همفکران
1400/12/16
15:11
گزارش بازار / رکورد ۴ماهه شکسته شد!

شاخص کل بورس تهران ۱۶امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی روزی سبز و صعودی را سپری کرد و توانست در نیمه اول معاملات تا ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد بالا برود. در ادامه متعادل شد و در دقایق پایانی به موجب...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۶امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی روزی سبز و صعودی را سپری کرد و توانست در نیمه اول معاملات تا ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد بالا برود. در ادامه متعادل شد و در دقایق پایانی به موجب افزایش عرضه ها حدود ۲ هزار واحد از ارتفاعش کاسته شد.


طی امروز کوچک های بازار روندی متعادل و مثبت داشتند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن سبزپوش ماند و همچون روز گذشته با رشد ۲۸۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


کگل، پارسان و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پارسان و تاپیکو بیشتر روز را در صف خرید سپری کردند و در نهایت در یک قدمی سقف قیمتی بستند. کگل هم نیمه اول صف خرید داشت اما بعد از آن با افزایش عرضه ها مواجه شد و تا صفر تابلو پایین آمد. شستا، حکشتی و خودرو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. حکشتی با صف فروش روز را به پایان برد. اما دو نماد دیگر متعادل بودند و به افت ۲.۸ درصدی بسنده کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، زاگرس و خدیزل، بیش از ۳۰۰ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۹۸ قرار گرفت. غصینو و شکام نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.



بر اساس اعلام کانال آوای آگاه برای سومین روز متوالی تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و امروز نیز بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


رئیسی در جلسه ستاد اقتصادی دولت:


اقدامات منسجم‌تر و جدی‌تری در جهت حفظ منافع و سرمایه‌های مردم در بازار بورس انجام شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه: اگر آمریکا عقب نشینی نکند، زندانیان مبادله می‌شوند


خطیب زاده: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع‌بندی شود.


اگر آمریکا شب اجرای تبادل زندانیان عقب نشینی نکند، می‌توانیم این پروند را ببندیم.


خطیب زاده: همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس به صورت چندمرحله‌ای توافق شد


سخنگوی وزارت خارجه: سفر آقای گروسی در چارچوب توافقات فنی میان ایران و آژانس بود.


رویکرد تعامل با آژانس کاملا فنی و به دور از فضای سیاسی خواهد بود.


نقاط اختلافی در مذاکرات وین از انگشتان دست هم کمتر است


خطیب زاده: اگر طرف مقابل موضوع جدیدی را اضافه نکند. نقاط اختلافی باقی مانده در مذاکرات لغو تحریم‌ها از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است.


اگر واشنگتن هرچه زودتر پاسخ مناسبی در مذاکرات بدهد این توافق انجام می شود.


دارو از سبد ارز ترجیحی حذف نمیشود


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱: تا زمانی که زیرساخت لازم برای جبران افزایش هزینه های احتمالی ناشی از تغییر سیاست ارز ترجیحی فراهم نباشد، دارو را از سبد ارز ترجیحی حذف نمی شود و در این زمینه دولت نیز حساسیت لازم را دارد.


حذف مالیات سپرده های صندوق های با درآمد ثابت، به زودی


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص حذف مالیات از سپرده های صندوق های با درآمد ثابت نزد بانک ها به عنوان اشخاص حقوقی گفت: در این خصوص در مرحله رایزنی هستیم.


اگرچه صندوق‌ها لزوما نباید وجوه خود را در سپرده‌های بانکی نگهداری کنند، صندوق ها می توانند با استراتژی های مختلفی از ابزارهای مختلف استفاده نموده و حداقل منابع نقد خود را در سپرده بانکی نگهداری کنند.


ترین های معاملات بورس


نفتی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت چند رشته ای، خودرو و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و شبندر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز شیمیایی ها و نفتی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق ها قابل معامله و بانکی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز شبندر و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و وبملت و صندوق پالایش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز با اقبال خریداران به گروه های تحت تاثیر قیمت های جهانی و حذف ارز ترجیحی آغاز به کار کرد و تا انتها نیز به همین منوال سپری شد. در حالی که در مقابل شاهد روی برگرداندن خریداران از گروه های برجامی بودیم.


