همفکران
1401/05/24
16:25
گزارش روز/ بازار به کام لیدرهای سنتی

شاخص کل بورس تهران ۲۴ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد محدود ۴۴ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد درجا زد. این شاخص بورسی تمام نیمه اول را نزولی سپری کرد و بالغ بر دو هزار واحد افت را رقم زد اما پس از آن به مدار مثبت بازگشت و علاوه بر جبران افتش، توانست سبز پوش به خط پایان برسد. اگرچه شاخص هموزن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۴ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد محدود ۴۴ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد درجا زد. این شاخص بورسی تمام نیمه اول را نزولی سپری کرد و بالغ بر دو هزار واحد افت را رقم زد اما پس از آن به مدار مثبت بازگشت و علاوه بر جبران افتش، توانست سبز پوش به خط پایان برسد.


اگرچه شاخص هموزن هم تازه در نیمه دوم روندش صعودی شد اما توانست از دیگر نماگرها سبقت بگیرد و با رشد بیش ۱۷۰۰ واحدی روز را به پایان ببرد.


وبملت، اخابر و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وبملت رشد حدود ۴ درصدی قیمت را به ثبت رساند و دو نماد دیگر توانستند رشد حداکثری قیمت را تجربه کنند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. فولاد، فملی و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. در این میان فارس با عرضه بیشتری مواجه بود و حدود ۳ درصد افت قیمتی را رقم زد. دو نماد دیگر سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و فغدیر و بمپنا، با افت ۲۱ واحدی مواجه و در سطح ۱۹ هزار و ۱۸۴ واحد قرار گرفت. زاگرس و خدیزل نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز روند خروج پول های حقیقی نزولی بود و سهامداران خرد تنها ۲۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خودرویی ها و مخابراتی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل هلدینگ ها و شیمیایی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای ذوب و وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبانک و آریان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را متعادل و همراه با نوسانات منفی آغاز کرد . اگرچه در دقایق ابتدایی پالایشی ها و برخی از پتروشیمی ها با افزایش تقاضا همراه شدند اما این مثبت ها خیلی دوامی نداشت و طولی نکشید که خریداران پا پس کشیدند.


پس از نیمه اول معاملات امروز به دنبال انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات برجامی، روند قیمتی دلار و نفت کاهشی شد و در مقابل دو گروه خودرو و بانک جانی دوباره گرفتند.


به این ترتیب عموم غول های بورسی اعم از فولاد، فملی، فارس، شپنا، شبندر، کگل، نوری و .... در محدوده های منفی به کارشان پایان دادند و لیدرهای سنتی عنان بازار را به دست گرفتند.


در صنعت خودرویی، ورنا، ایران خودرو، خساپا و خگستر از محدوده های منفی کامبک زدند و در سقف قیمتی خریداران را صف نشین کردند. خبهمن با رشد بیش از ۳ درصدی امروز به ۱۸۷ تومان رسید. خشرق از صف فروش تا صف خرید را طی کرد و در نهایت با رشد حداکثری در قیمت ۱۱۷۲ تومان بست.


در میان بانکی ها، وتجارت، سامان و وبصادر جز پرتقاضا ترین ها بودند که با صف خرید بستند. وبملت ۴+ خورد و ۳۱۶ تومان شد.


در میان فلزات اساسی ها امروز هم ذوب و کاوه خوش درخشیدند. ذوب امروز هم توانست با برتری خریداران سقف مجاز روزانه را فتح کند و به ۲۷۸ تومان برسد. کاوه از حوالی ۲- تا صف خرید پیشروی کرد و در نهایت در مدار مثبت ۴ درصدی متوقف و ۵۴۸ تومان شد.


در حالی وغدیر همچنان در محدوده های منفی درجا می‌زند که شستا امروز هم تقاضای بهتری داشت و تا مدار مثبت ۲ درصد پیش رفت. در این غول بورسی امروز بیش از ۳۶۶ میلیون برگه سهم جا به جا شد و در نهایت با رشد حدود ۱ درصدی به کارش پایان داد. وبانک پس از چندروز تجربه صف خرید، امروز متعادل شد و در مدار منفی ۱ درصدی روز را به آخر برد. نماد مذکور از محدوده سقف قبلی عبور کرده و حالا باید دید که توان تثبیت بالای مقاومت را دارد یا خیر.


در نهایت اگرچه شاخص امروز را به درجا زدن گذراند اما، از آن طرف هم خبرهای مثبت برجامی تب و تابشان بیشتر شد و هم رشد لاک پشتی ارزش معاملات خرد ادامه داشت به طوری که به بیشترین سطح به نسبت ۲،۳ هفته اخیر رسید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کمینا، فافزا و وبانک و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کمینا، فبستم و وبانک بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۵۴ درصد، خمحور با ۳.۶۷ درصد و پسهند با ۳.۳۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام شگل با ۳.۱۹ درصد، وتوس با ۲.۹۷ درصد و فمراد با ۲.۹۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۸۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار و ۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۱.۹ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۶۵ درصد کاهش ارزش داشته و به محدوده ۱۷۷۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0