بااقتصاد
1401/03/04
13:41
ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی به ۲.۳ همت رسید

حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۱۳۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۳۶۴ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۲۲۹۷ میلیارد تومان رسیدو

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار گواهی سپرده در دو ماه ابتدایی امسال با ثبت معامله ۱۳۹ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۲.۳ همت رسید که روند روبه جلویی را به ثبت رساند.


حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۱۳۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۳۶۴ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۲۲۹۷ میلیارد تومان رسید که ۶۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۸ گواهی به ارزش۱۳۶۹ میلیارد تومان مربوط به اردیبهشت بود.


در جریان معاملات اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار مالی بورس کالای ایران، تعداد ۶۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۸ گواهی سپرده بر پایه دارایی های سکه طلا، زعفران نگین، شیشه، سیمان، برنج، پسته، زیره سبز و نخود معامله شد و ارزش معاملات از ۱۳۶۹ میلیارد تومان فراتر رفت.


در معاملات ماهانه، نزدیک به ۴ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۰۰ گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۶۴۳ میلیارد و ۵۴۶ میلیون تومان صدرنشین شد و از نظر ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. این دارایی به ترتیب ۷ درصد از حجم کل و ۴۷ درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.


عنوان برتر معاملات اردیبهشت ماه امسال به لحاظ حجمی با جا به جایی ۴۳ میلیون و ۲۲۴ هزار گواهی سپرده و کسب سهم ۶۸ درصدی از حجم کل معاملات، به سیمان تعلق گرفت و ارزش معاملات این دارایی به رقمی بیش از ۲۶ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان رسید.


۱۳ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۶۵ گواهی سپرده زعفران نگین نیز به ارزش بیش از ۵۳۰ میلیارد و ۷۳۴ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت تا دارایی پایه مذکور در دومین ماه از سال جاری هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش رتبه دوم معاملات را کسب کند.


ارزش معامله یک میلیون و ۹۷۴ هزار و ۲۹۱ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۱۶۵ میلیارد و ۳۰۴ میلیون تومان فراتر رفت تا این دارایی از نظر ارزش معاملات مقام سوم را بعد از سکه طلا و زعفران نگین به نام خود کند.


در نماد معاملاتی برنج طارم نیز ۴۰ هزار و ۶۱۳ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش تقریبی ۲ میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان را در پی داشت.


در اردیبهشت ۱۴۰۱ و بر پایه سه دارایی پسته، زیره سبز و نخود نیز در مجموع ۹۲۹ گواهی سپرده معامله شد و ارزش حدود ۸۸ میلیون تومانی را رقم زد.


انتهای خبر

0
0