارگزاری سهام بارز
1400/07/03
11:50
⚡️دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: 🔹بازار سرمایه بازاری پویا است و روند آن متاثر از تحولات کلان اقتصادی،مباحث تاثیر گذار...

⚡️دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:



🔹بازار سرمایه بازاری پویا است و روند آن متاثر از تحولات کلان اقتصادی،مباحث تاثیر گذار سیاسی، تحولات نرخهای جهانی و انتظارات سرمایه گذران است و این گونه نیست که نهاد ناظر و بالادستی مانع از رشد بازر شده و ترمز رشد آن را کشیده باشد.



🔹 اعمال فشار به صندوق ها برای خرید اوراق صحت ندارد،ماهیت اوراق با سهام متفاوت است و هرگز از لحاظ تقاضا جانشین کامل یکدیگر نیستند ،وقتی تقاضایی برای این اوراق از سمت بازر سرمایه میرود بخش ناچیزی اشخاص حقیقی و عمده آن صندوقهای درآمد ثابت هستند و باید در نظر داشت که حتی اگر این صندوقها تعطیل شوند تمام ۲۰۰ -۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع آنها راهی بازار سرمایه نمیشود زیرا تقاضای ایجاد شده برای آنها کاملا متفاوت است .



🔹افزایش نرخ بهره باعث ناپایداری بدهیهای دولت شده که این مطلوب دولت نیست و مطلب دیگر اینکه تامین مالی دولت علاوه بر فروش اوراق ، از طریق فروش سهام و دارایی است و بنابر این حفظ تعادل این بازارها برای دولت نیز مهم است،چون اگر نرخ اوراق بالا برود بدلیل مثبت شدن نرخ بهره حقیقی ،تاثیر منفی روی قیمت عمومی همه داراییها از جمله سهام خواهد داشت و ارزش داراییهای دولت نیز کاهش می یابد .


البته در جلسات کمیته بند کاف پیشنهادهایی برای افزایش نرخ بهره وجود داشت ولی وزیر اقتصاد صراحتا مخالفت کردند و اعتقاد دارند راهکارهای بهتری از جمله متنوع کردن سررسید اوراق وجود دارد.



🔹باید در نظر داشت که یکی از وظایف مهم بازار سرمایه ،تامین مالی اقتصاد کشور است که از طریق بازار اولیه انجام میشود.در ۲- ۳ ماه اول سال شرایط بازار مطلوب نبود و از اولایل تیر با قوی شدن طرف تقاضا ،این عرضه ها به جریان افتادند و درحال بررسی این موضوع هستیم که چند درصد از منابعی که در عرضه اولیه شرکت میکنند از محل فروش سهام بوده و چند درصد از خارج از بازار وارد شده اند و همین طور اینکه حجم پشت صف در یک عرضه اولیه تا چه حد قالیت تبدیل به تقاضای موثر در دیگر نمادها را دارد.



🔹در حال طراحی طرحی برای ارتقا جایگاه و عملکرد بازار سرمایه هستیم .این طرح ۳۰-۴۰ پروژه اساسی برای بهبود عملکرد بازر سرمایه،ارتقا کارایی،شفافیت، تقویت نظارت و توسعه نهادهای مالی خواهد داشت . یکی از این پروژه ها ، پروژه زیر ساختارهای بازار سرمایه است که مهمترین این زیر ساختارها،دامنه نوسان و حجم مبناست. لازم است که ما یک پلن و طرح مطلوب داشته باشیم و بدانیم که مطلوب بازار سرمایه چیست ، دامنه نوسان پویا یا ایستا ، چه عددی برای طول دامنه مطلوب است و حرکت در ان دامنه در طول روز چگونه باشد ،حجم مبنا با چه فرمولی در هر سهم و یا صنعت اعمال شود.....


تیمی از مرکز پژوهشهای سازمان و معاونت نظارت بر بورسها در حال کار روی این موضوعات هستند و نهایتا خروجی این تیم به عنوان یک نظر کارشناسی نیاز به هم اندیشی با فعالان بازار دارد تا به یک اجماع نهایی برسیم و خروجی این طرح به صورت تدریجی و نه بکباره اجرا خواهد شد.



🔹سهام عدالت قطعا طوری سامان دهی می شود که آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود و نهایت دقت در ان خواهد شد و جوانب کار سنجیده می شود .



🔹 در مورد نرخ گذاری کالا ها دیدگاه های بدنه دولت اعم از رئیس جمهور وزیر صمت و وزیر اقتصاد پرهیز از نرخ گذاری دستوری است.سازمان بورس به عنوان حامی منافع سهامداران خرد تا آخر از موضوع حضور محصولات مختلف تولیدی در بورس کالا و پرهیز از نرخ گذاری دستوری دفاع میکند . حفاظت از منافع سهامداران امانتی است در دست ما.



🔹اگر پرتفوی شخصی روی سهام صنعت و یا صنایع خاصی متمرکز است چرا باید به اندازه شاخص کل رشد کند؟شاخص کل امکان دستکاری ندارد.



🔹در مورد پالایشی ها جلسات و نامه هایی برای ارسال سریعتر اطلاعات صورت های مالی صورت گرفته. روش جدیدی که برای شرکت های پالایشی به کار گرفته می شود محاسبه نرخ نفت بر اساس صادرات است که کمی زمان برخواهد بود ولی در نهایت به سود این صنعت است و دولت هم در پی تقویت سودآوری این صنعت خواهد بود بنابراین درست است که قیمت «دیر» می رسد اما «خوب» می رسد.



🔹مجموعا ۲۰۳۰-۲۰۴۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت پرداخت شده و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر برای صندوق تثبیت بازار طلب داریم که برای وصول آن در حال رایزنی هستیم.



@ebarz

انتهای خبر

0
0