همفکران
1400/06/07
15:07
گزارش بازار / مقاومت واعظی کار دست بازار داد

شاخص کل بورس تهران یک شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ را با از دست دادن ۲۳۰۰ واحد معادل ۰.۱۵ درصد به پایان رساند. شاخص کل امروز دو بار تلاش کرد تا صعود کند اما هر دو بار ناکام ماند و در نهایت روز را در بازه منفی تمام کرد. سال ۹۹ محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری در یک برنامه خبری ۶۰۰ هزار واحد را حمایت واقعی شاخص اعلام کرد و از آن روز این محدوده به نام حمایت-مقاومت واعظی شناخته می شود. آن روزها اوضاع طوری بود که از گوینده خبر تا رئیس دفتر ریاست جمهوری تحلیل تکنیکال ارائه می کردند. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت اما موفق شد روز را با رشد ۹ واحدی تمام کند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یک شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ را با از دست دادن ۲۳۰۰ واحد معادل ۰.۱۵ درصد به پایان رساند. شاخص کل امروز دو بار تلاش کرد تا صعود کند اما هر دو بار ناکام ماند و در نهایت روز را در بازه منفی تمام کرد. سال ۹۹ محمود واعظی ، رئیس دفتر ریاست جمهوری در یک برنامه خبری ۶۰۰ هزار واحد را حمایت واقعی شاخص اعلام کرد و از آن روز این محدوده به نام حمایت-مقاومت واعظی شناخته می شود. آن روزها اوضاع طوری بود که از گوینده خبر تا رئیس دفتر ریاست جمهوری تحلیل تکنیکال ارائه می کردند. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت اما موفق شد روز را با رشد ۹ واحدی تمام کند. کگل، فارس و وبملت بیشترین تاثیر منفی ورا داشتند، از این بین فقط وبملت به صف فروش رفت و دو نماد دیگر متعادل باقی ماندند. میدکو، فولاد و فخوز نسز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. فخوز یک ساعت در صف خرید بود اما صف عرضه شد و قیمت پایین آمد، فولاد هم نتوانست خود را در بازه مثبت حفظ کند و در آخرین دقایق قرمز شد.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس با اینکه دو بار افت کرد اما در پایان روز ۷۵ واحد معادل ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۲۲ هزار ۸۰۳ واحد رسید. بپاس، هرمز و ذوب بیش از دیگر نمادها اثر مثبت باقی گذاشتند و زاگرس، آریا و صبا بیش از همه اثر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد حدود ۱۵۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۳۵ درصد بیشتر از روز گذشته و بیشترین سطح در سال جاری است. همچنین ۱۱۰۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشتیم که بیشترین خروج نقدینگی حقیقی از بهمن سال قبل به حساب می آید، البته باید به این نکته دقت کرد در بهمن ۹۹ دامنه نوسان نمادها تغییر کرد و امکان خروج برای کسی نبود. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۵ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۳ میلیارد دلار شد.


نماد غناب برای اولین بار در بازار پایه فرابورس معامله و قیمت هر سهم آن ۱۳۳۶۴۳ ریال تعیین شد.





صندوق های دولتی


دارایکم قسمتی ز رشد روزهای اخیر خود را پس داد. ارزش ذاتی صندوق با کاهش روبرو شد و به ۲۰۵۶۶۳ ریال رسید. قیمت پایانی هم ۲.۱۴ درصد افت کرد. حقوقی ها تحرک کمی در سهم داشتند و ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد.


پالایش در ابتدای روز رشد قیمت داشت اما در پایان بازار قیمت به بازه منفی رفت هرچند که قیمت پایانی سبز ماند و ۱.۵۲ درصد بالا رفت. ارزش ذاتی صندوق به ۹۲۱۸۹ ریال رسید. خرید و فروش حقوقی ها اندک و تقریبا برابر بود و ۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد دشتیم.


پر حجم ترین معاملات بورس


خودرو، بیمه و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین حجم معاملات بودند. در بین نمادها خپارس، خودرو و خساپا بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خپارس به دلیل افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای یک ساعت متوقف شد. در ابتدای روز در صف خرید بود اما بعد از توقف و بازگشایی قیمت پایین آمد و حتی وارد بازه منفی هم شد. خرید و فروش حقوقی ها دقیقا برابر بود و تنها ۵ میلیون تومان پول حقیقی وارد سهم شد. با توجه به زیان ده بودن شرکت P بر E خپارس منفی ۳.۹۱ است و نسبت به هم گروهی ها وضع بهتری دارد.


