همفکران
1400/08/03
15:20
گزارش بازار / زمانی برای درخشش فراکاب ها

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۳ هزار واحد معادل ۱.۶۸ درصد کاهش پیدا کرد و با از دست دادن کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۲.۰۴ درصد معادل ۷۹۰۰ واحد پایین آمد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۳ هزار واحد معادل ۱.۶۸ درصد کاهش پیدا کرد و با از دست دادن کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز ۲.۰۴ درصد معادل ۷۹۰۰ واحد پایین آمد. پارس، شپدیس و فملی بیش از همه در افت شاخص نقش بازی کردند و به جز فملی دو نماد دیگر در کف روزانه کار خود را تمام کردند. کالا، اپال و انرژی ۳ بیشترین تلاش را برای بالا کشیدن شاخص به خرج دادند. دو نماد کالا و انرژی ۳ صف خرید داشتند اما اپال نتوانست به صف برسد.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۲۸۱ واحد معادل ۱.۴ درصد کاهش داشت و به ۱۹ هزار ۶۷۶ واحد رسید. زاگرس، آریا و ذوب بیش از همه تاثیر منفی داشتند و فرابورس، غصینو و حآفرین بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند.


به جز نماد بورس که متو.قف بود دیگر نمادهای فراکاب مثبت بودند. فراکاب اصطلاحی است که به نمادهای فرابورس، کالا، کالا و بورس اتلاق می شود.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۶۷۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم، ارزش معاملات نیز ۳۷۶۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

امروز خبرهای زیادی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر شد اما رئیس سازمان برنامه و بودجه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد تا پایان آبان این ارز حذف نخواهد شد. وی در مورد قیمت حامل‌های انرژی نیز اعلام کرد در بودجه ۱۴۰۱ قیمت آن‌ها تغییر نخواهد کرد.


سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان گفت: متاسفانه نرخ تورم در کشور بیش از ده برابر است نباید در این شرابط انتظار داشته باشیم که دلار پایین بیاید بلکه در این شرایط قیمت ارز بالا باید برود که هم از لحاظ علمی و تجربی قبال توجیه است.


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز پر مشغله‌ای داشت و چند مصاحبه با خبرگزاری‌های مختلف ترتیب داد. وی خواستار دخالت نکردن دولت در بازار سرمایه شد. وی گفت: اولین اقدام دولت در مدیریت بازار بورس باید جلوگیری از عرضه بیش از حد اوراق قرضه دولتی باشد. بازار سرمایه فقط محل تامین مالی دولت نیست و متعلق به همه بنگاه‌های اقتصادی است اگر حضور دولت در این حوزه انحصاری باشد در بازار بورس تحولی ایجاد نمی‌شود.


ابراهیمی در گفتگویی دیگر با انتقاد از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد: در طول این ۴ سال حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور با کمترین اثربخشی در نظام اقتصادی به رانت و فساد تبدیل شده است. پیشنهاد کمیسیون اختصاص کارت اعتباری برای مردم برای تامین کالای اساسی است، این کارت اعتباری شبیه کارت سوخت خودرو است که مقدار مشخصی سهمیه در آن در نظر گرفته شده که هم با نرخ مشخص بنزین می‌زنید و مقداری هم با نرخ آزاد برای هر خودور در نظر گرفته می‌شود.


غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در اظهار نظری مجلس را حامی با حذف قیمت گذاری دانست و گفت: مجلس به نحوه تنظیم بازارها که وظیفه دولت است و همچنین قیمت‌گذاری کالاها ورود پیدا نمی‌کند و اگر برخی نمایندگان در خصوص تعیین قیمت‌ها سخن می‌گویند، صرفا اظهارنظرهای شخصی آنان است.


باارزش‌ترین معاملات بورس

فلزات اساسی، خودرویی‌ها و شیمیایی­ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات بودند. نمادهای کمند، شپنا و پالایش نیز بیش از همه خرید و فروش شدند.


