بورس نیوز
1402/01/08
11:57
در صورت مالی میاندوره‌ای تلفیقی مپنا چه می‌گذرد؟

بر اساس اطلاعات سامانه جامع تجارت تا پایان تاریخ ۲۳ اسقندماه سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات ارزی این شرکت که سررسید آن‌ها به وقوع پیوسته، میزان ۷۱۹ میلیون یورو و میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات این شرکت نیز ۳۴۵ میلیون یورو معادل ۴۸ درصد بوده است.


بورس نیوز:


موضوع فعالیت اصلی شرکت مپنا، مدیریت و اجرای طرح‌های نیروگاهی و صنعتی به صورت کلید در دست، انجام پروژه‌های حمل و نقل ریلی، انجام پروژه‌های تولید و انتقال برق از مرحله مطالعاتی و امکان‌سنجی تا مرحله انتقال به کارفرما، مدیریت و اجرای طرح‌های بالادستی و پایین دستی نقت و گاز و پتروشیمی، تاسیس شرکت‌ها و مجتمع‌های کارخانه‌ای زیر مجموعه برای انجام فعالیت‌های طراحی و مهندسی است.


از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به ساخت قطعات و تجهیزات، بهره برداری، تعمیر، نگهداری و اجرای طرح‌ها اشاره کرد. همچنین تامین منابع مالی، مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در تولید انرژی، پروژه‌های صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی از دیگر فعالیت‌های این شرکت هستند.


آخرین صورت مالی حسابرسی‌شده دوره ۶ ماهه میاندوره‌ای شرکت گروه مپنا تلفیقی که در تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته در سامانه کدال بارگذاری شد، ابهاماتی مشاهده می‌شود که نگاهی به آن‌ها می اندازیم.


شرکت‌هایی که در صورت مالی تلفیقی گم شده اند

شرکت گروه مپنا در صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه تلفیقی خود که مربوط به پایان مهرماه ۱۴۰۱ است تمام اطلاعات شرکت‌های فرعی خود را به ثبت نرسانده و با غیبت ۹ شرکت روبه‌رو است. تا پایان تاریخ این گزارش تعدادی از شرکت‌ها مورد بررسی اجمالی قرار نگرفته و صورت مالی پایان سال گذشته ۴ شرکت فرعی و وابسته در صورت‌های مالی تلفیقی مشاهده می‌شود که گویا خواسته شده تا جای خالی شرکت‌ها را به گونه‌ای پر کند.


در صورت مالی میاندوره‌ای تلفیقی مپنا چه می‌گذرد؟ منتشر نشود

بر اساس اصل افشای کامل در حسابداری رویداد‌ها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری باید به طور مناسب و کامل، افشاء گردد. به طور کلی، ارائه هر گونه اطلاعات درباره رویداد‌ها و وقایع، در متن صورت‌های مالی یا ضمائم همراه با گزارش‌های مالی می‌تواند به طور معقول در تصمیم گیری آگاهانه تاثیرگذار باشد. چه بسا که شرکتی از واقع‌گرایی وضعیت زیر مجموعه‌های خود اجتناب کند.


همچنین به دلیل عدم رفع مغایرت حساب‌های فی ما بین مبلغ ۵۰۳ میلیارد تومان خالص مغایرت در سرفصل حساب‌های پرداختنی منظور شده است. ضمن آنکه مستندات تعدیلات تلفیقی در خصوص تطبیق سال مالی واحد مورد گزارش با شرکت زیرمجموعه مپنا بین الملل به مبلغ ۴ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان به ثبت نرسیده که آثار مالی آن بر صورت‌های مالی مشخص نیست.


ارائه صورت مالی تلفیقی ضعیف از سوی شرکت گروه مپنا

از مهم‌ترین ایراداتی که می‌توان بر صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه تلفیقی این شرکت گرفت آن است که استاندارد‌های حسابداری ناظر بر گزارشگری مالی در خصوص ارائه مناسب صورت‌های تغییرات در حقوق مالکانه تلفیقی، صورت جریان‌های نقدی تلفیقی و اقلام مقایسه‌ای صورت جریان‌های نقدی، اقلام مقایسه‌ای سهم گروه از سود و زیان شرکت‌های وابسته، افشای صحیح گزارشگری حاصل از قیمت‌های مختلف، مخارج انباشته پیمان‌ها، اقلام مقایسه‌ای سایر درآمد‌ها و سایر هزینه‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی (شرکت‌های فرعی مپنا بین الملل و موننکو)، دارایی‌های ثابت مشهود تلفیقی، سهام خزانه و تسهیلات مالی دریافتی تلفیقی رعایت نشده است.


