همفکران
1400/05/06
15:20
بازار رفت، برگشت و به تعادل رسید

اخص کل بورس تهران امروز سه فاز مختلف را تجربه کرد. نیمه اول بازار شاخص صعودی بود و توانست تا ۱۳۲۰ هزار واحد برود؛ اما قبل از ساعت ۱۱ تغییر جهت داد و با از دست دادن چند هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد به تعادل رسید. کمی بعد از ساعت ۱۲ شیب تغییرات شاخص صفر درجه شد و بازار به تعادل رسید. چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ شاخص کل با رشد ۱۶۰۰ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد روز را تمام کرد. شاخص هم وزن روز پر هیجانی داشت و چندین بار تغییر روند داد اما در نهایت با افت ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد به تعطیلات پایان هفته رفت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز سه فاز مختلف را تجربه کرد. نیمه اول بازار شاخص صعودی بود و توانست تا ۱۳۲۰ هزار واحد برود؛ اما قبل از ساعت ۱۱ تغییر جهت داد و با از دست دادن چند هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد به تعادل رسید. کمی بعد از ساعت ۱۲ شیب تغییرات شاخص صفر درجه شد و بازار به تعادل رسید. چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ شاخص کل با رشد ۱۶۰۰ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد روز را تمام کرد. شاخص هم وزن روز پر هیجانی داشت و چندین بار تغییر روند داد اما در نهایت با افت ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد به تعطیلات پایان هفته رفت. فملی، کگل و نوری بیشترین تاثیر مثبت و فارس، وبملت و ومعادن بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند.


در فرابورس اوضاع بهتر بود. شاخص کل فرابورس روز را نزولی آغاز کرد اما ۱۰ دقیقه بعد تغییر روند داد و صعودی شد. با اینکه تا پایان بازار هم کمی افت را تجربه کرد و هم مدت زیادی روند افقی داشت اما باز هم با رشد ۱۷۶ واحد معادل ۰.۹ درصد هفته را به پایان رساند. آریا، بپاس و فرابورس سه نماد با بیشترین اثر مثبت و کگهر، شراز و دماوند سه نماد با بیشترین تاثیر منفی بودند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد با بدون تغییر محسوس نسبت به دیروز ۵۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین امروز ۱.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز هم نزولی بود و با اینکه تغییری در ارزش ذاتی خود نداشت اما افت قیمت را تجربه کرد. با در نظر گرفتن قیمت پایانی سود خریداران این صندوق در ۱۵ ماه گذشته کمی بیشتر از ۱۶ درصد شده است که با در نظر گرفتن تورم بالای ۴۰ درصد بسیار ناچیز است. ارزش ذاتی صندوق با چند ریال افزایش به ۱۷۵۸۴۴ ریال رسید.


پالایش نه تنها سودی به خریداران خود نداد بلکه در یازده ماه گذشته ضرر ۳۱ درصدی هم به آنها تحمیل کرده است. امروز ارزش ذاتی صندوق نیز کاهشی بود و به ۷۵۶۵۸ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات


سرمایه گذاری ها، بانک ها و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین حجم معامله بودند. در بین نمادها نیز خساپا، خپارس و خگستر بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خساپا امروز هم پر معامله ترین نماد بورسی بود. از ۴۱۶ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۱۴ درصد هم عرضه شد. این روند موجب خروج ۵ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد شد. خساپا با P/E منفی ۵ از میانگین گروه خود بالاتر است. در صورتی که خساپا به مسیر نزولی خود ادامه دهد ۱۵۰۰ ریال می تواند یک حمایت معتبر باشد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیشتر در گروه محصولات شیمیایی، سیمان و فلزات اساسی خرید کردند و حقوقی از بانک ها، سرمایه گذاری ها و غذایی حمایت کردند. در بین نمادها شاراک، شیراز و فملی بیش از همه ورود پول حقیقی را تجربه کردند و در عوض وتجارت، کگل و ومعادن بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


شاراک تنها ۴ دقیقه وقت لازم داشت تا با حمایت حقیقی ها به صف خرید برسد. در همان دقایق اول بازار حدود ۳۰ میلیون سهم خریداری شد و بلافاصله نماد به صف خرید رفت. از ۴۲ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها از خرید ۱۰ درصد و از فروش ۶۲ درصد بود. در نتیجه ۷۴ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق شد. شاراک بعد از یکسال دوباره خود را به سقف تاریخی رسانده است امروز کمی از آن بالاتر رفت.