پالایش امروز در حوالی صفر تابلو نوسان می‌کرد و مدام از رنگ سبز به رنگ قرمز درمی‌آمد. تقریبا تمام ۱۹ میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی­ها عرضه و خریداری شد و حقوقی‌ها بیشتر تماشاچی بودند.


بیشترین ورود و خروج پول


باز هم صندوق‌های قابل معامله با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. گروه‌های ماشین آلات و فراکاب ها در رتبه‌های بعدی ورود پول بودند؛ اما محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی بیش از همه خروج پول را ثبت کردند. در بین نمادها تپکو، سامان و وسین بیشترین خریدار حقیقی را داشتند و شپنا، آریان و فجهان بیش از همه توسط حقوقی­ها حمایت شدند.


تپکو بعد از ماه‌ها حاشیه سازی بالاخره به مدار صعودی برگشته است و از ابتدای مهر ماه تا کنون ۳۲ درصد رشد کرده است. این نماد در تابلو زرد بازار پایه فرابورس معامله می‌شود و دامنه نوسان ۳ درصدی دارد. تپکو خیلی زود به صف خرید رفت ولی فروشندگان چند بار صف را عرضه کردند. از ۱۸۰ میلیون سهم معامله شده ۳۵ درصد توسط ۶ کد حقوقی عرضه و ۹۸ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد تا شاهد ورود ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم. p/e تپکو منفی ۷۹.۸۹۱ است که نشان از زیان ده بودن شرکت است.


شپنا با وجود حمایت حقوقی­ها به صف فروش رفت. از ۱۲۱ میلیون سهم معامله شده ۲۸ درصد را حقوقی­ها خریدند و ۹۱ درصد را حقیقی­ها عرضه کردند تا ۲۶ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. p/e شپنا ۵.۳۱ است که تقریبا برابر با سود بانکی است.




نمادهای مشکوک

شساخت، وسین و سیمرغ بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک ترین نمادها در بازه ۳۱ روزه هم شصفها، ویسا و وسین بودند.


وسین در ابتدای روز صعودی بود و توانست به سقف روزانه هم برسد اما خیلی زود تغییر روند داد به سرعت به رنگ قرمز درآمد. از ۵۰ میلیون سهم معامله شده ۶۵ درصد توسط ۵ کد حقوقی عرضه و ۷۶ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد به همین خاطر شاهد ورود ۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نمد بودیم. p/e وسین ۱۴.۳ ثبت شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به سکارون با ۵ درصد، سهرمز و خکاوه با ۴.۹۹ درصد اختصاص پیدا کرد. نمادهای تپمپی با ۹.۹۱ درصد، کلوند با ۶.۷۸ درصد و مادیرا با ۵.۶۲ درصد بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.


سکارون از صبح در صف خرید بود. از ۱۸۰ هزار سهم معامله شده ۱۲ درصد توسط دو کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد تا حجم مبنا پر شود قیمت ۵ درصد بالا برود. امروز ۱۴۰ میلیون تومان پول حقیقی به نماد تزریق شد. p/e سکارون به ۲۷.۵۴ رسیده است. این نماد از دی ۱۳۹۹ بیش از ۷۷ درصد اصلاح کرد و چند روزی است که شروع به صعود کرده است.


تپمپی بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این در حالی بود که فروشندگان در صف فروش انتظار می‌کشیدند. از ۲ میلیون سهم معامله شده ۳۶ درصد را یک کد حقوقی خرید تا ۱.۷ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم تزریق کند. در سمت مقابل تمام عرضه‌ها توسط حقیقی ها انجام شد. p/e این نماد ۷.۳ است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار تغییرات چندانی نداشت و فقط ۰.۰۹ درصد بالا رفت و به ۲۷ هزار و ۶۲۶ تومان رسید.


سکه طرح جدید حدود ۰.۱۹ درصد کاهش داشت و با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا بالاخره وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شد. هر انس با ۰.۵۱ درصد رشد نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۸۰۱ دلار معامله می‌شود.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0