همفکران
1400/07/20
15:18
گزارش بازار / دلیل افت بازار معلوم شد

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ را با کاهش ۳۸ هزار واحدی معادل ۲.۶۶ درصد به پایان رساند و به یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد رسید. دیشب دهقان دهنوی در پیامی تلگرامی شایعات پیرامون تغییر رئیس سازمان بورس را تائید کرد و گفت از ۱۱ روز پیش چنین تصمیمی توسط وزیر اقتصاد گرفته شده است. از طرف دیگر امروز وزیر اقتصاد در چند توئیت تلویحا از بی میلی خود برای حمایت از بازار صحبت کرد و گفت می‌توان فرودی آرام به جای سقوط آزاد داشت. این روزها دلایل زیادی برای افت شاخص ذکر می‌شد اما به نظر می‌رسد بازار زودتر از افکار عمومی از اخبار مطلع شده و به آن واکنش نشان داده است. شاخص هم وزن نیز ۲.۹۴ درصد معادل ۱۲۰۰ واحد پایین آمد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ را با کاهش ۳۸ هزار واحدی معادل ۲.۶۶ درصد به پایان رساند و به یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد رسید. دیشب دهقان دهنوی در پیامی تلگرامی شایعات پیرامون تغییر رئیس سازمان بورس را تائید کرد و گفت از ۱۱ روز پیش چنین تصمیمی توسط وزیر اقتصاد گرفته شده است. از طرف دیگر امروز وزیر اقتصاد در چند توئیت تلویحا از بی میلی خود برای حمایت از بازار صحبت کرد و گفت می‌توان فرودی آرام به جای سقوط آزاد داشت. این روزها دلایل زیادی برای افت شاخص ذکر می‌شد اما به نظر می‌رسد بازار زودتر از افکار عمومی از اخبار مطلع شده و به آن واکنش نشان داده است. شاخص هم وزن نیز ۲.۹۴ درصد معادل ۱۲۰۰ واحد پایین آمد. فارس، شستا و فولاد بیشترین نقش را در کاهش ارتفاع شاخص داشتند، ولی هیچ کدام به صف فروش نرفتند. هرچند شستا در آخرین لحظات به کف روزانه برخورد کرد. فایرا، چکاپا و خنصیر بیشترین تلاش را برای بالا کشیدن شاخص کردند، به جز فایرا دو نماد دیگر در صف خرید روز را تمام کردند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس روز را صعودی آغاز کرد اما چند دقیقه بعد به رنگ قرمز درآمد و در نهایت با ۳۵۰ واحد معادل ۱.۷ درصد به ۲۰ هزار ۴۸۴ واحد رسید. بیش از همه آریا، صبا و شگویا اثر منفی و زاگرس، فجهان و شکام اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ۱۲۰۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۵۴۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز قبل دارد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


دهقان دهنوی امروز در مصاحبه­ای گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره اوراق دولتی وجود ندارد. بخش اعظم فروش اوراق دولتی ناشی از عملیات بازار باز بین بانکی است که بین بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. این اظهارات یکی دیگر از عوامل متهم به پایین کشیدن بازار را تبرئه کرد.


ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی: باید به اتحادیه‌ها اختیار دهیم چون حامیان مردم هستند، زندگی و ماندگاری‌شان به مردم و تولید بستگی دارد.


صندوق‌های دولتی


دارایکم به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و امروز با افت ۳.۷۶ درصدی قیمت پایانی به ۱۱۶۶۶۰ ریال رسید و ارزش ذاتی هم به ۱۵۷۵۰۷ ریال شد. ۶ کد حقوقی در سمت خریدار فعال بودند و ۷ درصد از معاملات را خریدند و ۵.۵ میلیارد تومانم پول وارد نماد کردند.

پالایشی یکم هم افت قیمت داشت. قیمت پایانی ۴.۷۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۹۹۴۸۹ ریال رسید، هم‌زمان ارزش ذاتی صندوق نیز کاهش یافت و ۹۹۴۸۹ ریال شد. خرید و فروش حقوقی­ها تقریبا برابر بود و فقط ۲۲۸ میلیون تومان ورود پول حقیقی داشتیم.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه گذاری­ها و بانک­ها امروز هم میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی نیز بیش از همه خودرو، خساپا و کمند دست به دست شدند.


