همفکران
1399/11/15
16:01
وقایع نگاری همفکران از هفته میانی بهمن ماه : پول سوزی در سعادت آباد

بازار این هفته هم برخلاف بسیاری از پیش بینی ها تنها یک روز مثبت را تجربه کرد و در نهایت حدود ۳ درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا تالار بورس سعادت آباد بازهم شاهد هفته ای سخت و منفی باشد. بدین‌ترتیب عدد شاخص که مجددا طی آخرین روز معاملاتی هفته به سطح ۱.۱ میلیون واحدی وارد شد به محدوده ۲۱ خرداد ۹۹ بازگشت. این در حالی است که در بازار ارز که یکی از فاکتورهای اثرگذار بر بورس است، رشد هفتگی ۰.۸ درصدی را شاهد بودیم.

بازار این هفته هم برخلاف بسیاری از پیش بینی ها تنها یک روز مثبت را تجربه کرد و در نهایت حدود ۳ درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا تالار بورس سعادت آباد بازهم شاهد هفته ای سخت و منفی باشد. بدین‌ترتیب عدد شاخص که مجددا طی آخرین روز معاملاتی هفته به سطح ۱.۱ میلیون واحدی وارد شد به محدوده ۲۱ خرداد ۹۹ بازگشت. این در حالی است که در بازار ارز که یکی از فاکتورهای اثرگذار بر بورس است، رشد هفتگی ۰.۸ درصدی را شاهد بودیم .


در شرایط فعلی، بسیاری از تحلیلگران؛ چه بنیادی و چه تکنیکال ریزش بیشتری برای شاخص کل متصور نیستند. به عبارتی از نگاه تکنیکالیست‌ها شاخص به کف حمایت برخورد کرده و احتمال بازگشت از کف و صعود شاخص فراهم است .


از نظر بنیادی‌کارها نیز کلیه ابهامات و عوامل منفی تا حدودی رفع شده است. به بیان ساده‌‌تر با مشخص شدن وضعیت انتصاب رییس جدید سازمان بورس، نرخ بهره، دلار و برجام، بهانه‌های افت بیشتر بورس به شکل قابل توجهی از بین رفته و تنها هراس معامله‌گران است که بر بازار سایه افکنده است. این امر در کنار این‌که بسیاری از سهام شرکت‌ها به نقاط ارزندگی رسیده‌اند، می‌تواند زمینه برای رشد شاخص را فراهم کند .


در این بین بسیاری از تحلیلگران معتقدند علیرغم اینکه شرایط برای صعود بورس مهیاست اما دیگر شاهد رشدهای پی‌در‌پی و یکپارچه مانند اوایل سال نخواهیم بود. بر این اساس دقت در انتخاب سهم از نگاه تحلیلی و توجه به متغیرهای کلان اقتصادی بسیار حایز اهمیت است .


و اما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


عملکرد صنایع



بهترین نمادها



بدترین نمادها



شنبه ؛ پالس مثبت


بازار در ابتدای هفته جاری بعد از مدت‌ها شاهد سبزپوشی یکدست تابلوها بود و از نوسانات شدید شاخص‌کل در یک جلسه معاملات خبری نبود. از همان دقایق ابتدایی و با تشکیل صف خرید و رشد تقاضا، شاخص کل با جهش ۲۰ هزار واحدی کار خود را آغاز کرد و بعد از یک ساعت، رشد نماگر بازار به ۳۰ هزار واحد رسید .


در معاملات روز شنبه و برخلاف اغلب روزهای گذشته، روند بازار در میانه‌های زمان معاملات تغییر نکرد و عرضه‌های سنگینی در بازار مشاهده نشد .


در نتیجه با نزدیک شدن به پایان زمان معاملات، موج دیگری از تقاضا در بازار شکل گرفت به نحوی که صندوق «پالایش» بار دیگر به صف خرید رسید و این بار توانست به مرز ۱۰ هزار تومان برسد .


به این ترتیب زیان خریداران صندوق پالایشی یکم جبران شد و حالا بخشی از اعتراضات به روند بورس کاهش یافته و در سوی دیگر بخشی از اعتماد از دست رفته بازیابی شد .


صندوق «دارایکم» نیز اگرچه به صف خرید رسید اما همچنان حدود ۳ هزار تومان کمتر از NAV خود معامله می شود. با این حال با اختلاف زیاد بیشترین ارزش معاملات به این دو نماد اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد هم به مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در شرایطی که بیش از ۳۰۰ نماد در بازار امروز صف خرید داشتند، آمار قابل قبولی است .


طی روز شنبه برآیند خرید و فروش سهامداران از تزریق نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی حکایت داشت .


دماسنج بازار در شرایطی رشد ۳.۲۷ واحد را ثبت کرد و به میانه های کانال ۱.۲ میلیون واحد نزدیک شد که شاخص‌هم‌وزن فقط ۱.۷ درصد ارتقا یافت. به این ترتیب قدرت و شدت رشد نمادهای شاخص‌ساز نسبت به کلیت بازار برتری قابل توجهی داشته است چرا که حدود ۸۰ نماد هم در صف فروش قرار داشتند .


از مهم‌ترین نمادهایی که در صف فروش قرار داشته و البته از کمترین حجم معاملات در هفته های اخیر برخوردار بودند می توان به نمادهای سرمایه‌گذاری استانی اشاره کرد .


طی روز شنبه روند صعودی بازارهای موازی همانند ارز و طلا هم ادامه یافت و قیمت دلار در میانه های کانال ۲۴ هزار تومان تثبیت شد. این روند می تواند پالس مثبتی برای ادامه حرکت بازار سرمایه باشد .