تاریخ تایید صورت‌های مالی توسط هیئت مدیره به نحو صحیح درج نشده و اسامی نمایندگان اشخاص حقوقی نیز افشا نگردیده و لازم به ذکر است که صورت‌های مالی، تاییدیه مدیران و گزارش تفسیری مدیریت به امضای ۲ نفر از اعضای هیئت مدیره نرسیده است.


ارائه صورت مالی تلفیقی ضعیف از سوی شرکت گروه مپنا+بورس نیوز

اسامی اعضای هیئت مدیره گروه مپنا شامل عباس علی آبادی (رئیس هیئت مدیره)، محمود کمانی (نایب رئیس هیئت مدیره)، علیرضا خجسته وهاب زاده (عضو هیئت مدیره)، رحیم مهدی زاده (عضو هیئت مدیره) و محمدرضا مدرس خیابانی (عضو هیئت مدیره) می‌شود.


هر واحد تجاری که صورت‌های مالی آن طبق استاندارد‌های حسابداری تهیه و ارائه می‌شود، باید این واقعیت را افشا کند، معمولا گزارش هیات‌مدیره در خصوص فعالیت و وضع عمومی شرکت نیز، توسط کلیه اعضای هیات‌مدیره امضا می‌شود اما؛ اما گاه پیش می‌آید که یک یا ۲ عضو از اعضای هیات‌مدیره شرکت سهامی مورد تایید قرار نمی‌گیرد و صورت‌های مالی حسابرسی شده یا گزارش هیات‌مدیره در خصوص فعالیت و وضع عمومی شرکت، فاقد امضای برخی از اعضای هیات‌مدیره است.


بر اساس این موضوعات سوالاتی ممکن است پیش بیاید مانند اینکه دلیل مورد تایید قرار نگرفتن (امضا نشدن) صورت‌های مالی و گزارش هیئت مدیره در خصوص فعالیت شرکت و وضع شرکت در دوره مورد نظر به چه علت بوده است؟ آیا عضوی که صورت مالی را به امضا نرسانده مورد تاییدش نبوده و سایر سوالات دیگر که می‌تواند موجب تشویش اذهان سهامداران و استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی شود.


با توجه به این‌که، مطابق با استاندارد‌های حسابداری و قانون تجارت ایران، مسوولیت تهیه و ارائه صورت‌های مالی با هیات‌مدیره شرکت است؛ بنابراین مورد تایید قرار نگرفتن و یا به امضا نرساندن آن عضو هیات‌مدیره مربوطه، به مفهوم سلب مسوولیت حقوقی وی (در صورت کشف هرگونه تقلب و تحریف در صورت‌های مالی) در مقابل اشخاص ثالث نیست.


دعوا‌های مالیاتی شرکت گروه مپنا در دوره ۶ ماهه

سازمان امور مالیاتی به موجب برگ‌های تشخیص و قطعی صادره بابت مالیات عملکرد گروه و شرکت به شرح یادداشت ۳-۳۶ توضیحی صورت‌های مالی جمعا مبلغ ۲ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان (بر اساس صورت‌های مالی مورد بررسی مبلغ ۲ هزار و ۱۰ میلیارد تومان) بیش از مبالغ پرداختی و مانده پرداختنی منعکس در دفاتر شرکت مطالبه نموده که به دلیل اعتراض به نحوه تشخیص، ذخیره‌ای از این بابت در حساب‌ها منظور نگردیده است.


دعوا‌های مالیاتی شرکت گروه مپنا در دوره ۶ ماهه+بورس نیوز

همچنین مالیات عملکرد سنوات گذشته شرکت فرعی تولید برق پره سر (با استناد به معافیت صادرات) در حساب‌ها شناسایی نشده و مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ و دوره مالی مورد گزارش نیز براساس رویه سنوات گذشته محاسبه و در حساب‌ها انعکاس یافته است.


سازمان امور مالیاتی، پرونده مالیاتی شرکت توسعه ۲ در سال ۱۳۹۸ مورد رسیدگی قرار داده و بر اساس آن برگ تشخیص صادره به مبلغ ۳۳۳ میلیارد تومان اعلام شد که از سوی شرکت مپنا مورد اعتراض واقع شد.


