بورس۲۴
1402/02/06
11:28
آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک دی

سهام بانک دی طی یک ساله اخیر توانست با توجه به عملکرد شرکت و برنامه های مدیریت در حوزه های مختلف، از ۶۰ تومان تا ۱۴۷ تومان رشد کند. این در حالی است که با توجه به اقبال بازار از سهام بانکی، این بانک هم در زمره صف های خرید قرار دارد.

آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک دی

بورس۲۴ : سهام بانک دی طی یک ساله اخیر توانست با توجه به عملکرد شرکت و برنامه های مدیریت در حوزه های مختلف، از ۶۰ تومان تا ۱۴۷ تومان رشد کند. این در حالی است که با توجه به اقبال بازار از سهام بانکی، این بانک هم در زمره صف های خرید قرار دارد.


علیرضا قیطاسی مدیرعامل بانک دی در گفت و گو با بورس۲۴ در خصوص عملکرد این بانک صحبت کرد.


*در خصوص عملکرد بانک و تغییرات انجام شده طی یک سال گذشته کمی توضیح می‌دهید؟


با توجه به صورتهای مالی بانک ترکیب بخش منابع تغییر کرده و از ترکیب منابع گران قیمت به سمت منابع ارزان قیمت هدایت شده است. مصارف شرکت نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده ولی از طرفی درآمد تسهیلات ما اضافه شده است که این نشان می دهد بهداشت اعتباری و راه های اعتبار سنجی و پیگیری وصول مطالبات ما جدی تر شده است. همچنین مطالبات غیرجاری که شامل موارد سررسید گذشته معوق و مشکوک الوصول است نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است میزان وصول نقدی بانک در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و الباقی شامل ملک و.... تهاتر و یا تعیین و تکلیف شده است در خصوص واگذاری برخی از املاک سال گذشته حدود ۱۱ مزایده برگزار شده که بخش زیادی از این املاک به فروش رفته است. در سر فصل هزینه های بانک هم اقدامات خوبی انجام گرفته و به جز هزینه حقوق و پرسنل که طبق قانون باید اضافه شود سایر هزینه ها به نسبت دوره مشابه خود کاهش پیدا کرده و صرفه جویی در هزینه ها انجام شده است.


*عملکرد بانک نسبت به شاخص بورس چطور بوده؟


از ابتدای مهرماه سال گذشته تا ۲۹ فروردین شاخص کل بورس حدود ۷۴ درصد رشد کرد. شاخص نظام بانکی ۵۸ درصد و شاخص بانک دی ۱۰۵ درصد رشد داشته است. این اعداد نشان می دهد که شاخص بانک دی از همه این موارد رشد بیشتری داشته و امروز شاهد هستیم که وضعیت شاخصهای عملکرد بانک دی روبه رشد است. از سویی عمده بندهای مهم گزارش حسابرس و بازرسی قانونی شرکت در صورتهای مالی شش ماهه سال ۱۴۰۱ حل و فصل شده و تعداد بندها از ۴۸ بند به ۱۷ بند رسیده است این کار خوب در ۶ ماه دوم سال گذشته به نتیجه رسید به طوری از مهرماه سال گذشته بالاخره آنچه که عملکرد یک شرکت بورسی یا یک بانک بورسی بوده در نماد دیده میشود و نماد کاملا شفاف است.


* در زمینه کارآفرینی چه اقداماتی انجام شده است؟


با صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تعاونی تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم تا ایثارگرانی که اشتغال زایی با کارآفرینی می کنند به ما معرفی میشوند و تا کنون حدود ۱۷۰۰ نفر به بانک معرفی شده اند.


