بااقتصاد
1400/06/08
14:07
حراج تابستانه سهام با ریزش ۴۹ هزار واحدی شاخص کل/ اصلاح انتظاری همراه با چاشنی ترس و هیجان ناشی از دستور ارزی دولت!

گزارش بازار/ دو‌شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۰ پس از صعود پیاپی شاخص بورس در دو ماه گذشته، سرانجام امروز اصلاح انتظاری فعالان بازار سرمایه اتفاق افتاد اما هم‌زمانی این اصلاح با دستور کنترل بازار ازر از سوی رییس‌جمهوری و عقب‌نشینی نرخ دلار، همچنین ترس و هیجان معامله‌گران، چاشنی ریزش‌ها را تند کرد تا افت حدود ۵۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین هفته معاملاتی شهریور ۱۴۰۰ رقم بخورد. امروز صف‌نشینی ۲۴۸ نماد بورسی در سمت فروش، بزرگ‌ترین حراج تابستانه سهام را در شهریورماه به ثبت رسانده است.

عقب‌نشینی شاخص کل در فاصله ۲۵ هزار واحدی تا محدوده مقاومتی


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات یکپارچه منفی امروز دو‌شنبه هشتم شهریورماه در بازارهای سهام تهران، تمامی شاخص‌های بورس ریزش کردند. شاخص کل که تا هفته پیش تنها ۲۵ هزار واحد با مرز مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی فاصله داشت، اکنون به رقم یک‌میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی برگشته است. شاخص هم‌وزن با افت کم سابقه ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحدی، به پله ۴۵۴ هزار و ۳۶۸ واحدی برگشت و شاخص فرابورس نیز با ثبت ۶۹۲ واحدی منفی، روی رقم ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحد ایستاد.


تاثیر منفی ۴۵۰۰ واحدی فارس بر شاخص بورس!


درپی افزایش عرضه در معاملات دیروز، ادامه ریزش‌ها در معاملات امروز مورد انتظار بود اما سقوط حدود ۵۰ هزار واحدی کمی دور از ذهن می‌نمود. منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران در معاملات امروز، نمادهای بزرگ فارس با ۴۵۱۱، فولاد با ۳۸۷۵، فملی با ۳۴۴۳، کگل با ۲۸۹۴، شستا با ۲۲۳۲ و کچاد با ۱۶۲۰ واحد تاثیر منفی، روی تابلو ثبت شدند.


جامه سبز بر تن شبندر در جمع سرخپوشان


شبندر، تنها نماد سبزرنگ در میان بزرگان بورسی بود که با افزایش تقاضا مواجه شد و ۶۵۸ واحد مثبت بر شاخص کل افزود. در بازار اول و دوم فرابورس هم نمادهای بزرگ کگهر، آریا، زاگرس، مارون، صبا، هرمز و شگویا در صدر منفی‌سازان شاخص قرار گرفتند.


بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی در بورس برای نمادهای شبندر، سپید، برکت، فولاد، فملی، شستا و شپنا به ثبت رسید و وهامون، مدیریت، دی، گدنا، ذوب، چخزر و آریا نیز در بازار فرابورس بالاترین میزان تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند.


۴۸۷ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی!


معامله‌گران سهام امروز در ۶۱۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۵۰ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۴۸۷ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری از معاملات بورس و فرابورس


تابلو یکپارچه سرخ بورس تهران امروز افت ۳.۱۴ درصدی شاخص را با بیش‌ترین جابجایی منفی سهام در ۳۴۴ نماد شرکتی حک کرد. در این بازار، برای ۴۲ سهم، معادل ۱۲ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۳۰۰ سهم، معادل ۸۷ درصد، قیمت نهایی منفی ثبت شد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۸ نماد به ارزش ۴۴۸ میلیارد تومان ایستادند درحالی‌که فروشندگان این بازار ۲۴۸ نماد را در صف فروش ۲۳۰۷ میلیارد تومانی گذاشتند!


امروز در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز دادوستدها بیش‌تر در مدار منفی قرار داشت و با افت بیش از ۳ درصدی شاخص همراه بود. در این بازار ۱۴۰ نماد دادوستد شدند و تنها ۱۳ سهم، معادل ۹ درصد، به قیمت پایانی مثبت رسیدند. درمقابل ۱۲۵ سهم، معادل ۸۹ درصد نیز قیمت پایانی منفی را تجربه کردند. در این بازار برای ۴ نماد صف خرید ۱۳۱ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۱۰۱ نماد هم در صف فروش ۵۶۹ میلیارد تومانی گذاشته شدند!


وضعیت معاملات در بازار پایه نیز بیش‌تر در سمت منفی شکل گرفت و ۷۵ درصد تابلو معاملات سرخپوش شد. در این بازار ۱۳۵ نماد مورد معامله قرار گرفت و طی آن، ۳۳ سهم، معادل ۲۴ درصد در مدار مثبت و ۱۰۱ سهم، معادل ۷۵ درصد نیز در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۲۲ نماد هم صف خرید ۶۲.۵ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۸۷ نماد نیز در صف فروش ۶۷۹ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو‌‌شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۱۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۱۱۰۰میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته افزایش یافت. طی این دادوستدهای خرد، حدود ۲ هزار میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان این نقل‌وانتقالات منفی سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شبندر، دلر و چکارن اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فملی، فولاد و شپنا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۱۸۹۷ ، ۱۰۲۶ و ۷۶۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۲۳,۹۹۷.۰۷ (۴۹۴۰۹.۶۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۴.۳۹۶.۴۶ (۱۱۰۸۱.۳۶افزایش)


ارزش معاملات: ۱۱.۱۶۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۱۱۱.۷۴ (۶۹۲-)


ارزش معاملات: ۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0