سنا
1399/12/13
10:39
حمایت از سهامداران خرد الگوی رفتاری نهاد ناظر است/ برتری بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی

تجربه حمایت از سهامداران حقیقی در برهه های زمانی تاثیرگذار یکی از الگوهای رفتاری نهاد ناظر است.

همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در گفت و گویی با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در خصوص مصوبات شب گذشته شورای عالی بورس بیان داشت: بر اساس این مصوبه، افراد حقیقی همچنان مانند گذشته مورد حمایت نهاد ناظر قرار گرفته اند. در گذشته نیز، این حمایت ها به شکل های مختلفی صورت می پذیرفت مانند روزهایی که صف های فروش به حمایت بازارگردان ها متعادل می شد یا مثلا در مواردی که بازار منفی بود و اجازه انتشار اوراق تبعی صادر می شد.


وی در این خصوص ادامه داد: سهامداران حقیقی به عنوان قشر وسیعی از دارندگان اوراق بهادار در بازار سرمایه، به دلیل ترس های به وجود آمده نقدینگی خود را جا به جای می کنند و به بازارهای موازی تمایل پیدا می کنند که بازدهی مناسبی نخواهند داشت و این روند حمایتی می تواند انگیزه برای ثبات آنها در بازار سرمایه شود.


دارابی افزود: دو هفته دیگر فصل مجامع آغاز می شود و متوسط تقسیم سود شرکت های بورسی که در سال گذشته ۸ درصد بوده نشان دهنده این است شرکت هایی که در بازار داریم بیش از بازدهی بازار ما تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سود تقسیم خواهند کرد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که اگر امروز، سهامداران، اقدام به فروش سهم خود در بازار کنند و نقدینگی خود را در بانک به منظور کسب سود منتقل کنند، نسبت به سهامداری که در بازار باقی خواهد ماند، سود کمتری دریافت می کند.


مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در ادامه متذکر شد: مصوبه شب گذشته شورای عالی بورس در خصوص حمایت از سهامداران حقیقی، مصوبه بسیار خوبی است. این تصمیم می تواند بازدهی را برای سرمایه گذاران تثبیت کند و آنها را از نگرانی های فعلی رها کند. این روند حمایتی در واقع ریسک چندانی نیز برای ناشر اوراق نخواهد داشت به این دلیل که بازار در نهایت تا سال ۱۴۰۱ بازدهی بیشتری از ۲۰ درصد خواهد داشت و به همین دلیل سهامداران می توانند بااطمینان از این مصوبه استفاده کنند.


وی در ادامه بیان داشت: سهامداران باید حتما این موضوع را مد نظر داشته باشند که بازار سرمایه حتی با شرایط فعلی، نسبت به دیگر بازارهای موازی در طولانی مدت، سود بیشتری خواهد داشت .


زمینه کاهش نرخ بهره فراهم شده است


دارابی در ادامه در خصوص تاثیر نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه بیان داشت: نرخ سود بین بانکی از شب گذشته به ۱۹.۸ درصد رسیده است که البته بررسی تاثیر آن بر بازار سرمایه در حال حاضر کمی زود به نظر می رسد. اما بر اساس اصول باید گفت، بعد از فشاری که به بازار نرخ بهره به دلیل فروش اوراق دولتی برای کسری بودجه اخر سال وارد شد، کم کم زمینه برای کاهش نرخ بهره فراهم می شود .


این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که، انتظار داشتیم که نرخ بهره صعودی نشود ولی به نظر می رسد بخشی از این افزایش نرخ بهره به این دلیل بود که مذاکرات سیاسی برجام بر ریلی که همه انتظار داشتند رخ ندهد. یعنی به طور طبیعی با حل مشکلات تحریم ها، نرخ بهره باید در اقتصاد ایران کاهش پیدا کند اما به نظر می رسد که در این چند ماهه به این دلیل که مذاکرات برجام در ریل انتظاری و با سرعت مطلوب پیش نرفت، نرخ بهره نیز در روند صعودی باقی ماند .


وی ادامه داد: این در حالی است که، فروش اوراق دولتی هم مزید بر علت شد . اما هم اکنون روند کاهش نرخ بهره در اقتصاد قابل مشاهده شده است و به همین دلیل به نظر می رسد اگر اوضاع سیاسی کمی آرام تر شود و فروش نفت در روند فعلی باقی بماند، فصل بهار با کاهش نرخ بهره مجدد رو به رو خواهیم بود.


انتهای خبر

0
0