همفکران
1401/05/08
16:54
گزارش روز/ سردرگمی در این روزهای سخت

شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۲۸۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۴۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در نیمه اول صعودی بود اما پس از آن روندش نزولی شد و علاوه بر از دست دادن تمام ۶ هزار واحد رشدی که کرده بود، مسیری را هم در مدار منفی طی کرد. شاخص هموزن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۲۸۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۴۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در نیمه اول صعودی بود اما پس از آن روندش نزولی شد و علاوه بر از دست دادن تمام ۶ هزار واحد رشدی که کرده بود، مسیری را هم در مدار منفی طی کرد.


شاخص هموزن کمتر از شاخص کل در مدار مثبت دوام آورد و به سرعت به مسیر نزولی بازگشت و در انتها بالغ بر ۲۲۰۰ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


فملی، فولاد و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فملی با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شد. فولاد در مرز صفر معاملاتی درجا زد و شپدیس در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. شبریز، خودرو و شبندر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبندر با افت ۳ درصدی قیمت مواجه شد. خودرو تا ۴- درصد عقب نشینی کرد. شبریز پس از حدود دو هفته به گردونه معاملات بازگشت و با افت ۱۵ درصدی به خط پایان رسید.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شراز و زاگرس و آریا، حدود ۲۰ واحد رشد کرد و در محدوده ۱۸ هزار و ۸۸۱ واحد قرار گرفت. شاوان و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۹۴ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم خبری از پول های خرد نوو تنها زراعتی توانستند با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به کارشان پایان دهند، آن هم به مقداری ناچیز.


در مقابل شیمیایی ها و بانکی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نماد شراز بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای شپنا و دی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز متعادل و همراه با تحرکات مثبت آغاز بکار کرد. رشد قیمت های جهانی طی روزهای آخر هفته گذشته موجب شد خریداران به سوی نمادهای کالایی به ویژه صنایع فلزی شیمیایی سوق داده شوند.


اما این نوسانات مثبت خیلی دوامی نداشت و با نزدیک شدن به نیمه دوم معاملات موج جدیدی از عرضه شکل گرفت. تشدید مجدد عرضه ها، خریداران را به عقب راند و اکثریت نمادهای معاملاتی را با افت قیمتی مواجه کرد.


خودرویی ها نخستین صنعتی بودند که به فروشندگان چراغ سبز نشان دادند و به مدار منفی رفتند. ورنا، خگستر و خزامیا با برتری عرضه دنبال شدند و در کف قیمتی تشکیل صف فروش دادند. ایران خودرو و خساپا با افت بالغ بر ۴ درصدی قیمت مواجه شدند و به ترتیب به ۱۸۲ تومان و ۱۵۹ تومان رسیدند.


عمده نمادهای بانکی نیز روندی منفی داشتند. وبملت ۱- خورد. وبصادر با افت حدود ۳ درصدی قیمت به ۱۴۶ تومان رسید و وتجارت پس از جا به جایی ۱۶۰ میلیون برگه سهم در مدار منفی ۴ درصد متوقف شد. بانک سامان و دی تک نمادهای سبز پوش این گروه بودند که با رشد قیمتی همراه شدند.


در میان فلزات اساسی ها فباهنر و فاسمین حدود ۳ درصد رشد قیمت را رقم زدند. فولاد و کاوه در مرز صفر معاملاتی با نوسانات منفی دنبال شدند و فملی با رشد بیش از ۲ درصدی به ۵۳۹ تومان رسید.


پالایشی ها در ابتدا معاملاتی مثبت داشتند اما رفته رفته آنها هم سوار بر موج عرضه ها شدند و به مدار نزولی رفتند. شبندر ۳- خورد و ۷۹۰ تومان شد. شتران با افت حدود ۳ درصدی مواجه شد و شپنا در مدار منفی ۱ درصدی در قیمت ۶۴۵ تومان به کارش پایان داد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شراز، حآریا و نتوس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شراز، کایتا و داوه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سکرد با ۳.۴۷ درصد، وپخش با ۲.۲۳ درصد و شنفت با ۲.۱۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حپترو با ۴.۹۷ درصد، قپیرا با ۴.۶۷ درصد و دپارس با ۴.۳۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار تغییر قیمتی قابل توجهی نداشته و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار و ۹۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱۷۶۶ دلار شد.


انتهای خبر

0
0