خودرو باز هم بیشترین حجم معاملات را به دست آورد. این نماد در کمتر از ۳۰ دقیقه به صف فروش رفت، حقوقی­ برای جمع کردن صف تلاش زیادی کردند و در آخرین دقایق موفق شدند. از ۴۱۱ میلیون سهم معامله شده ۲۵ درصد توسط ۷ کد حقوقی خریداری و ۱۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. حقیقی­ها هم ۹۵ درصد از عرضه­ها را بر عهده گرفتند.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق­های قابل معامله، وسایل ارتباطی و محصولات کاغذی بیشترین ورود پول حقیقی و فراورده­های نفتی، فلزات اساسی و سرمایه گذاری­ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها حقیقی‌ها بیشتر به لپارس، زاگرس و شکام توجه داشتند و حقوقی­ها مشغول حمایت از شپنا، فجهان و آریان بودند.


لپارس معاملات جالبی را تجربه کرد. در اولین دقایق از مثبت به منفی رفت اما کمی بعد صف خرید شد. این صف یک ساعت پابرجا بود تا اینکه عرضه شد و قیمت تا کف روزانه پایین رفت. از ۱۲ میلیون سهم معامله شده ۱۷ درصد توسط ۴ کد حقوقی عرضه و ۹۹ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد و آن‌ها ۳۵ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. P/E این نماد ۲۶۱ است درحالیکه P/E بازار به زیر ۱۰ رسیده است.


شپنا حقوقی­های پر قدرتی دارد. این نماد روز را در آستانه صفر تابلو شروع کرد ولی خیلی زود به صف فروش رفت. در طول روز چند بار صف جمع شد اما حجم عرضه­ها فرصت رشد قیمت را نمی­داد. حقوقی­ها ۵۵ درصد از ۱۶۷ میلیون سهم را خریداری و ۱۱۱ میلیارد تومان به نماد تزریق کردند. حقیقی­ها نیز ۹۵ درصد از معاملات را عرضه کردند. P/E شپنا به زیر ۷ سقوط کرده است و ۶.۸۱ شده.




نمادهای مشکوک


خعمرا، شرنگی و شکام سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به ثنظام، شرنگی و خعمرا رسید.


خعمرا حج معاملات پایینی دارد طوریکه دیروز تنها ۱۳ سهم در این نماد معامله شد؛ اما امروز ۳۲۲ هزار سهم برای فروش روی میز گذاشته شد ۱۰۰ درصد آن توسط حقیقی­ها خرید و فروش شد. عرضه کننده­ها دو کد حقیقی بودند و ۴ کد هم شانس خرید را به دست آوردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز هم بیشترین غگیلا و شکام با ۵ درصد و چکاپا با ۴.۷۳ درصد رشد به دست آوردند. در مقابل امروز ریشمک و کساپا با ۵ درصد و لخزر با ۴.۹۸ درصد بیش از دیگر نمادها کاهش ارزش داشتند.


غگیلا دیروز یکی از نمادهای مشکوک نام گرفت و امروز در صدر لیست پر بازده­ترین نمادها ایستاد. سه کد حقوقی ۳ درصد از ۱.۸۰۰ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی­ها ۱۰۰ درصد آن را خریدند تا ۱۱۳ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E غگیلا ۵۱.۱۶ اعلام شده است که بیش از دو برابر میانگین گروه محصولات غذایی است. به نظر می­رسد دلیل این اقبال اخباری مبنی بر آزاد سازی نرخ محصولات لبنی باشد.


ریشمک از صبح در صف فروش بود. دو کد حقوقی با خرید ۲۸ درصد از معاملات امروز کمک کردند تا حجم مبنا پر شود. در مقابل حقیقی­ها ۱۰۰ درصد از عرضه­ها را بر عهده داشتند و موجب خروج ۳۵۹ میلیون تومان پول حقیقی از نماد شدند. P/E ریشمک ۶۱.۳۴ اعلام شده است که تقریبا ۶ برابر میانگین گروه دارویی است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در حال نزدیک شدن به کف کانال ۲۷ هزار تومان است، احتمال دارد مثل شهریور ماه این حمایت اجازه افت بیشتر را ندهد ولی در صورت عبور دلار از این محدوده ۲۶۲۰۰ می‌تواند ایستگاه بعدی باشد. هم اکنون هر ارزش دلار آمریکا با ۰.۵۶ درصد افت نسبت به دیروز به ۲۷ هزار و ۱۸۳ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید باز هم کاهش قیمت داشت و انتظار می‌رود تا ۱۱۴۵۰ هزار تومان هم برود. هر سکه با ۰.۳ درصد افت نسبت به دیروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان داد و ستد می­شود.


انس طلا امروز ۰.۵۵ درصد رشد کرد و به ۱۷۶۳ دلار رسید. در صورت ادامه این روند می‌توان به رشد انس امید بست و در غیر این صورت احتمال ورود انس به کانال ۱۶۰۰ دلار بالا است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟






انتهای خبر

0
0