فارس نیوز
1402/03/02
13:05
افزایش ۱۲۲۹۳ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۲۲۹۳ واحدی همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۲۲۹۶ واحد نسبت به روز گذشته به رقم ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۹۹ واحد رسید.


همچنین شاخص هم وزن با افزایش ۱۴ هزار و ۲۸۸ واحد به رقم ۷۹۱ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۸ میلیون و ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱۴.۸ میلیون سهام در قالب ۸۳۱ هزار معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۵۳درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۸ درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور ۰.۴۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۵۵ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۵۱ درصد رشد کرد.


امروز نمادهای مخابرات ایران، هلدینگ معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری معادن و شرکت معدنی غدیر به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی‌مس، فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.


در فرابورس ایران شاخص کل با ۲۵۶ واحد افزایش به رقم ۲۹ هزار و ۴۹۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۶۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.


ارزش بازار پایه فرابورس افزون از ۴۹۰ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۷.۷ میلیارد سهام در قالب ۸۳۸ هزار معامله و به ارزش ۳۱ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


با این حساب، ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید و این نوید خوبی است که سرمایه‌های سرگردان در جامعه به سمت بازار شفاف بورس و فرابورس حرکت می‌کنند.


امروز نمادهای شاخص‌ساز در فرابورس شامل ایران‌خودرو دیزل، بانک دی، پلیمر آریاساسول، فرابورس، صنعتی مینو، تجلی توسعه معادن و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.


به گزارش فارس، اگر دولت در نظر دارد امسال در راستای توسعه متوازن استان‌ها صندوق‌های پروژه‌محور راه‌اندازی کند بهترین مسیر آن از بازار سرمایه است و نقدینگی باید از این طریق برای توسعه استان‌ها جمع‌آوری شود.


شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند با حضور در بازار سرمایه و افزایش سهام شناور و چشم‌پوشی از حق‌تقدم‌های منتشره و صرف سهام به تامین مالی غیرتورمی از بازار سرمایه اقدام کنند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0