بورس پرس
1400/11/24
12:16
علت تمایل پالایشگاه ها به صادرات نفتا / آخرین وضعیت سهمیه بندی جدید بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به علت تمایل پالایشگاه ها به صادرات نفتا، واردات بنزین در نوروز آینده را تکذیب و آخرین وضعیت طرح جدید سهمیه بندی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، جلیل سالاری با تکذیب واردات بنزین در سال آینده ، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین به ایسنا اعلام کرد: زیرساخت های نرم افزاری اجرای این طرح هنوز فراهم نشده و درحال بررسی است.


در شرایطی که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها وجود داشته ، وضعیت ذخایر بنزین برای نوروز آینده مطلوب بوده و نیازی به واردات نیست. میانگین مصرف بنزین سال جاری ، روزانه به ۸۶ میلیون لیتر رسیده و تولید حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.


در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام فروشی انجام شد. مدت‌ها بود نفتای این پالایشگاه با قیمت‌های پایین صادر می شد. درحالی که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود، مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات متوقف شود.


علت تمایل شرکت‌های پالایشی برای صادرات نفتا ، درج قیمت‌های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت‌های مالی سال گذشته است. در حالی که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.


عدم امکان ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها


ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد که مهمترین ، شیوه قیمت‌گذاری گاز مایع است. به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینه‌های تولید و انتقال هم ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد.


مسئله دوم تبدیل ناوگان و چالش سوم سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که این زیر ساخت وجود ندارد. از سوی دیگر در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراک‌های مایع اولویت دارد.


طرح‌های پتروشیمی بیشتر در حوزه اوره آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل به زنجیره پایین‌دستی یکی از چالش‌ها است. حجم بالای ال. پی. جی هم وجود دارد که بر اساس قیمت‌های صادراتی می‌تواند در قالب قرارداد بلندمدت این صنعت هزینه شود. بنابراین بخشی از گاز مایع را باید به آن سمت هدایت کرد . چون ارزش افزوده بالایی داشته و شرایط ورود به سبد سوخت خودرو با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.


تحویل ۱۵ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها


در شرایطی که مصرف برق تا ۱۰ درصد افزایش داشته با توجه به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی کاهش پیدا کرد . با این حال میزان تحویل نفت کوره به نیروگاه‌ها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر بوده و بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها گازوئیل است.


در سال جاری حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شد. در شرایط کنونی، نفت کوره با کسری برای صادرات مواجه است اما به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در برخی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید و تراز منفی ایجاد می‌کرد، موظف به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده بود.


در دنیا از نفت کوره و حتی زغال‌سنگ در نیروگاه ها استفاده می‌کنند اما در کنار آن روش‌های زیست محیطی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. ایران هم باید در شرایطی که منابع گازی محدود است ، سوخت مایع را در تنوع سوخت نیروگاه ها قرار دهد.


بازنگری در نظام حق‌العمل‌کاری جایگاه‌های سوخت


اهدافی پیش‌بینی شده بود تا جایگاه‌های سوخت کنترل و طرح دیسپچینگ و کهاب اجرا شود اما عملا محقق نشد. برای تعیین کارمزد در نظام حق‌العمل‌کاری جایگاه‌ها غربالگری انجام می شود.


دولت برای تخصیص سهمیه سوخت عید هم تکلیف جدیدی ابلاغ نکرده و طبق روال گذشته ۶۰ لیتر بنزین شارژ خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0