یکشنبه؛ عقب نشینی خریداران


معاملات بورس هر چند با افزایش تقاضا آغاز شد، اما رفته رفته با بازگشت فروشندگان و افزایش عرضه‌ها بسیاری از نمادها به ویژه کوچکترها به محدوده منفی کشیده شدند .


در این بین شاخص کل بورس که با قدرت خریداران شروع سبزی داشت و رشد ۱.۷ درصدی تجربه کرده بود، با افزایش عرضه‌ها هرچند مثبت اما به رشد محدود ۰.۳ درصدی بسنده کرد. به عبارتی باید گفت دو نماد شستا و تاپیکو شاخص را سبزپوش نگه داشتند .


شاخص کل هموزن اما باوجود شروع سبز، در نهایت با چیره شدن فروشندگان بر خریداران به محدوده منفی کشانده شد. این شاخص بورسی در پایان معاملات این روز ۰.۱ درصد افت را تجربه کرد. در فرابورس نیز ۱۴۰ واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد .


طی روز یک شنبه حقیقی‌ها مجددا عقب‌نشینی کردند و ۱۴۴ میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها خارج و به پرتفو حقوقی‌ها منتقل شد. گروه چند رشته‌ای‌ها و سیمانی دو گروه مورد توجه حقیقی‌ها بودند. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر سهام دو گروه سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی را خریدند .


ارزش معاملات خرد بورس ۱۱ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان بود. شستا بیشترین ارزش معامله خرد را داشت .


دوشنبه؛ سرخ یکدست


معاملات روز دوشنبه بازار سهام هرچند از ابتدا با سرخ‌پوشی شاخص‌ها آغاز شد اما رفته رفته بر شدت عرضه‌ها افزوده و در نهایت شاخص کل بورس افت ۱.۴ درصدی را در پایان معاملات تجربه کرد. شاخص کل هموزن نیز حدود ۰.۵ درصد به عقب بازگشت. فرابورس نیز از این قاعده مستثی نبود و شاخص کل این بازار ۲۰۶ واحد تنزل یافت .


طی این روز فملی پیش‌بینی سود ۱۳۹۹ را در تارنمای کدال منتشر کرد. نکته عجیب در خصوص EPS اعلامی این شرکت محافظه‌کاری بدون منطق آن بود. امری که بارها بسیاری از تحلیلگران به آن اشاره داشتند هم همین نداشتن تخصص توسط شرکت‌ها و EPS های دور از ذهن آن‌ها بود. سابقه‌ی چندین ماهه روند بورس نمایانگر بی‌واکنشی سهامداران به تحلیل است. در نتیجه پیش‌بینی سود اعلامی شرکت‌ها نه تنها دردی از بازار دوا نمی‌کند، بلکه اثرات نامطلوب هم می‌گذارد .


طی روز دوشنبه نیز سهامداران حقوقی خالص خرید مثبت ۶۷۶ میلیارد تومانی رقم زدند. «فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی» دو گروه مورد توجه این دسته از سهامداران بود. در مقابل حقیقی‌ها بیشتر برای خرید سهام گروه دارویی گرایش داشتند. ارزش معاملات خرد بورس امروز ۷ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان رقم خورد .


سه شنبه؛ بازی در حوالی مرز روانی


معاملات روز سه شنبه بازار سهام به مثابه روز دوشنبه با قدرت فروشندگان سرخ‌پوش آغاز شد. با تداوم عرضه‌ها این روند نزولی تا پایان معاملات پابرجا ماند و در نهایت شاخص‌ها را به مدار منفی هدایت کرد. در نتیجه شاخص کل بورس ۲/۳ درصد به عقب بازگشت و در مرز روانی ۱.۲ میلیون واحد متوقف شد. شاخص کل هموزن نیز ۰.۵ درصد دیگر تنزل یافت. در فرابورس نیز شاخص کل ۱۶۸ واحد افت را تجربه کرد .


ارزش معاملات خرد بورس طی این روز ۸ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان بود. همچنین هم شاهد خروج ۹۷۷ میلیارد تومانی از گردونه معاملات توسط سهامداران خرد بودیم. اندک خرید این دسته از سهامداران در دو گروه حمل و نقل و سیمانی‌‌ها بود. در مقابل سهام گروه فرآورده‌های نفتی بیشتر مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفت. بیش از ۳.۱ هزار میلیارد تومان خالص خرید این سهامداران در گروه مذکور بود .


چهارشنبه؛ ۱.۲ میلیون هم از دست رفت


معاملات روز چهارشنبه بورس هرچند اندک اما با سبزپوشی شاخص‌ها آغاز شد اما با افزایش عرضه‌ها مجددا به مدار منفی کشیده شد. بر این اساس در پایان معاملات این روز شاخص کل بورس ۲.۷ درصد افت را تجربه کرد و مجددا به زیر ۱.۲ میلیون واحد کشیده شد .


شاخص کل هموزن نیز علیرغم رشد محدود اول صبح، پایان سرخی داشت و ۴.۴ هزار واحد (حدود یک درصد) از ارتفاعش کاسته شد. شاخص کل فرابورس نیز افت ۲۳۵ واحدی را تجربه کرد .


از جمله نکات قابل توجه امروز، افزایش دادوستدها در سه گروه سیمانی، خودرویی و دارویی بود. به طوری که ۳۰ درصد از کل ارزش معاملات بورس به این سه گروه به خود اختصاص پیدا کرد. ارزش معاملات خرد بورس ۷ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان بود .


طی این روز هم سهامداران حقوقی بیشتر خریدار سهام بودند و خالص خرید ۷۲۲ میلیارد تومانی رقم زدند. بیشترین خرید این دسته از سهامداران سهام دو گروه «محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی» بود. در مقابل سهامداران خرد به خرید سهام «کانی غیر فلزی» گرایش داشتند .




انتهای خبر

0
0