بورس پرس
1400/07/07
15:22
بررسی تبعات منفی طرح واردات خودرو بدون انتقال ارز

مهمترین پیامد های منفی طرح واردات خودرو بدون انتقال ارز از جمله افزایش پولشویی، قاچاق ،دلالی ، فرار مالیاتی وارد کنندگان و ... مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، طرح ساماندهی بازار خودرو با اعمال اصلاحاتی ۲۴ شهریور در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو ، قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه بدون انتقال ارز نسبت به واردات اقدام کند.


با گذشت یک هفته از ارسال این طرح در نهایت بنا بر گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از این مصوبه مغایر با قانون شناخته شد و با ابهامات وارده برای دومین بار رد شد تا اصلاحات لازم انجام شود. حال پیامدهای منفی آزاد سازی واردات خودرو بدون انتقال ارز مورد بررسی قرار گرفته که به شرح زیر است.


افزایش قیمت ارز در بازار: افراد حقیقی و حقوقی به روش های غیر قانونی و غیر رسمی (خارج از سیستم و نظارت بانک مرکزی) با پرداخت ریال در داخل، ارز مورد نظر را در خارج خریداری و در قالب واردات بدون انتقال ارز، خودرو را وارد می کنند. لذا با افزایش تقاضای ارز در بازار غیر رسمی به شدت قیمت آن افزایش خواهد یافت.


تقویت و افزایش صادرات به صورت قاچاق : خلق غیر رسمی و غیر قانونی ارز در خارج و مصرف آن بصورت واردات بدون انتقال ارز و تحقق سازمان یافته پولشویی و تطهیر پول های کثیف از دیگر معضلات این طرح است. در روش رسمی ، یک شرکت با مدارک قانونی کالا را صادر و در قبال صادرات به بانک مرکزی و سازمان مالیاتی متعهد به رفع تعهد ارزی و استرداد ارز حاصل از صادرات جهت رفع نیاز های ارزی برای واردات می شود. درحالی که صادرات غیر قانونی برعکس این موضوع است.


رویای واهی ورود سرمایه گذاران خارجی: هرگز سرمایه گذار اعم از داخلی و خارجی ، دارایی ارزی را تبدیل به ریال نخواهد کرد. چرا که امکان تبدیل مجدد آن به ارز و خروج بصورت قانونی امکان پذیر نخواهد بود.


ایرانی های دارای ارز در خارج: این دسته از افراد یا بصورت قانونی و یا صادرات، ارز در اختیار دارند که قانونی امکان فروش نزدیک به قیمت آزاد (سنا) دارند و متعهد به استرداد آن هستند. البته در برخی موارد این افراد یا بصورت غیر قانونی (قاچاق یا پولشویی) دارای ارز شده اند که دقیقا با واردات بدون انتقال ارز و ایجاد بازار سفته بازی و دلالی ارز را با پولشویی قانونی وارد می کنند.


بازار ارزهای دیجیتال: ایجاد شبکه موازی با بانک مرکزی بصورت کاملا غیر قانونی با پرداخت ریال به روش های نامتعارف و خرید ارز دیجیتال و واردات خودرو بصورت بدون انتقال ارز نیز از دیگر مضرات طرح است.


واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو و قطعات خودرو: تاکنون در طول ده سال گذشته صادرات خودرو صرفا به دو الی سه کشور دارای روابط حسنه سیاسی آن هم به تعداد بسیار محدود با یارانه های قابل توجه انجام شده که به نوعی حاکی از شعاری بودن صادرات خودرو است. در حالی که چین با ۳۰ میلیون دستگاه تولید، صادرات کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.


بخش عمده ای از تولید خودرو در کلیه سطوح چه سازندگان قطعات و چه تولیدکنندگان خودرو وابسته به مواد اولیه خارجی است.البته این موضوع به استثنای دو سه نوع خودرو است که از سال ۷۵ کماکان عرضه می شوند و هیچ جایگاهی در عرصه بین المللی با وجود غول های خودرویی جهانی ندارند. همچنین شرکت های فعال و دارای دفاتر قانونی به دلیل عدم امکان ثبت خرید و تامین ارز و کلیه فرایند های اجرایی در دفاتر امکان فعالیت در زمینه واردات بدون انتقال ارز ندارند.


آزاد سازی واردات خودرو در شرایط فعلی: اجرای طرح پیشنهادی مجلس برای واردات خودرو ضمن تضعیف اقتصاد ملی باعث فرار مالیاتی وارد کنندگان حقیقی و حقوقی می شود که گردش های مالی بدون کنترل دارند. این طرح عامل تضعیف تولیدکنندگان داخلی خصوصا تولیدکنندگان خصوصی که از سال ۹۶ با ممنوع شدن واردات خودرو زیرساخت های تولید را در حد معقول ایجاد کرده اند ، می شود.


به فرض محال در صورت صادرات خودرو و قطعات خودرو خودروسازان و قطعه سازان به سمت واردات هدایت می شوند و انگیزه ای در آنها برای توسعه تولید باقی نمی ماند.تقویت بازار دلالی و سوداگری با ایجاد بازار غیر رسمی و غیر قانونی خرید و فروش ارز و ایجاد امضاهای طلایی در کلیه فرایند های اجرایی مرتبط با سازمان های ذیربط واردات از مرحله سفارش گذاری تا پلاک را باید از جمله مشکلات اجرای طرح پیشنهادات مجلس برای واردات خودرو عنوان کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0