همفکران
1401/01/27
16:04
گزارش بازار: جولان کوچک ها / ترافیک کدال

شاخص کل بورس تهران ۲۷ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۱۳.۵ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۶۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را در مسیر صعودی گام برداشت و اگرچه در یک جاهایی از حرکت بازایستاد، اما در نهایت توانست...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۷ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۱۳.۵ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۶۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را در مسیر صعودی گام برداشت و اگرچه در یک جاهایی از حرکت بازایستاد، اما در نهایت توانست تمام روز را در مدار مثبت پیش ببرد و بر ارتفاعش بیفزاید.


امروز چرخش پول به سمت سهام متوسط و کوچک بازار کاملا مشهود بود. به موجب این برتری تقاضا، شاخص هم‌وزن رشدی بیشتر از شاخص کل را رقم زد که معادل ۱.۲ درصد بود.


فولاد، فملی و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پارسان تقاضای بیشتری داشت و با رشد حدود ۴ درصدی به خط پایان رسید. دو نماد دیگر در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شدند. فخوز، پاکشو و تملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فخوز با افت ۱ درصدی قیمت روز را به پایان رساند. پاکشو در محدوده منفی ۲.۳ درصدی متوقف شد. تملت پرعرضه تر بود و با افت ۳.۵ درصدی مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، شگویا و شاوان، ۲۰۹ واحد افزایش یافت و تا ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد پیشروی کرد. وسپهر و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۱۹۸ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۸ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


خبرگزاری دولتی قطر : یک «هیات عالی رتبه قطری» با مقامات ایرانی در تهران برای بررسی مکانیسم‌های آزادسازی برخی از وجوه مسدود شده خود دیدار کرده است.


چگونگی آزاد شدن این وجوه، زمینه را برای کاهش محدودیت های بانکی کشور فراهم می کند.


واردات ۷۰ هزار خودرو در آستانه صدور مجوز / مجمع تشخیص به دولت پالس مثبت داد


هفته گذشته جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد.


گفتنی است، بحث مخالفت با واردات از طرف هییت عالی نظارت انجام شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص چنین نظری نداشته است.


به نظر می‌رسد در روزهای آتی نظرهای مجمع تشخیص مصلحت نظام یک پالس مشخص برای دولت داشته باشد.


به عبارت ساده تر از آنجا که هم دولت و هم مجلس موافق واردات خودرو هستند، تایید نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، سرمایه گذاری ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز شیمیایی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین پول را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و فلزات اساسی ها صورت گرفت. دو نماد وتوصا و آریا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فولاد و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز در بازار بورس تهران شاهد شروعی مثبت بودیم. اگرچه در ساعاتی از روز نوسانات منفی در میان بزرگان شکل گرفت، اما در مجموع عمده نمادهای معاملاتی امروز را با رشد قیمتی به پایان رساندند یا در محدوده صفر تابلو در جا زدند. همچنین اقبال خریداران به سهام شرکت های کوچک نیز مورد توجه بود که موجب شده بود این شرکت ها، به نسبت بزرگان، سهم بیشتری در صفوف خرید بازار داشته باشند. به این ترتیب امروز خبری از فروش های عجیب و غریب در بازار نبود.


در خودرویی ها شاهد توقف ایران خودرو، خبهمن و خساپا در مرز صفر معاملاتی بودیم. خگستر حدود ۳ درصد رشد داشت و در ۳۵۶ تومان بست. ورنا که همچنان در صف خرید می تازد امروز به ۵۱۵ تومان رسید.


بانکی ها روندی متعادل داشتند. وبملت و وتجارت سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. وبصادر حدود ۱ درصد عقب نشینی قیمتی داشت. سامان پرتقاضا بود و با رشد ۲.۵ درصدی به کارش پایان داد.


عمده نمادهای فلزات اساسی با رشد قیمتی همراه شدند. فسرب و فاسمین در سقف قیمتی با صف خرید بستند. فولاد ۱+ خورد و ۱۲۰۱ تومان شد. فملی با رشد بیش از ۱ درصدی در قیمت ۷۴۸ تومان به خط پایان رسید. اما ذوب و کاوه با افت قیمتی مواجه شدند.


در حالی این روزها شاهد انتشار شفاف سازی شرکت ها در خصوص تاثیر وضع عوارض صادراتی بر سود پیش بینی شده سال ۱۴۰۱ هستیم که امروز برخی از بزرگان بازار شفاف سازیشان را روانه کدال کردند. فولاد مبارکه گفت در صورت اعمال عوارض بر اساس جدول پلکانی و با فرض حفظ قیمت های کنونی نسبت به بودجه پیش بینی شده، ۳،۰۴۵ میلیارد ریال به صورت ماهیانه از سود سهامداران کاهش خواهد یافت.


فملی ذکر کرد که درصورت اعمال عوارض مذکور ( با حفظ قیمت های کنونی ) ۱۵۱ میلیارد تومان ماهانه از سود سهامداران شرکت، کاهش خواهد یافت.


فخوز اذعان دارد که که تعیین دقیقا اثرات این عوارض بر سودآوری شرکت در شرایط فعلی مقدور نبوده ولی کاهش چشمگیر درآمد و سود پیش بینی میگردد.


کچاد نیز انتظار دارد در صورت اعمال عوارض ۱۱ درصدی بر صادارت بیلت، (با حفظ قیمت کنونی ) مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان عوارض بر صادرات، به هزینه های شرکت اضافه می گردد که با توجه به حجم فعالیت های عملیاتی عوارض مزبور تاثیر چندانی بر عملکرد شرکت نخواهد داشت.


در میان شیمیایی ها، شگویا با رشد حداکثری قیمت به ۱۲۲۴ تومان رسید. شپدیس ۱.۵ درصد بالا آمد و ۱۷۰۸۵ تومان شد. شیران، شاروم، شبصیر، پترول و آریا نیز پرتقاضا بودند‌.


در سیمانی ها سفانو، سصفها و سخوز با صف خرید به کارشان پایان دادند. سفارس ۱.۶+ خورد و ۱۸۶۵ تومان شد.


شتران امروز لیدر پالایشی ها بود و در انتها با رشد بیش از ۲ درصدی به کارش پایان داد. شبندر ۱.۵ درصد بالا آمد و ۸۳۹ تومان شد. شبریز سبزپوش بسته شد و در محدوده ۴۴۰۰ تومان باقی ماند.


اگرچه اکثریت سهام کوچک با برتری خریداران دنبال شدند اما برتری تقاضا در صنایعی نظیر مخابراتی ها و زراعتی ها مشهودتر بود.


نمادهای صنعت مخابرات یکپارچه رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. های وب ۸۰۹ تومان شد و اخابر به ۸۲۸ تومان رسید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای سکارون، وتوصا و ومعلم بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۸ درصد، ولیز با ۳.۹ درصد و سدشت با ۳.۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ولملت با ۲.۱ درصد، ملت با ۲.۰۹ درصد و وساپا با ۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه ۸۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به ضضضقیمت ۲۷ هزار و ۷۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید.


انس طلا معامله نشده و در محدوده ۱۹۷۳ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0