وتجارت حمایت ۵۸ درصدی حقوقی ها را در سمت تقاضا داشت و توانست در محدوده صفر تابلو باقی بماند. از ۲۱۷ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۹۸ درصد را عرضه کردند و در پایان ۳۱ میلیارد تومان پول حقیقی از سهم خارج شد. این نماد با P/E ۳.۹۴ در مقایسه با گروه خود وضعیت مناسبی دارد. به نظر می رسد وتجارت به دو مقاومت داینامیک و استاتیک خود واکنش نشان می دهد و اگر بتواند از آنها عبور کند روند نزولی خود را می شکند. احتمال اینکه از هفته آینده شاهد رشد این نماد باشیم بالا است.


نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه خنصیر، قجام و لازما بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ خنصیر، قجام و سدبیر مشکوک ترین نمادها بازار بودند.


خنصیر بعد از برگزاری دو مجمع عمومی عادی و فوق العاده برای افزایش سرمایه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این نماد اوج تاریخی خود را در ابتدای اسفند ۹۹ تجربه کرد اما پس از آن به صف فروش رفت اسیر گره معاملاتی شد. امروز بعد از بازگشایی ۲۷ درصد افت کرد و نسبت به روزهای اوج خود ۸۸ درصد کاهش ارزش را تجربه می کند. حتی این مقدار ریزش هم نتوانست جلوی صف فروش را بگیرد و دوباره فروشندگان صف ۱۰ میلیونی تشکیل دادند. حقیقی ها کنترل کامل نماد را در دست داشتند و ۱۰۰ درصد از تقاضا و فروش را بر عهده گرفتند.




بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به نماد فرابورس با ۳۲.۵ درصد، البرز با ۵.۰۳ درصد و سپاها با ۵ درصد رشد تعلق گرفت، اما لازما با ۳۲.۴۱ درصد، خنصیر با ۲۵.۲ درصد و قجام با ۲۵.۰۸ درصد بیش از همه افت داشتند.


فرابورس دو مجمع همزمان عادی سالانه و فوق العاده برای افزایش سرمایه داشت. امروز که بازگشایی شد خریداران حقیقی استقبال گرمی از او کردند و قیمت را تا ۳۲.۵ درصد بالا کشیدند. از ۱۳ میلیون سهم معامله شده سهم حقیقی ها ۱۰۰ درصد از تقاضا و ۶۳ درصد از عرضه ها بود در نتیجه ۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. P/E فرابورس ۲۳.۶ شده که بیش از دو باربر متوسط گروه است.


لازما در گذشته دور، نماد تولید و خودکفایی بود؛ اما امروز تنها برای زمین های مرغوبش ارزش دارد. این نماد بعد از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و نزدیک به ۳۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. حقوقی ها دخالتی در معاملات امروز نداشتند و تمام عرضه ها توسط ۶۴ کد حقیقی و تقاضا توسط ۱۰ کد حقیقی انجام شد و در مجموع ۲۹۰ هزار سهم معامله شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۱.۲ درصد نسبت به روز قبل رشد داشت و به ۲۵ هزار ۴۷۰ تومان رسید. کماکان ۲۵۷۰۰ یک مقاومت مهم برای دلار است باید منتظر واکنش به آن بمانیم.


سکه طرح جدید نیز رشد ۱.۹ درصدی را تجربه می کند و به ۱۱ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان رسیده است. ۱۱۳۶۰، ۱۱۸۰۰ هزار تومان و پس از آن ۱۲ میلیون تومان مهمترین مقاومت های پیش روی سکه هستند.


انس طلا ۰.۱۱ درصد رشد کرده و وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شده است. در صورت عبور از محدوده ۱۸۲۰ دلار می توان به رشد بیشتر انس امیدوار بود.



انتهای خبر

0
0