بااقتصاد
1401/05/31
14:22
شاخص کل با ۵ هزار واحد سرخ، به استقبال شهریور رفت/ ریزش‌های تابستانه بورس تداوم خواهد داشت؟

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۳۱ امرداد ۱۴۰۱ بورس تهران آخرین روز مردادماه را درحالی به پایان رساند که بیش از ۵۰ درصد معاملات در دامنه منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت در نمادهای بزرگ به‌ویژه از گروه فلزات اساسی منجر به افت ۵۴۱۷ واحدی شاخص کل بورس شد. معامله‌گران سهام از یک‌سو در برزخ برجام، قدرت تصمیم‌گیری برای ادامه حضور در بورس را تا حدودی از دست داده‌اند و از سوی دیگر برای انتقال نقدینگی به بازارهای ارز و طلا نیر با تردید مواجهند. در چنین شرایطی ممکن است شهریور، ماه نسبتا خوبی برای بورس باشد از این جهت که احتمالا سرنوشت برجام با توافق یا بی‌توافق، طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

واگرایی مثبت شاخص کل هم‌وزن و آیفکس به شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۳۱ مردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران به روال روز گذشته، در یک ساعت نخست بازار، با افزایش تقاضا همراه بود اما سرعت عرضه در سهم‌های بزرگ و کامودیتی‌محور اجاز تداوم این روند مثبت را نداد. البته شاخص کل هم‌وزن و آیفکس به مسیر صعودی خود ادامه دادند و هر کدام به ترتیب ۷۷۱ و ۳۰ واحد رشد کردند. شرایط معاملات در گروه‌های ریالی بازار بهتر از صنایع دلاری نبود، هرچند خودرویی‌ها وضعیت بهتری داشتند و با افزایش تقاضا مواجه شدند.


خودرو به جاده سبز بازگشت


نمادهای کگل، فولاد، کچاد، وبملت، شپنا و فارس، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس اعمال کردند و خودرو، تک نماد سرخپوش این جدول بود که بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را هم به خود اختصاص داد. خساپا و فولاد نیز به رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی دست یافتند!


خودنمایی کوثر از گروه کشاورزی در کنار بزرگان فرابورس


صعود حدود ۳۰ واحدی شاخص کل آیفکس با حمایت نمادهای زاگرس، فرابورس، کوثر و فزر رقم خورد و معاملات منفی کگهر، آریا و شاوان مانع از رشد بیش‌تر این شاخص شد. دی که مدت‌هاست صدرنشین جدول پرتراکنش‌ترین نماد منفی فرابورس را یدک می‌کشد، امروز هم در بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را رقم زد و در مقابل زکشت، از گروه کشاورزی بالاترین تراکنش مثبت را به خود اختصاص داد.


بیش از ۵۰ درصد معاملات سهام در دامنه منفی


به‌این‌ترتیب، از مجموع ۶۵۹ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۲۹۷ سهم، معادل ۴۷ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۳۴۹ سهم، معادل ۵۳ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران امروز برای ۸۴ نماد، صف خرید ۳۸۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۴۱ نماد را به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان به فروش گذاشتند. تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌های بازار همچنان روند کاهشی را نشان داد و رقم ۲۳۹ میلیارد تومان را ثبت کرد.


خوشامدگویی عشقی به دو محصول ایران‌خودرو در بورس


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: دو محصول از گروه ایران‌خودرو امروز یا فردا وارد تابلو بورس کالا می‌شود.


وی افزود: در حوزه عرضه خودرو در بورس با موانعی مواجه بودیم که مشکلات برطرف شد و موفق به عرضه برخی از خودروها در این بازار شدیم و ایران خودرو هم امروز یا فردا وارد تابلو بورس کالا می‌شود.


عشقی با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد از محصولات پتروشیمی در بورس کالا در حال معامله است، اظهار کرد: در این بازار کمتر به بحث فلزات اساسی پرداخته شده اما اکنون این محصول نیز روند توسعه را در پیش گرفته است.


ارقام درشت در گزارش فولاد تخلف نیست!


رییس سازمان بورس همچنین در واکنش به گزارش تحقیق و تفحص فولاد گفت: ایرادهایی به گزارش فولاد وارد است و رقم‌های درشت مطرح شده تخلف نیست. در یک بازار رسمی کالا عرضه شده و اصلا نمی‌شود عنوان تخلف بر آن گذاشت.


به گفته عشقی، در هر صورت این شرکت حسابرس و بازرس قانونی دارد و بعضی از موارد مطروحه، قبلا رسیدگی شده است.


ابقای گودرزی در سمت مدیرعاملی شرکت بورس تهران برای دومین دوره پیاپی


در نخستین جلسه هیات مدیره جدید بورس تهران که روز گذشته، ۳۰ امرداد ۱۴۰۱، برگزار شد محمود گودرزی برای دومین دوره متوالی به اتفاق آرا در سمت مدیرعاملی و سخنگوی بورس تهران ابقا شد.


در این جلسه مهدی امیری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری تدبیر به عنوان رییس هیات‌مدیره و محمد جواد میرطاهر به نمایندگی از سرمایه گذاری صباتامین، به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس تهران انتخاب شدند.


فعالان اقتصادی، خواستار پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد هستند


علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس لازم است با اقدامات موثر و پیشگیرانه در کاهش تبعات تورمی و فشارهای اقتصادی همراه باشد، گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد است. در صورتی که این امکان فراهم نشود و همچنان روند پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد در کشور ادامه داشته باشد، به اصلی‌ترین بازدارنده رشد اقتصادی تبدیل خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۳۱ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته رشد کرد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز ۹۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. از این میزان، ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با کمی افزایش، رقم ۲۹۹۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۲۳۹ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به سهم‌های فزر، زاگرس و آسیاتک اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای های‌وب، فولاد و خساپا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۴۸۰، ۱۴۹ و ۱۳۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۴.۴۸۹.۶۳ (۵۴۱۷.۱۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۲۹۶.۵۲ (۷۷۱.۷۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگل، فولاد و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۹۹۰.۰۴ (۲۹.۹۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۴۵۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، فرابورس و کوثر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0