بااقتصاد
1401/01/06
14:02
تابلو بورس تهران در نخستین روز معاملاتی ۱۴۰۱، سبزپوش شد/ شاخص کل بورس در آستانه ورود به کانال حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی

گزارش بازار/ ‌شنبه ۶فروردین ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران، نخستین روز معاملاتی ۱۴۰۱ را با افزایش تقاضا و صعود ۲۳ هزار واحدی شاخص کل، به پایان رساندند. در صورت تداوم روند مثبت معاملات در روز آینده، شاخص کل می‌تواند کانال حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی را فتح کند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۲۲۷۶ واحد صعود به رقم ۳۵۰ هزار و ۵۴۵ واحد رسید و شاخص کل آیفکس هم پس از ۱۷۵ واحد رشد، در میانه کامال ۱۸ هزار واحدی استقرار یافت.

تاثیر ۶۶۰۰ واحدی و مثبت فولاد و فملی بر شاخص بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ششم فروردین‌ماه، در بورس تهران برای ۱۲۵ نماد به ارزش ۴۳۲ میلیارد تومان صف خرید و برای ۳۹ نماد به ارزش ۴۸ میلیارد تومان صف فروش تشکیل شد. سهم نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور در ارتقای شاخص کل بورس تهران، بیش‌تر بود و فولاد و فملی، بیش از ۶۶۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص این بازار اعمال کردند. پارسان، تاپیکو، شبندر، شپنا و شپدیس در رتبه‌های بعدی ایستادند.


شروع صدرنشینی پتروشیمی‌ها در صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس


شاخص کل فرابورس نیز در یک روند صعودی، با حمایت نمادهای پتروشیمیایی مانند آریا، هرمز، شاوان، شراز، شرانل و زاگرس، ۱۷۵ واحد ارتقا یافت و بپاس نیز سومین نماد تاثیرگذار در رشد شاخص آیفکس بود. تعداد ۱۶۲ هزار معامله به ارزش ۱۴۲۰ میلیارد تومان در بازار فرابورس رقم خورد.


۱۵۷ نماد شرکتی با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت پایانی


معامله‌گران سهام در نخستین روز از معاملات بهار ۱۴۰۱، روی ۶۱۵ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۱۱ نماد بدون معامله روی تابلوها نمایش داده شد. تعداد سهم‌هایی که بیش از ۳درصد رشد قیمت پایانی را ثبت کردند به ۱۵۷ نماد رسید و ۵۴ سهم نیز شاهد کاهش قیمت پایانی بیش از ۳درصدی بودند.


رونق بازار گواهی سپرده کالاهای صنعتی و پتروشیمی در سال جدید


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد که بورس کالا امسال شاهد رونق در بازار گواهی سپرده کالاهای صنعتی و پتروشیمی خواهد بود. پس از این‌که، نمایندگان مجلس با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند، مجید عشقی بااشاره به این مصوبه مجلس، می‌گوید: مانع بزرگ بر سر راه ورود کالاهای صنعتی و پتروشیمی به بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا برداشته شده است و در سال ۱۴۰۱،این بازار در بورس کالا رونق می‌گیرد.


حجم مبنای ۶ سهم فرابورسی حذف شد


شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از حذف حجم مبنا در معاملات ۶ سهم این بازار، خبر داد. پیرو اطلاعیه شماره ۳۴۷۴/الف/۰۰ مورخ ۹ / ۱۱/ ۱۴۰۰این شرکت، در راستای اجرای ضوابط مربوط به ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و پس بررسی‌های صورت گرفته، حجم مبنا برای نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس از فردا(یکشنبه، ۷ فروردین) اعمال نخواهد شد.


شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن با نماد معاملاتی "بالاس"، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد معاملاتی "حسینا"، شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد معاملاتی "شاروم"، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی با نماد معاملاتی "غپآذر"، شرکت پویا زرکان آق‌دره با نماد معاملاتی "فزر" و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با نماد معاملاتی "فولای" از جمله نمادهایی هستند که از فردا حجم مبنا ندارند.


