بااقتصاد
1400/03/08
13:24
فرصت خوب آرادسازی صادرات فولاد و افزایش تقاضای جهانی بر شرکت‌های فعال این صنعت چه خواهد بود؟

فعالان صنعت فولاد که سال کذشته با چالش‌هایی از جمله تحدیم، ممنوعیت صادرات و فشار دولت چین با هدف سرکوب قیمت‌ها مواجه بودند، اکنون با خبرهای خوشی از جمله ازادسازی صادرات فولاد مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، طی هفته گذشته در پی کاهش تقاضا از سوی کشورهای خریدار اسلب و بیلت صادراتی ایران، به ویژه کشورهای چین و خلیج فارس نرخ های این محصولات دچار کاهش شد.


از این جهت و همچنین با تحریم های موجود از سوی ایالت متحده آمریکا، کشورهای خریدار بیلت ایران نیز قیمت های پایین تری را پیشنهاد میدهند؛ به طوری که نرخ هر تن بیلت صادراتی ایران که تا هفته پیش ۶۳۰ تا ۷۲۰ دلار گزارش میشد، در این هفته به ۶۴۰ تا ۶۹۰ دلار افت پیدا کرد.


با وجود پیشنهادات پایین تر قیمتی برای خرید دو شرکت فولاد خراسان و فولاد خوزستان در هفته قبل حدود ۳۰ هزار تن بیلت با نرخ های ۶۴۵ و ۶۹۰ دلاری در هفته گذشته به کشورهای عربی فروختند.


در بخش اسلب هم فولاد خوزستان یک محموله ۳۰ هزار تنی را با قیمت ۷۸۰ دلاری که ۷۰ دلار کمتر از فروش های قبلی بود به فروش رساند که دلیل آن کاهش ۲۲۰ تا ۲۶۰ یوانی قیمت ورق گرم در چین بوده است.


کاهش موجودی فولاد انبارهای چین در این هفته میتواند شرایط را برای ثبات و رشد قیمت ها در هفته آتی فراهم آورد؛ از طرفی آزادسازی صادرات فولاد از سوی وزارت صمت بعه مدت سه ماه میتواند شرایط را برای شرکت های این صنعت بهتر کند، چرا که قیمت داخلی محصولات فولادی که در بورس معامله میشوند ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ جهانی است.


با فروکش کردن ویروس کرونا در جهان که آغاز اجرای دوباره‌ی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای است، با افزایش تقاضای جهانی برای فولاد و ادامه افرایش قیمت آن مواجه خواهیم شد. بنابراین انتظار می‌رود فرصت طلایی از دست رفته‌ی صادرات فولاد در سال ۹۹ را بتوان در سال جاری جبران کرد.












انتهای خبر

0
0