همفکران
1400/04/27
14:32
گزارش بازار / شاخص مشغول کف سازی است؟+ نمودار

شاخص کل بورس تهران روز را نزولی شروع کرد اما بعد از ساعت ۱۱ تغییر روند داد و قسمتی از ضررها را جبران کرد. شاخص کل روز یک شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ با افت ۸۳۰۰ واحدی معادل ۰.۶۴ درصد به یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد رسید. شاید در جا زدن شاخص در این مقاومت مهم نشانه کف سازی باشد. در این صورت این محدود در آینده تبدیل به یک حمایت معتبر خواهد شد. شاخص کل هم وزن روندی کاملا متفاوت داشت. این شاخص دقایق اول صعودی بود اما بعد از چند دقیقه تغییر روند داد و ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۶ درصد افت کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران روز را نزولی شروع کرد اما بعد از ساعت ۱۱ تغییر روند داد و قسمتی از ضررها را جبران کرد. شاخص کل روز یک شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ با افت ۸۳۰۰ واحدی معادل ۰.۶۴ درصد به یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد رسید. شاید در جا زدن شاخص در این مقاومت مهم نشانه کف سازی باشد. در این صورت این محدود در آینده تبدیل به یک حمایت معتبر خواهد شد. شاخص کل هم وزن روندی کاملا متفاوت داشت. این شاخص دقایق اول صعودی بود اما بعد از چند دقیقه تغییر روند داد و ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۵۶ درصد افت کرد. فولاد، نوری و کگل بیشترین تاثیر منفی و میدکو، تاپیکو و شستا بیشترین اثر مثبت را در بازار امروز داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل فرابورس امروز هم اول صعودی بود اما چند دقیقه بعد افت کرد و با از دست دادن ۱۴۲ واحد معادل ۰.۷۵ درصد به ۱۸ هزار ۸۴۵ واحد رسید. گویا ۱۹ هزار واحد مقاومت سر سختی است و عبور از آن نیاز به حمایت بیشتری دارد. آریا، زاگرس و غصینو بیشترین اثر منفی و دی، شراز و شاوان بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۶۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۵ درصد کمتر از دیروز است. همچنین امروز ۲۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید. امروز ۸۱ نماد در صف خرید و ۱۲۱ نماد در صف فروش بودند.



صندوق های دولتی


دارایکم فاصله خود را از ارزش ذاتی صندوق بیشتر کرد. ارزش ذاتی دارایکم کمی افزایش یافت و به ۱۸۵۳۱۵ ریال رسید اما قیمت پایانی کاهش ۱.۸ درصدی داشت. حقوقی ها تنها ۳ درصد از معاملات را خریدند و یک درصد را عرضه کردند.


پالایش تغییر زیادی در ارزش ذاتی خود نداشت اما قیمت پایانی ۳.۱۱ درصد افت کرد. ارزش ذاتی هر واحد این صندوق ۸۰۰۸۶ ریال شد. حقوقی ها ۴ درصد در سمت تقاضا و ۳ درصد در سمت عرضه مشارکت داشتند.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها، شیمیایی ها و چند رشته صنعتی بیشترین حجم معاملات امروز را میزبانی می کردند. در بین نمادها نیز بیشترین حجم معاملات به خودرو، خبهمن و وتجارت اختصاص داشت.


خودرو با معامله ۵۴۲ میلیون سهم دوباره عنوان پر معامله ترین نماد را پس گرفت. حقوقی ها با مشارکتی ۱۸ درصدی در سمت خرید و عرضه تنها یک درصدی تلاش کردند از سهم حمایت کنند و ۱۸ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند؛ اما باز هم قیمت پایانی افت داشت و ۲.۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیشتر از گروه های سیمانی، فراورده نفتی و هلدینگ ها خرید کردند و حقوقی ها مشغول حمایت از در صنایع بانکی، فلزات اساسی و خودرو بودند. در بین نمادها نیز تاپیکو، شستا و صباح مورد توجه حقیقی ها و وتجارت، فولاد و وبملت در لیست خرید حقوقی ها بودند.


تاپیکو روز را در بازه منفی آغاز کرد اما بعد از ساعت ۱۱ ناگهان مورد توجه قرار گرفت و خود را به صف خرید رساند. از ۱۲۲ میلیون سهم معامله شده ۳۳ درصد را حقوقی ها خریدند اما در سمت عرضه ۶۴ درصد مشارکت داشتند. این روند موجب ورود ۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


وتجارت شبیه کودکی است که اگر دست حمایت حقوقی ها از پشتش برداشته شود خیلی زود زمین می خورد. امروز حقوقی ها قیمت پایانی را روی صفر تابلو نگه داشتند. ساعت ۱۰ برای چند دقیقه عرضه ها شدت گرفت و قیمت سهم به شدت افت کرد اما باز هم با کمک ۴ کد حقوقی سهم توانست بالا بیاید. از ۴۴۱ میلیون سهم معامله شده سهم حقیقی ها ۳۱ درصد در سمت خرید و ۷۳ درصد در سمت فروش بود. در نتیجه ۵۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.




نمادهای مشکوک


خپویش، تکنار و فکمند هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


تکنار از مجمع عمومی عادی سالانه خود بازگشت و فروشندگان که مدت ها است منتظر فرصت خروجند دست به کار شدند. قیمت افت ۳ درصدی داشت و صف فروش تشکیل شد و فقط ۵۲ هزار سهم معامله شد که سهم یک کد حقوقی ۹۶ درصد از خرید بود. کل عرضه های امروز توسط حقیقی ها انجام شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به شاوان با ۵ درصد و خکاوه، ساینا و تیپیکو با ۴.۹۹ درصد رسید. در قعر جدول نیز خپویش با ۹.۷۴ درصد، بنو و شزنگ با ۵ درصد افت ایستاده اند.


شاوان برای دومین روز متوالی به صف خرید نشسته است. امروز از ۸ میلیون سهم معامله شده ۳۱ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و ۱۰ درصد ر خودشان خریدند. در نتیجه ۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد.


خپویش بعد از اینکه مدت ها در صف فروش قفل بود امروز مشمول رفع گره معاملاتی شد و با افت ۱۰ درصدی دوباره به صف فروش رفت. حدود ساعت ۱۱ صف فروش جمع شد اما فروشندگان مجال ندادند و باز هم صف کشیدند. حقوقی ها سعی کردند با خرید ۹ درصد از معاملات از سهم حمایت کنند که تا اینجا ناکام بوده اند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار بی توجه به اتفاقات سیاسی و مذاکرات وین در حال افت است. امروز هر دلار آمریکا با افت ۰.۳۶ درصدی به ۲۴ هزار و ۶۳۹ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز تا الآن ۰.۲۲ درصد افت داشته است به ۱۰ میلیون ۵۲۲ هزار تومان رسیده است.


انس طلا در حال طی کردن تعطیلات آخر هفته است و در محدوده ۱۸۱۲ دلار باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0