همفکران
1401/05/21
10:30
جریان نقدینگی در هفته سوم مرداد؛ صندوقهای سرمایه گذاری باز هم صدرنشین جذب پول خرد شدند

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بیست هفته معاملاتی را پشت سر گذاشتیم. در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون برآیند ورود و خروج پول خرد بازار به بیش از ۱۸،۴ همت رسیده که ...

جریان نقدینگی در هفته سوم مرداد؛ صندوقهای سرمایه گذاری باز هم صدرنشین جذب پول خرد شدند، فرآورده های نفتی بیشترین خروج پول خرد را ثبت کردند


از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بیست هفته معاملاتی را پشت سر گذاشتیم. در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون برآیند ورود و خروج پول خرد بازار به بیش از ۱۸،۴ همت رسیده که این مبلغ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۶ درصد بیشتر شده است. طی هفته سوم مرداد ماه بازار متحمل خروج بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقیها شد. اگرچه این دوازدهمین هفته متوالی است که شاهد کوچ نقدینگی حقیقی از بازار هستیم اما شدت این خروج نسبت به هفته قبل افت قابل توجه ۹۳ درصدی داشت.




صنایع و نمادهایی که بیشترین خروج پول خرد را ثبت کردند


این هفته بیشترین خروج پول خرد از صنایع فرآورده های نفتی، سرمایه گذاریها و محصولات شیمیایی اتفاق افتاد. صنایع اوراق تامین مالی، انبوه سازی، املاک و مستغلات، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، رایانه و فعالیتهای وابسته به آن، کاشی و سرامیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و محصولات غذایی و آشامیدنی نیز در رده های بعدی بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.



صنعت فرآورده های نفتی این هفته صدرنشین بیشترین خروج پول خرد شد اما شدت این خروج در قیاس با هفته قبل ۴۱ درصد کمتر شده است. این سیزدهمین هفته متوالی است که اقبال از این صنعت رفته و شاهد کوچ سرمایه های خرد از سهام پالایشی هستیم. تراز پول خرد سالانه این صنعت تا پایان هفته بیستم معاملاتی سال ۱۴۰۱ به منفی ۲،۳ همت رسیده که این مبلغ ۶۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.



دومین صنعتی که در هفته سوم مرداد بیشترین خروج پول خرد را رقم زده سرمایه گذاریهاست. تراز هفتگی پول خرد این صنعت ۹ هفته متوالی است که منفی مانده اما طی هفته جاری از شدت این خروج نسبت به هفته گذشته ۷۹ درصد کاسته شده است. حقیقیها از اول امسال تا کنون ۱،۲ همت از سهام شرکتهای سرمایه گذاری را نقد و از بازار خارج کردند. یعنی ۱۶۰ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰.



در هفته معاملاتی اخیر صنعت محصولات شیمیایی با از دست دادن بیش از ۴۰ میلیارد تومان از نقدینگی حقیقیها به سومین صنعتی که بیشترین پول خرد را از دست داده، بدل شد. تراز هفتگی پول خرد این صنعت ۸ هفته متوالی منفی باقی مانده اما شدت این خروج نسبت به هفته گذشته ۸۱ درصد کاهش یافته است. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱،۵ همت سرمایه از سهام شیمیایی بیرون بردند. مبلغی بیش از سه برابر مدت زمان مشاله سال قبل.



از بین شرکتها شپنا، خساپا، شبندر، شستا، فملی و نوری و از میان صندوقها پارند، پالایش و امین یکم متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.



معرفی صنایع و نمادهایی که بیشترین جذب پول خرد را تجربه کردند


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله همچون هفته های قبل در صدر بیشترین ورود پول خرد قرار گرفت. همچنین صنایع خودرو و ساخت قطعات، بانکها و موسسات اعتباری، استخراج کانه های فلزی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سایر محصولات کانی غیرفلزی، اطلاعات و ارتباطات، سیمان، آهک و گچ، بیمه و صندوق بازنشستگی و استخراج زغالسنگ نیز با جذب سرمایه های خرد همراه شده و در رتبه های بعدی جای گرفتند.


صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله برای هشتمین هفته متوالی از سرمایه های خرد بازار میزبانی کردند. البته قدرت جذب نقدینگی توسط این صنعت نسبت به هفته قبل ۴۶ درصد کاهش داشت. اما به هر حال تراز سالانه این صنعت تا پایان بیستمین هفته معاملاتی سال جاری به مثبت ۲،۳ همت رسیده، حال آنکه در دوره مشابه سال قبل دقیقا همین مقدار پول خرد از این صنعت خارج شده بود.



خودروسازان و قطعه سازان در هفته سوم مرداد ماه بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی ها را جذب کردند تا تراز پول خرد هفتگی این صنعت پس از ۱۴ هفته پیاپی مثبت شود. البته تراز سالانه این صنعت تا پایان هفته بیستم معاملاتی امسال همچون سال قبل منفی یک همت است.



صنعت بانک و موسسات اعتباری این هفته با جذب بیش از ۸۲ میلیارد تومان از سرمایه های حقیقی توانست عنوان سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد را به دست آورد. تراز پول خرد این صنعت پس از سیزده هفته متوالی مثبت شده است. با وجود اینکه تراز پول خرد سالانه آن تا پایان هفته سوم مرداد ماه به منفی ۲،۶ همت رسیده اما شدت این خروج پول نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش را نشان می دهد.




از میان شرکتها خاورح، وگردش، فزر، فولاد و تاصیکو و از بین صندوقها کمند، کامیاب، اعتماد و افران توانستند بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را ثبت کنند.


انتهای خبر

0
0