همفکران
1401/01/18
13:48
تغییر رویکرد حقیقی ها نسبت به سال قبل: سرمایه های جدید پشت درهای بورس

بازار سرمایه برای سومین هفته متوالی شاهد ورود نقدینگی تازه نفس از سوی سهامداران حقیقی بود. طی هفته دوم فروردین سهامداران حقیقی حدود ۲ میلیارد تومان به بازار تزریق کردند. این مبلغ طی هفته اول فروردین...

بازار سرمایه برای سومین هفته متوالی شاهد ورود نقدینگی تازه نفس از سوی سهامداران حقیقی بود. طی هفته دوم فروردین سهامداران حقیقی حدود ۲ میلیارد تومان به بازار تزریق کردند. این مبلغ طی هفته اول فروردین حدود ۶۱۴ میلیارد تومان و در هفته آخر اسفند ماه حدود ۲۸۹ میلیارد تومان بود.


در مقایسه با سال گذشته بازار ۴۰۱ شروع خوبی داشت. یک سال قبل در چنین هفته هایی شاهد خروج پول خرد از بازار بودیم. خروجی که به صورت پیاپی تا اواخر خرداد ماه ادامه داشت. اما گویا امسال حقیقی ها تغییر رویه دادند و قصد دارند دوباره به بازار برگردند.



صنایع و شرکتهای صدرنشین ورود پول حقیقی


در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، صنایع خودرو و ساخت قطعات، فرآورده های نفتی، خرده فروشی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی، هتل و رستوران، سایر واسطه گری های مالی، سیمان، آهک و گچ، انبوه سازی، املاک و مستغلات، لاستیک و پلاستیک و محصولات شیمیایی بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند.



صنعت خودرو و قطعه ساز در سال جدید شروعی منفی داشت اما این هفته با اقبال خوبی از سوی حقیقی ها همراه شد. سهامداران حقیقی در حالی طی هفته دوم فروردین بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان پول جدید وارد این صنعت کردند که در هفته اول ۱۱،۵ میلیارد تومان نقدینگی از آن خارج کرده بودند. این رویکرد در صنعت فرآورده های نفتی نیز تکرار شد.



تراز پول حقیقی در صنعت فرآورده های نفتی طی هفته نخست فروردین منفی ۱۴،۴ میلیارد تومان بود اما در هفته جاری تغییر یافت و به حدود مثبت ۹۶ میلیارد تومان رسید.



از بین شرکتها به ترتیب شپنا، خودرو، خساپا، گدنا، سمگا، وبصادر، ولساپا، شنفت و پترول با بیشترین اقبال از سوی حقیقی ها همراه شدند و عمده ترین نقدینگی خرد را جذب کردند.



صنایع و شرکتهای صدرنشین خروج پول حقیقی


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، استخراج کانه های فلزی، بانکها و موسسات اعتباری، محصولات غذایی و آشامیدنی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، سرمایه گذاریها، قلزات اساسی، اوراق تامین مالی، مواد و محصولات دارویی و محصولات کاغذی متحمل بیشترین خروج پولهای خرد شدند.



صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار برای دومین هفته متوالی شاهد کوچ سرمایه های خرد بودند. حتی شدت خروج پول خرد از این صندوقها نسبت به هفته اول فروردین ۱۰ درصد بیشتر شده و به رقم ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که آغاز سال قبل تراز پول خرد این صندوق ها مثبت بود. افزون بر اینکه از مجموع ۵۲ هفته معاملاتی کل سال ۱۴۰۰ طی ۳۵ هفته شاهد ورود پول خرد به این صندوق ها بودیم. به طوریکه برآیند کل ورود و خروج پول خرد صندوقهای قابل معامله در بازار مثبت ۴،۲ همت بود. اما فقط در همین دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۱ حقیقی ها ۱،۲ همت از سرمایه های خود را از این صندوقها خارج کردند.



استخراج کانه های فلزی دومین صنعتی بود که این هفته متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شد. تراز این صنعت در هفته ای که سپری کردیم حدود منفی ۱۳۰ میلیارد تومان بود. البته این هشتمین هفته متوالی است که حقیقی ها سرمایه های خود را از این صنعت خارج می کنند. اما شدت این خروج نسبت به هفته گذشته ۱۷۸ درصد افزایش یافته است.



تراز صنعت بانکداری که طی هفته های آخر اسفند و اول فروردین با اقبال و ورود پول حقیقی ها همراه شده بود، این هفته منفی شد. حقیقی ها حدود ۷۳ میلیارد تومان از نمادهای بانکی خارج کردند. در حالیکه طی دو هفته گذشته جمعا بیش از ۲۴۳ میلیارد تومان پول وارد این صنعت کرده بودند.



ومعادن، شتران، فملی، شبندر، وگردش و آریان شرکتهایی بودند که با بیشترین فروش حقیقی ها مواجه شدند. از بین صندوقها اعتماد، کمند، پالایش و کیان در صدر فروش های حقیقی قرار گرفتند.



انتهای خبر

0
0