همچنین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شرکت آلومنیوم المهدی نیز مورد بررسی قرار گرفت که در تاریخ اول مهرماه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان و در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز ۲۹۵ میلیارد تومان برگ تشخیص آن صادر و این موضوع نیز مورد اعتراض شرکت قرار گرفت.


آثار عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات برای شرکت

در کشور ما به ارزی که از صادرات کالا‌های غیر نفتی به دست بیاید ارز صادراتی می‌گویند. در رابطه با نرخ این ارز‌ها گفته شده است که نرخ آن‌ها از ارز دولتی بیشتر و از ارز بازار آزاد کمتر است. صاحبان این ارز‌ها می‌توانند آن‌ها را به روش‌هایی به چرخه پولی کشور برگردانند.


مجموع صادراتی که صادرکنندگان در یک سال انجام می‌دهند به گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود:


تا مبلغ ۱ میلیون یورو، بیشتر از ۱ میلیون تا ۳ میلیون یورو بیشتر از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون یورو بیشتر از ۱۰ میلیون یورو لازم به ذکر است که سقف معافیت فروش ارز‌های به دست آمده از صادرات در سیستم نیما ۱ میلیون یورو و برای همه گروه‌ها صدق می‌کند. بر اساس اطلاعات سامانه جامع تجارت تا پایان تاریخ ۲۳ اسقندماه سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات ارزی این شرکت که سررسید آن‌ها به وقوع پیوسته، میزان ۷۱۹ میلیون یورو و میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات این شرکت نیز ۳۴۵ میلیون یورو معادل ۴۸ درصد بوده است.


حال باید دید مراجع مربوط بر اساس عدم رعایت بخشنامه‌ها و مصوبات مربوط به بازگشت منابع ارز حاصل از صادرات چه برخوردی با گروه مپنا خواهد داشت.


گفتنی است، مطابق با مصوبات اقلام ارزی طی مکاتبه خود در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱، پروژه‌های گروه مپنا مشمول تسویه تعهدات ارزی بوده است.


آثار عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات برای شرکت+بورس نیوز

حال باید مشاهده کرد در خصوص عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات شرکت گروه مپنا، مقامات ذیصلاح چه برخوردی با این موضوع خواهند داشت و از چه راه‌هایی برای بازپس گیری مبالغ استفاده خواهند کرد.


زمین‌ها در انتظار انتقال مالکیت صف کشیده اند

زمین شرکت آلومینیوم المهدی که کارخانه و تجهیزات در آن قرار دارد و مورد احداث قرار گرفته اند متعلق به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) است که از آبان ماه سال ۸۷ طی وکالتنامه‌ای به سازمان ایمیدرو انتقال و مقرر شد که مالکیت به آلومینیوم المهدی منتقل شود اما؛ این امر تاکنون میسر نگشته و نکته حائز اهمیت این است که قسمتی از زمین ذکر شده در رهن بانک و بخشی دیگر نیز در اختیار شرکت تولید روی بندرعباس و خدمات بازرگانی فولاد ایران است که تاکنون تعیین تکلیف نشده است.


زمین‌ها در انتظار انتقال مالکیت صف کشیده اند

سوالاتی که در خصوص ابهامات صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه تلفیقی شرکت گروه مپنا وجود دارد:

دلیل آنکه تمام شرکت‌های فرعی وابسته مورد بررسی قرار نگرفته اند چه بوده است؟ آثار مالی به وجود آمده از تطبیق سال مالی شرکت مپنا بین الملل به چه صورت بوده است؟ دلایل عدم رعایت استاندارد‌های حسابداری ناظر بر گزارش‌های مالی چیست؟ دعوا‌های مالیاتی به کجا ختم شد؟ اعتراض‌های موجود با رای‌های صادر شده به کجا رسید؟ عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات چه آثار و عواقبی برای شرکت خواهد داشت؟ تکلیف زمین‌هایی که سند مالکیت آن به گروه منتقل نشده چیست؟ به عنوان مثال زمینی که در اختیار آلومینیوم المهدی بوده که چند شرکت دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند. بورس‌نیوز به‌عنوان رسانه‌ای مرجع در بازار سرمایه آماده درج هر گونه پاسخ شرکت گروه مپنا در خصوص سوال‌های به وجود آمده از سوی این شرکت رادارد.

انتهای خبر

0
0