بورس۲۴
1402/03/16
14:03
وزیر اقتصاد: اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت

وزیر اقتصاد در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی گفت: در سال ۱۴۰۱ سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد: اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت

بورس۲۴ : سیداحسان خاندوزی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: یکی از نکاتی که در عملکرد بخش مالی کشور مورد توجه است، نسبت تسهیلات به سپرده در نظام بانکی است که از حدود ۳۸ به حدود ۸۵ درصد رسیده است که نشان دهنده استفاده بیشتر از ظرفیت بانکی در تسهیلات‌دهی است.


وی افزود: همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی بانکی از ۴.۰۸ درصد به ۴.۰۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیدیم. این آمارها نشان دهنده تکاپوی صنعت بانکی با کاهش نکول در این حوزه را استنباط کرد.


خاندوزی اضافه کرد: سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد .


وی خبر داد: اوراق شرکتی و تامین مالی بخش های شرکتی از ۳۲ هزار میلیاردتومان به ۱۲۴ هزارمیلیاردتومان در ۱۴۰۱ افزایش داشت که ۴ برابر افزایش تامین مالی شرکت‌ها داشتیم. انتشار اوراق دولتی نیز از ۱۳ به ۲۷ درصد رشد پیدا کرده است. در وزارت اقتصاد سعی داشته‌ایم سهم کمی از دولت را به بازار سرمایه اختصاص بدهیم تا مجالی برای بخش خصوصی باشد.


وی افزود: صنعت مالی از منظر تحلیل دولت صنعتی است که رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است. اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم بخش واقعی اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت.


وزیر اقتصاد ادامه داد: محور دوم نقش صنعت مالی در تشکیل سرمایه ناخالص است؛ موفق شده‌ایم رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ را به رشد سرمایه گذاری حدودا ۷ درصدی برسانیم. اگر بناست رشد تولید صورت بگیرد نمیتوانیم بخش مالی را در اختیار سفته‌بازان قرار دهیم.


خاندوزی افزود: ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یکی از مصوبات خوبی بود که نگاه احیا نقش سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در بازار سرمایه را نشان می‌دهد؛ این نگاه نه افراطی و نه تفریطی است که می‌تواند منجر به خروج از آن‌ها از سرمایه‌گذاری راکد بشود.


وی خاطرنشان کرد: این سیاست به تقویت تولید کمک خواهد کرد. افزایش انتشار اوراق صکوک برای افزایش سرمایه‌گذاری، اصلاح پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای از اقدامات خوبی بود که رقم خورده است.

انتهای خبر

0
0