بیشترین ورود و خروج پول



دارو، مخابرات و قند و شکر موفق شدند پول حقیقی جذب کنند و محصولات شیمیایی، بانک ها و فراورده های نفتی خروج پول حقیقی داشتند. خروج ۳۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از گروه محصولات شیمیایی از دی ماه سال قبل بی سابقه بود و این گروه را با اختلاف در صدر لیست قرار داد. نمادهای کاوه، کروی و اخابر توانستند ورود پول حقیقی داشته باشند و فولاد، شپنا و نوری ورود پول حقوقی داشتند.


کاوه در ابتدای روز افت قیمت داشت و حتی به بازه منفی هم رفت اما بعد تغییر مسیر داد و صعودی شد تا جایی که برای بیش از یک ساعت در صف خرید بود. این صف هم دوامی نداشت و دوباره قیمت افت کرد و به بازه منفی وارد شد. از ۵۵ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۶۱ درصد را عرضه و ۸ درصد را خریداری کردند که موجب ورود ۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی شد. کاوه تنها ۵ درصد با سقف تاریخی خود در مهر ۹۹ فاصله دارد و با توجه به اینکه تازگی از روند نزولی خارج شده است انتظار می رود خیلی زود بتواند از این سقف عبور کند.


شپنا روز را کمی بالاتر از صفر تابلو شروع کرد و انتظار می رفت مثل روزهای دیگر در همان محدوده نوسان کند؛ اما حقوقی ها نتوانستند عرضه ها را جمع کنند و سهم به صف فروش رف. ز ۲۲۲ میلیون سهم معامله شده ۲۸ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۹۵ درصد توسط حقیقی ها عرضه و ۷۸ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. ۱۴۵۴۲ ریل حمایت مهمی برای سهم محسوب می شود و احتمال رشد تا ۱۷۶۰۰ ریال هست.




نمادهای مشکوک


وهنر، سخواف و حاریا در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


وهنر با افزایش چشمگیر حجم معاملات روبرو است. حجم معاملات نسبت به دیروز بیش از ۱۰۰ برابر و نسبت به متوسط ماهانه بیش از ۱۰۰۰ برابر شده است. از ۲۰۹ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها یک درصد را خریداری کردند و در سمت عرضه مشارکت چندانی نداشتند. این روند موجب ورود ۱.۸ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. وهنر از صف فروش آغاز کرد و چند بار تلاش کرد تا افزایش قیمت را تجربه کند اما هر بار ناکام ماند و در نهایت روز ا در صف فروش سه میلیون سهمی تمام کرد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به قثابت با ۱۱.۶۶ درصد، حفارس با ۸.۹۶ درصد و غپاک با ۵.۳۸ درصد رشد رسید و زنجان با ۲۵.۱۲ درصد، ثنوسا با ۱۴.۶۷ درصد و کمرجان با ۵ درصد بیشترین افت را داشتند.


قثابت هم بیشترین بازدهی روزانه را داشت و هم صف فروش شد. معاملات روز چهارشنبه این نماد تائید نشد و امروز دوباره بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدا قیمت تا ۱۵ درصد بالا رفت اما کمی بعد اصلاح کرد و به صف فروش رفت. از ۱۱۸ میلیون سهم معامله شده ۱۹ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. می وان امیدوار بود که قثابت از روند نزولی خارج شده است اما احتمالا تا ۴۶۶۷ ریال اصلاح کند.


زنجان از دی ماه ۹۹ در صف فروش قفل شده است. امروز به دلیل برگشت از مجمع عمومی عادی سالانه بدون محدودیت دامنه هوسان بازگشایی شد و تا ۲۵ درصد زیر قیمت سهام خود را بفروشند. تمام ۸ میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی ها خرید و فروش شد و حقوقی ها تنها نظاره گر بودند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار نتوانست به رشد خود ادامه دهد تا این لحظه ۲ درصد افت قیمت داشته است و به ۲۷ هزار ۶۲۹ تومان رسیده. در صورتی که دلار نسبت به حمایت ۲۷ هزار تومان واکنش نشان ندهد می تواند تا کانال ۲۵ هزار تومان هم اصلاح کند.


سکه طرح جدید هم کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داده است و با افت ۱.۷۹ درصدی ۱۱ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان معامله می شود. اولین حمایت مهم سکه محدوده ۱۱۵۰۰ هزار تومان است و پس از آن می تواند وارد کانال ۱۰ میلیون تومان شود.


انس طلا بدون تغییر در محدود ۱۸۱۶ دلار باقی مانده است و منتظر بازگشایی بازارها در اولین روز هفته است.


انتهای خبر

0
0