بااقتصاد
1400/03/23
13:32
بورس در هاله‌ای از ابهام تا مشخص شدن نتیجه انتخابات / دوای درد بورس به دست دولت بعدی است؟

در روز جاری شاخص کل بورس برای چهارمین روز متوالی در شیب منفی و نزولی حرکت کرد؛ رکود نسبی به وجود آمده در بازار تا مشخص شدن وضعیت سیاسی و دولت بعدی ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، همان‌طور که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند روند معاملات بازار در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نوسانی با گرایشات بیشتر به عرضه دنبال می‌شود و در حالی که ۵ روز تا رای‌گیری انتخابات فرصت باقی است روند معامله فعالان بازار محتاط‌تر شده است.


شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات امروز به سبب افزایش عرضه‌ها نزول بیش از ۳۶۰۰ واحدی پیدا کرد و در کانال ۱ میلیون و ۱۴۱ هزار واحد ایستاد.


شاخص هم‌وزن نیز که نشان‌دهنده روند کلی‌تر بازار است افت بیش از هزار واحدی را به ثبت رساند.


شفاف‌سازی بورسی نامزدها مرهم درد زیان‌دیدگان بورس نمی‌شود!


روز گذشته در آخرین مناظره انتخاباتی صحبت پیرامون مسائل پیش آمده برای بازار سرمایه طی یک سال گذشته داغ‌تر از دو مناظره قبل بود. هر کدام از نامزدها به ویژه رئیس سابق بانک مرکزی سعی بر این داشتند تا روشن کنند چه کسی مسئول واقعی ریزش بورس بوده است.


همتی در بخشی از صحبت‌های خود به نامه‌ای که برای مقام معظم رهبری نوشته و نسبت به عدم ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هشدار داده بود، رونمایی کرد و اضافه کرد پاسخ رهبر انقلاب به نامه وی بدین شرح بوده است: «جناب آقای رییس جمهور، این هشدار رییس کل مهم است، افراد دیگری هم شبیه به آن را مطرح کرده اند؛ مقتضی است فکری جدی در این مورد بشود.»


با این سخنان ، همتی از مقصر بودن در مسئله زیان‌‌های سنگین خود را مبرا کرد و توپ را در زمین دولت کنونی به ویژه وزیر اقتصاد انداخت.


در طرف دیگر قاضی‌زاده هاشمی ، که عده‌ای دخالت‌های او در مسئله بورس به عنوان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی را از جمله دامن‌زنی‌ها به شدت گیری ریزش بورس می‌دانند، ادعا کرد با استقرار دولتم مسئله کلاهبرداری در بورس حل خواهد شد!


در مجموع طی مدت اخیر ریزش شاخص بورس همانند گذشته بحث پرجنجال میان کاربران فضای مجازی به ویژه توییتری‌ها نیست و آنچه بیش از پیش خودنمایی می‌کند انتقاد از دولت دوازدهم و صحبت‌های نامزدها درباره مسائل اقتصاد بین‌الملل و داخلی است. دیروز هشتگ «بورس، دغدغه مردم» از جمله هشتگ‌های پربحث بود که حتی شاهین چراغی ، از فعالان قدیمی بازار سرمایه، را نیز به میدان کشید و او نوشت:« کاندیداهای محترم انتخابات در مناظره سوم شفاف برنامه حمایت از بازار سهام را اعلام کنند، امروز عمده دغدغه جوانان کشور که دنبال رای آنان هستید سرمایه آنان در بورس است، کلی اشاره کردن نامفهوم است، صدا وسیما به جای طرح سوالات بی‌مصرف، درخصوص بازار سرمایه و ترکیب تیم اقتصادی کاندیدا سوال کند»


اما در مقابل ، خیلی از کاربران مانند شاهین چراغی امید و نگاه مثبتی به صحبت‌های نامزدهای انتخابات درباره بورس ندارند. این دسته از کاربران تنها به این مساله دلخوش هستند تا به زودی نتایج انتخابات روشن شود و بورس از فضایی که آنها آن را مبهم می‌خوانند خارج شود.


پیش‌بینی بازاری با ارزش معاملات پایین


با توجه به رشدی که بازار در دو هفته گذشته به صورت پراکنده در نمادهای کوچک و بزرگ تجربه کرد ، سهامداران را بر آن داشته تا در این هفته که منتهی به مشخص شدن رئیس جمهور است دست به عصاتر باشند و در فکر ذخیره سود برآیند تا پس از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات برای استراتژی‌های جدید معاملاتی تصمیم بگیرند.


بدین ترتیب به نظر می‌رسد هفته جاری را با روندی نوسانی و مبهم پیش برویم و معامله‌گران بازار سهام در وضعیت انتظار برای خرید و فروش باشند ، از این رو چنان‌چه ارزش معاملات بازار در این هفته پایین باشد امری طبیعی است و غیر منتظره نخواهد بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰


در بازار امروز ۲۸۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. وپاسار، سمگا و وتجارت بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها را داشتند و در آن طرف ودی و خپارس با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد ۲۴۷۵ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۴ درصد کمتر از روز گذشته است.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۱،۲۹۰ (۳۶۶۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۷،۲۳۳ (۱۲۲۰-)


ارزش معاملات: ۲۹۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، تاپیکو و رمپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷،۴۳۴ (۱۸-)


ارزش معاملات: ۸۷۰۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: سمگا، بنو و کوثر


انتهای خبر

0
0