بورس۲۴
1401/04/06
14:25
در خدمات بندری چه گذشت؟

چه بود و چه شد؟

در خدمات بندری چه گذشت؟

بورس۲۴ : به بهانه تغییرات مدیریتی نگاهی به کارنامه شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران از خرداد ماه ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۱ می اندازیم.


این شرکت بر مبنای اطلاعات سایت کدال در سال مالی ۱۳۹۸ خود تنها ۱۰۵۰۳۷۰ میلیون ریال سود ساخته بود که عمده آن غیر عملیاتی (بیش از نود درصد) و بخش اندکی از آن عملیاتی و ناشی از خدمات اجاره مخزن به شرکت مادر یعنی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران بود.


اما با حضورفعالانه تیم مدیریتی از سال ۹۹ و حضور در بازار تولید و فروش LABSA ، ماده اولیه صنایع شوینده، این شرکت برای اولین بار فرآیند تولید و فروش این محصول را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۹ با رساندن سود شرکت به ۲۹۳۲۲۷۷ میلیون ریال، رشد نزدیک به ۲.۸ برابری در سود سازی را رقم زد. افزایش این سود آوری عمدتا با افزایش فعالیت عملیاتی تولید و فروش LABSA بود. شرکت توانسته بود نزدیک به ده برابر درآمد عملیاتی خود را در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ بهبود بخشد. این فرآیند در سال مالی ۱۴۰۰ نیز تکرار شد و شرکت توانست با کاهش اتکا به درآمدهای غیرعملیاتی و بالابردن سهم سود از درآمدهای عملیاتی در این سال نیز ۲۱۰۹۲۲۶ میویلون ریال سود خالص شناسایی نماید.


در این بین سرمایه شرکت نیز از ۴۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داده شد تا روند پذیرش این شرکت در بازار فرابورس تسهیل شود.


فرآیندهای عملیاتی سود ساز در شش ماهه اول سال مال ۱۴۰۱ نیز در جریان بوده و این شرکت توانست محصول سولفونیک اسید خطی خود را در بازار بورس کالا نیز عرضه و در دو هفته گذشته نیز بیش از ۴۳۰ تن از این محصول را در بورس کالا با قیمتهای مناسبی به فروش برساند.


کارنامه حضور مکتوبیان ( مدیر عامل قبل ) در این شرکت توام با اقدامات و نتایجی بود که قطعا مسیر جدیدی را برای سالیان سال، در شرکت بازگشایی کرد که از جمله این اقدامات ساخت و راه اندازی اسکله اختصاصی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران بود که نزدیک به یک دهه مخروبه و غیر قابل استفاده بود. این اسکله نه تنها فرآیند صادرات محصولات شرکت مادر را تسهیل می بخشد بلکه مطابق با تعرفه خدمات بندری و دریایی بنادر بازرگانی جنوبی کشور (منتشر شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی) یک منبع درآمد عملیاتی مادام العمر برای این شرکت فراهم کرده است.


از جمله خدمات و فعالیت های بازرگانی این شرکت می توان به واردات الکل چرب در سال گذشته اشاره کرد و در آخرین قدم نیز واردات ماده حیاتی آکریلونیتریل برای راه اندازی خط تولید اکرولیک شرکت پلی اکریل ایران بود که فرآیند تخلیه آن در مخازن و تحویل آن به پلی اکریل در نیمه اول تیرماه اتفاق خواهد افتاد و باعث خواهد شد خط تولید اکرولیک پلی اکریل ایران نیز بعد از سال ها به چرخه تولید بازگردد. حال باید منتظر ماند و دید با تغییر مدیریت این شرکت چه استراتژی اتخاذ می شود ؟

انتهای خبر

0
0