خودرویی ها امروز با افت قیمت مواجه بودند و معاملاتی منفی داشتند. ایران خودرو در محدوده ۲- در قیمت ۲۱۴ تومان به کارش پایان داد. خساپا ۳- خورد و به ۱۶۴ تومان رسید. خپارس و خزامیا نیز افت بالغ بر ۲ درصد را تجربه کردند. خاور از محدود نمادهای سبزپوش این صنعت بود که با رشد حداکثری قیمت همراه بود.


بانکی ها هم امروز بر مدار نزولی بودند. عقب نشینی خریداران وبملت را به قیمت ۳۵۸ تومان رساند. شدت عرضه ها در وتجارت، وبصادر و پست بیشتر بود و این سه نماد را با افت بالغ بر ۳ درصد مواجه کرد. سامان از محدود نمادهای مثبت این گروه بود.


عمده نمادهای صنعت فلزات اساسی نیز روندی صعودی داشتند. فولاد و فملی که تا محدوده ۳+ درصد هم پیشروی کرده بودند در انتها به سبز پوشی در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند. کاوه، فایرا و فسرب از جمله پرتقاضاهای این گروه بودند که رشد حداکثری قیمت شامل حالشان شد. فخوز و ذوب نیز ۲.۵+ درصد رشد قیمتی داشتند.


شیمیایی ها کل روز را بر مدار مثبت سپری کردند. اگرچه در انتهای بازار به موجب افزایش عرضه های کمی عقب نشینی داشتند اما همگی با رشد قیمتی همراه بودند. پترول و آریا با صف خرید بستند. شپدیس، نوری و شگویا در محدوده ۴+ متوقف شدند. فارس ۱+ خورد و به ۱۱۳۴ تومان رسید.


در صنعت کانه های فلزی ، خریداران تجلی از ابتدا تا انتها صف نشین بودند. کگل، کچاد و فزر در محدوده صفر معاملاتی روز را به آخر رساندند.


پرچم لیدری امروز از آن نفتی ها بود، به طوری که از همان آغاز با خریدارانی که در صف نشسته بودند به میدان آمدند. اگرچه در واپسین لحظات شاهد عرضه شدن صفوف خرید و فاصله گرفتن نمادهای این صنعت از سقف قیمتی بودیم، اما قیمت پایانی آنها با رشد حداکثری همراه شد. شپنا و شتران در مدار مثبت ۳ درصدی و شبندر و شبریز در محدوده مثبت ۲ درصدی متوقف شدند.


عمده نمادهای دارویی بعد از مدت ها یکپارچه مثبت بودند. در نهایت دتوزیع با ۲.۵ درصد رشد به ۲۶۲۵ تومان رسید. دفارا بیش از ۳ درصد افزایش داشت. دلر در دقایق پایانی از سقف قیمتی فاصله گرفت و تا محدوده مثبت ۲ درصد عقب نشینی کرد.


گفتنی است که در میان سرمایه گذاری ها شاهد درخشش تاپیکو، ومعادن، وغدیر و پارسان در سقف های قیمتی بودیم.


در مجموع بازار امروز برای سهامداران نفتی ها، شیمیایی ها، فلزی ها و گروه های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بر وفق مراد بود و برای سهامداران گروه های برجامی موجب تلخ کامی شد. همچنین شاهد تداوم رکورد شکنی های ارزش معاملات خرد بودیم، به طوری که امروز به بیشترین سطح ارزش معاملات خرد در ۴ ماه اخیر رسیدیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای غمهرا، شخارک و حآفرین بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غدام با ۴.۶۸ درصد، ولیز با ۴.۳۷ درصد و وپخش با ۴.۱۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۱ درصد، سصفها با ۴.۷۲ درصد و زکوثر با ۳.۷۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۱۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۵۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۶۸ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۵۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۲۰۰۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0