همفکران
1401/02/19
16:00
گزارش بازار/ میدان داری "فروشندگان"

شاخص کل بورس تهران در نوزدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت حدود ۱۳ هزار واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بعد از چندروز متوالی سبزپوشی، امروز را تماما در مسیر نزولی سپری کرد و سرخپوش به خط پایان رسید. در نیمه اول کوچک های بازار معاملات بدی نداشتند و عمدتا مثبت دنبال می شدند. اما در نیمه دوم...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نوزدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت حدود ۱۳ هزار واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بعد از چندروز متوالی سبزپوشی، امروز را تماما در مسیر نزولی سپری کرد و سرخپوش به خط پایان رسید.


در نیمه اول کوچک های بازار معاملات بدی نداشتند و عمدتا مثبت دنبال می شدند. اما در نیمه دوم به موجب شدت گرفتن عرضه ها، شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار، مثبت هایش را پس داد و به مدار منفی رفت و با افت ۰.۵ درصدی روز را به پایان برد.


شبریز، مبین و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبریز تمام روز را در صف خرید ماند و با رشد حداکثری قیمت به خط پایان رسید. مبین ۲.۶+ خورد و جم در مدار مثبت ۱.۷ درصدی متوقف شد. فارس، شبندر و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس در یک قدمی صف فروش بسته شد و دو نماد دیگر افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را رقم زدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا و غصینو و فرابورس ۱۰۸ واحد کاهش یافت و در عدد ۲۱ هزار و ۹۵ واحد متوقف شد. بپاس و زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۴۱۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۸ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کانی های غیر فلزی تنها جذب کننده نقدینگی از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل، امروز هم مجددا بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد جم و کقزوی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را به دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان پشت سر گذاشت و اگرچه در دقایق ابتدایی وضعیتی متعادل داشت اما هرچه به پایان نزدیکتر شدیم، هیجانات سهامداران بیشتر شد و عرضه ها شدت گرفتن، تا روزی منفی برای بازار سهام رقم بخورد. ناگفته نماند که افت یکپارچه قیمت های جهانی نیز، آتش جبهه فروش را شعله ورتر کرد.


خودرویی ها در ابتدا معاملات بدی نداشتند و حتی بزرگان این صنعت، به ویژه سایپا، با اقبال خریداران همراه شدند. اما در نیمه دوم ورق برگشت و این صنعت هم همسو با کلیت بازار روندی نزولی گرفت. شدت عرضه ها در ورنا و خگستر بیشتر بود و این دو نماد را در کف قیمتی قرار داد. ایران خودرو با ۳ درصد افت مواجه شد و به ۲۴۰ تومان رسید. خساپا بیشترین حجم را در این گروه خورد و با عرضه هایی کمتر همراه بود. این نماد در مدار منفی ۱.۷ درصدی در قیمت ۲۲۳ تومان متوقف شد.


عمده نمادهای فلزی و بانکی و نفتی نیز افت قیمتی را تجربه کردند.


پالایشی ها از همان ابتدا بنای بر ناسازگاری گذاشتند و با برتری فروشندگان دنبال شدند. اما شبریز در میان این سرخپوشی از ابتدا تا انتها خریدارانش را در صف نگه داشت و بیشترین ارزش صف خرید را در بازار داشت. این نماد امروز ۶+ خورد و ۱۹۰۴ تومان شد. شپنا، شبندر و شتران لفت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را رقم زدند.


در شیمایی ها نیز فروشندگان برتری داشتند اما زاگرس و جم توانستند روزی مثبت را پشت سر بگذارند. زاگرس حدود ۲ درصد رشد کرد و ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان شد. جم نیز سبزبوش به خط پایان رسید و ۴۷۹۲ تومان قیمت آخرین معامله اش بود.


در زراعتی ها و غذایی ها ، نمادهای سیمرغ و زگلدشت و غزر و زدشت امروز خوش درخشیدند و در نهایت با رشد حداکثری روز را به پایان بردند.


در مجموع امروز بزرگان بازار با روندی اصلاحی مواجه شدند و اگرچه شرکت های کوچک و متوسط در نیمه اول خوب بودن اما در ادامه به دنبال بزرگان در مسیر نزولی به حرکت درآمدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فالوم، دبالک و وهنر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، کقزوی و دروز بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شگل با ۴.۷۳ درصد، تکنو با ۴.۵۹ درصد و فنورد با ۲.۰۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام مداران با ۳.۵۳ درصد، دروز با ۳.۵۱ درصد و سشمال با ۳.۴۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۰۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۵ درصد رشد داشت و به ۱۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان رسید.


انس طلا با ۱.۰۷ درصد کاهش ارزش، به محدوده ۱۸۶۳ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0