۱۲ نماد در نخستین روز فعالیت بورس در سال جدید بسته شدند


در نخستین روز کاری سال جدید، نماد ۱۲ شرکت بورسی و فرابورسی بسته شدند و یک سهم مثبت هم مشمول رفع گره معاملاتی شد. همچنین حجم مبنای سه نماد هم تغییر کرد.


نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، ایران مرینوس، بیمه پارسیان و پگاه آذربایجان شرقی، قبل از شروع معاملات امروز، به دلیل اعلام رویدادهای مهم برای یک ساعت متوقف شد.


شرکت های مپنا، ایران ترانسفو و ایرکاپارت‌صنعت هم برای یک روز کاری به همراه ایران خودرو‌دیزل، بانک‌های سامان، ایران زمین و گردشگری و نگین گردشگری ایرانیان برای دو روز کاری از تابلو معاملات بورس و فرابورس خارج شدند.


امروز همچنین، نماد شرکت فرابورسی داروسازی آوه‌سینا که در روزهای آخر سال گذشته دارای صف فروش پایداری بود، مشمول رفع گره معاملاتی شد.


بازارگردانی سهام شرکت بیمه حکمت صبا نیز با دامنه نوسان روزانه قیمت مطابق با دامنه مجاز نوسان قیمت در تابلو زرد بازار پایه فرابورس و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج آغاز شد و حجم مبنای نمادهای "داراب، تمحرکه و وامیر " براساس مقادیر مرتبط با فرمول حجم مبنا در تابلو مربوط محاسبه و اعمال شدند.


آمادگی بازار سرمایه برای سناریوی توافق برجام


نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس تهران، نوسانات بازار در سال ۱۴۰۰ را ناشی از چند عامل می‌داند و می‌گوید: نوسانات بازار در سال ذشته را نمی‌توان تحت تاثیر یک عامل دانست.


به گفته محسن خدابخش، بازار سهام تا حدودی خود را برای سناریوی توافق برجام آماده کرده است و پیش‌بینی می‌شود که با احیای برجام، ورود نقدینگی به این بازار را شاهد باشیم.


وی می‌افزاید: در صورت موفقیت در مذاکرات و احیای برجام، شرایط تا حدودی شبیه سال‌های ۹۳ تا ۹۶ می‌شود و ضمن کاهش انتظارات تورمی، بازارهای مالی وارد رکود خواهند شد. همچنین، در صورت کاهش نرخ بهره، بازار سرمایه تنها بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران است.


بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ به خزانه دولت واریز شد


وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد که بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای صادرات نفت خام و میعانات در سال ۱۴۰۰ به خزانه واریز شده است. احسان خاندوزی، می‌افزاید: این امر نشان می‌دهد که در شرایط سخت تحریم هم می‌توان از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و همت مدیریت جهادی برای جهش صادرات استفاده کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با حجم ۱۱۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۶۱۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ ۴۷۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۹۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از رقم ۱۴۳۰ میلیارد تومان فراتر نرفت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در نخستین روز فعالیت بازار سهام در سال جدید، روی رقم ۴۴۵۳ میلیارد تومان ایستاد که ۷۳ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شود. طی این دادوستدها، ۱۹۱ میلیارد تومان انتقال خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها مروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای شپنا، فولاد و شتران اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های خودرویی ازجمله خساپا، خودرو و خبهمن متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۰۰۳ ، ۳۸۸ و ۳۴۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۰.۷۷۷.۲۰ (۲۳۵۲۶.۹۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۰.۵۴۴.۶۰ (۲۲۷۵.۹۴افزایش)


ارزش معاملات: ۴۷۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۵۳.۸۴(۱۷۵.۳۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱۴۴۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، هرمز و بپاس


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0