بااقتصاد
1401/02/25
10:00
ابلاغیه نرخ خرید تضمینی چغندر قند، مجوزی برای افزایش قیمت دوباره در بازار قند و شکر؟/ صنایع قندی در صدر تقاضای خریداران سهام

گروه‌های قندوشکر، روغن نباتی، صنایع لبنی و غذایی، این روزها به‌واسطه حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌های داخلی، همچنین رشد تقاضا در بازارهای جهانی و کمبود عرضه، متاثر از جنگ روسیه و اوکراین به‌عنوان تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی، به کانون توجه و مورد اقبال خریداران و معامله‌گران سهام در بورس تهران واقع شده‌اند. افزایش نرخ این محصولات طی یک هفته اخیر توسط دولت بلاغ و اجرا شده است اما برای صنایع قند و شکر احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها وجود دارد.

چغندر قند، ماده اولیه تولید قند و شکر محسوب می‌شود که بخش بزرگی از مواد اولیه صنایع داخلی را تامین می‌کند و بخش دیگر نیز از طریق واردات شکر خام و تصفیه آن در کارخانجات قند و شکر، برای تامین بازار داخل انجام می‌گیرد. گرچه واردات شکر خام از سال ۹۹ تاکنون با ارز نیمایی انجام می‌شود و ارز ترجیحی برای آن حذف شد اما تاثیر تصمیم اخیر دولت در آزادسازی قیمت کالاهای اساسی بر بازار شکر هم محسوس است، تاجایی‌که دولت برای این کالا نیز افزایش نرخ را در نظر گرفت و قیمت شکر از در کارخانه را هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان اعلام کرد.


پس از این افزایش نرخ، حالا وزیر جهاد کشاورزی و رییس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، امروز، شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، ابلاغیه افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان را برای سال زراعی ۱۴۰۱ صادر کرد. طبق این ابلاغیه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند بهاره با عیار ۱۶ درصد ۱۷۰۰ تومان و برای چغندرقند پاییزه با عیار ۱۵درصد ۱۶۴۱ تومان تعیین و تصویب شد.


گفتنی است؛ نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند در این ابلاغیه، ۳۰۰ تومان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یافته است. باتوجه به این‌که ابلاغیه جدید شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی مبنی بر اعلام نرخ خرید تضمینی چغندر قند، پس از افزایش قیمت قند و شکر توسط وزارت صنعت طی هفته گذشته، صادر شده است، همچنین کمبود عرضه این کالا در بازار داخلی، به‌رغم اعلام شرکت بازرگانی دولتی نسبت به تامین بازار قند و شکر، افزایش دوباره قیمت این کالای استراتژیک در روزهای آینده دور از ذهن نیست.


افزایش تقاضا برای خرید قند و شکر توسط خانوارها و بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان نسبت به تثبیت قیمت‌های کنونی، عامل اصلی رشد قیمت قند و شکر خواهد بود. همچنین ابلاغیه اخیر وزیر جهاد کشاورزی و افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی چغندر قند از کشاورزان، مزید بر علت شده است و بر گران‌تر شدن نرخ قند و شکر دامن می‌زند. این موضوع، از دید معامله‌گران سهام در بورس تهران نیز مغفول نمانده است، چنانچه در معاملات امروز و روزهای گذشته نیز شاهد افزایش تقاضا و قیمت سهام گروه قند و شکر بودیم.


شایان ذکر است؛ تعیین قیمت شکر، معمولا ۱۰ برابر نرخ چغندرقند، در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس و باتوجه‌به نرخ خرید تضمینی چغندر قند که به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافته، کارخانجات باید هر کیلوگرم شکر را حداقل ۱۷ تا ۱۸هزار تومان بفروشند، نرخی که وزارت صنعت نیز اعلام کرده است. به‌اینترتیب و با در نظر گرفتن نرخ فروش شکر توسط کارخانجات با قیمت مصوب ۱۸ هزار تومانی، شرایط سودآوری این صنایع در بازار سرمایه بهتر از سال گذشته خواهد شد.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0