در مجموع نگاه این است که ایثارگران بتوانند تمام نیازهای مالی شان را از طریق بانک دی تامین کنند. رویکرد ما از سال گذشته این بوده و به این سمت و سو حرکت داشته است در سال گذشته تمامی مشکلاتی که بانک دی در خصوص مجامع و صورتهای مالی و گزارش حسابرس قانونی و توقف نماد داشت برطرف گردید که افشای حداکثری همه این موارد را در دستور کار قرار دادیم. در حوزه جامعه هدف یعنی حوزه ایثارگری که باید عامل پرداخت حقوق ایثارگران باشیم کارهای خوبی انجام شده است امروز شاهد هستیم که پرداخت حقوق حدود ۲۰ استان از جامعه هدف به بانک دی انتقال یافت در حالیکه در بدو ورود ۶ استان از این حقوق برخوردار بودند به نوعی ۱۴ استان در ۱۴ ماه اضافه شد و با توافقی که انجام داده ایم می خواهیم در این دوماهه ابتدای سال تا پایان اردیبهشت مابقی استانها را نیز به نتیجه برسانیم که برای انتقال این موارد تعداد میزهای خدمت اضافه شده است.


*بانک چه تمهیداتی برای جامعه ایثارگری در نظر گرفته است؟


این بانک متعلق به جامعه ایثارگری است. بانکی که ۶۵۰ هزار نفر از سهامداران آن و از طرفی دیگر ۴۰ درصد پرسنل از خانواده ایثارگران هستند باید تمهیداتی اتخاذ شود برای جامعه ایثارگری در سال گذشته و ابتدای سال دستورالعمل اعتباری صادر کردیم با بنیاد شهید تفاهم بستیم و طی سهمیه های مشخص شده تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن با گواهی کسر از حقوق پرداخت می شود. همچنین وام تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم با یک ضامن پرداخت میشود.


* آخرین روند انجام افزایش سرمایه بانک به کجا رسید؟


در خصوص افزایش سرمایه شرکت با توجه به مجوزات بانک مرکزی و کمک سهامدار عمده (بنیاد شهید) این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران تا سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد. مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تا ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد که مجمع عمومی فوق العاده شرکت هم پس از آن برگزار خواهد شد.


*در حوزه تولید و اشتغال چه برنامه ای دارید؟


بانک در حوزه تولید و اشتغال هم کارهای خوبی در سال گذشته انجام شده است به طوری که بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته تسهیلات پرداخت کرده ایم ولی مانده تسهیلات مان نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است چرا که وصولیهای معوقه ها افزایش داشته، بانک تلاش دارد به مسئولیت خود در بخش تولید و بخش اشتغال کمک کند و در این راه گام مثبتی برداشته ایم از نظر ما امسال سال جهاد بازاریابی است که باید به دنبال جذب منابع باشیم بخش شامل مجموعه بنیاد شهید و ایثارگران است و بخشی هم شامل سایر آحاد جامعه خواهد بود که جذب مشتری جدید داشته باشیم و با کارگروههای جدید که مشخص کرده ایم انشاالله موفق خواهیم شد. از طرفی تلاش کردیم با ایجاد کارگروه مهار تورم نقش بانک دی را در تحقق شعار سال پر رنگ تر نماییم.


*برای شرکت های زیر مجموعه چه برنامه ای دارید؟


در ادامه اقداماتی که در سال گذشته انجام داده ایم گروه مالی دی به نهاد مالی تبدیل شده و سایر شرکتهای مهم بانک از جمله نیروگاه دماوند سرمایه گذاری بوعلی، بیمه دی بورسی هستند. امیدواریم گروه مالی بتواند ابزارهای نوین تامین مالی تعریف کند و در این خصوص کارهایی را در دستور کار دارد که ان شاءالله در آینده اعلام خواهد شد. در سال گذشته طبق ماده ۱۶ و ۱۷ در خصوص واگذاری املاک مازاد تقریبا ۴ شرکت بانک مانند شرکت عماد شرکت دنیا شهر کهن را در توسعه دیدار ایرانیان ادغام کردیم سایر شرکتها نیز ساماندهی شده و امروز وضعیت شرکتهای بیمه و نیروگاه دماوند نسبت به قبل رویه بهبود است و دماوند هم با افزایش تعرفه ای که اتفاق افتاده وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته است.

انتهای خبر

0
0