همفکران
1400/05/20
09:45
برندگان و بازندگان ریزش ۹۹

به احتمال زیاد هیچکدام از فعالان بازار سرمایه تاریخ ۲۰ مرداد ۹۹ را فراموش نمی کنند. چند روز قبل از این تاریخ فعالان به دو دسته تقسیم شده بودند. عده ای اعتقاد داشتند بازار حباب دارد و باید دولت کاری کند و عده ای دیگر از شاخص ۳ میلیون و ۸ میلیون واحدی صحبت می کردند و سیگنال های چند هزار درصدی در کانال های خود اعلام می کردند. این وضعیت به رسانه های رسمی هم رسیده بود و حتی روزهای بعد از ریزش شاخص در تلویزیون صحبت از ارزندگی بازار می شد. امروز یک سال از آن تاریخ گذشته است و زمان خوبی است برای قضاوت تحلیل هایی که ارائه شد.

برندگان و بازندگان ریزش ۹۹


به گزارش همفکران، به احتمال زیاد هیچکدام از فعالان بازار سرمایه تاریخ ۲۰ مرداد ۹۹ را فراموش نمی کنند. چند روز قبل از این تاریخ فعالان به دو دسته تقسیم شده بودند. عده ای اعتقاد داشتند بازار حباب دارد و باید دولت کاری کند و عده ای دیگر از شاخص ۳ میلیون و ۸ میلیون واحدی صحبت می کردند و سیگنال های چند هزار درصدی در کانال های خود اعلام می کردند. این وضعیت به رسانه های رسمی هم رسیده بود و حتی روزهای بعد از ریزش شاخص در تلویزیون صحبت از ارزندگی بازار می شد. امروز یک سال از آن تاریخ گذشته است و زمان خوبی است برای قضاوت تحلیل هایی که ارائه شد.


بازدهی شاخص کل بورس در این یک سال بیش از ۳۰ درصد افت داشته است و امروز به یک میلیون ۴۵۳ هزار واحد رسیده. شاخص هم وزن و شاخص کل فرابورس وضعیت بهتری دارند و هرکدام به ترتیب ۲۲.۰۶ درصد و ۳.۷ درصد افت ارزش داشتند.


بازدهی صنایع از مرداد ۹۹


با نگاه به بازدهی یک سال اخیر صنایع تنها دو صنعت منسوجات و کانه فلزی توانسته اند بازدهی مثبت کسب کنند و دیگر صنایع با ضرر یک سال گذشته را پشت سر گذاشته اند. اهمیت این تغییرات زمانی مشخص می شود که تورم بالای ۴۰ درصدی کشور را نیز در نظر می گیریم و که نشان می دهد بازدهی حقیقی سرمایه گذاران چقدر است.



صنعت منسوجات با رشد ۷۲.۸ درصدی در یک سال اخیر بهترین عملکرد را بین دیگر صنایع داشته است. بازدهی این صنعت از فروردین ۹۷ تا امروز ۱۳۷۰ درصد شده است. در این صنعت دو نماد حضور دارند، البته نماد نبروج تاثیر چندانی روی تغییرات شاخص این صنعت ندارد و نمرینو بازیگر اصلی و شاید تنها بازیگر در این صنعت است. شاخص منسوجات به ریزش ۲۰ مرداد اهمیتی نداد و حتی در این روز حدود یک درصد هم رشد کرد. روند صعودی این صنعت تا ۱۸ شهریور ادامه داشت. در این تاریخ تحت تاثیر جو عمومی بازار تغییر روند داد و تا ۲۰ دی ماه که به کف قیمت رسید ۳۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. از دی ماه ۹۹ دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده است و هم اکنون با عبور از سقف تاریخی خود کماکان گارد صعودی دارد.


گروه کانه های فلزی توانسته است بازدهی ۲۰.۷۴ درصدی را برای این سال ثبت کند و نسبت به فروردین ۹۷ بیش از ۲۴۶۰ درصد رشد کرده است. در این صنعت ۹ نماد حضور دارند که اغلب نمادهای شناخته شده و بزرگ بازار به حساب می آیند. کانه های فلزی روند نزولی خود را زودتر از بازار و در تیر ماه ۹۹ شروع کرد. این صنعت در آبان ماه تغییر روند داد و شروع به رشد مجدد کرد. هم اکنون شاخص این صنعت از سقف های قبلی خود عبور کرده است و در حال نزدیک شدن به سقف کانال بلند مدت خود است.


بدترین بازدهی را گروه وسایل ارتباطی با افت ۸۶.۳ درصدی داشت که البته نسبت به فروردین ۹۷ حدود ۲۳۰۰ درصد رشد کرده است. این میزان افت به معنی این است که ارزش صنعت در این سال یک دهم شده. این صنعت تنها یک نماد دارد و آن هم لپارس است. لپارس از روز ۲۰ مرداد روند نزولی خود را آغاز کرده است و تا کنون تغییر روند نداده.


گروه محصولات چرمی نیز شباهت زیادی به گروه وسایل ارتباطی دارد. در این گروه تنها یک نماد حضور دارد و از مرداد ۹۹ تا کنون تقریبا به یک دهم قیمت رسیده است ولی نسبت به فروردین ۹۷ بیش از ۱۰۷۰ درصد رشد کرده. هر دو گروه وضعیت ناامیدکننده ای دارند و توقع رشد از آنها نمی رود.


گروه بعدی حمل و نقل است. بازدهی این صنعت از مرداد ۹۹ تا کنون منفی ۷۶.۶۹ درصد و از فروردین ۹۷ حدود ۶۰۰ درصد بوده است. در این گروه ۵ نماد حضور دارند اما حکشتی بزرگترین و تعیین کننده ترین نماد این صنعت است دیگران از او تبعیت می کنند. گروه حمل و نقل درست از روز ۲۰ مرداد از سقف خود سرازیر شد و تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۸۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. به نظر می رسد این گروه در تلاش است تا از روند نزولی خود خارج شود و به مدار صعودی بازگردد.


بهترین و بدترین نمادها


با چشم پوشی از چند نماد خاص ۲۰۰ نماد در سال منتهی به ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ بازدهی مثبت داشتند. ۲۵ نماد بازدهی صفر درصدی داشتند که اغلب اصلا معامله ای نداشتند و متوقف بودند. صدر نشین این جدول شکف، گدنا و غگیلا هستند.



شکف بازدهی ۲۶۹ درصدی را برای سهامدارانش به دست آورده است. این نماد حرکت صعودی خود را از اردیبهشت ۹۷ شروع کرد و تا امروز هم ادامه داده است. شکف به تحولات بازار در مرداد ماه بی توجه بود و اثری از آن نگرفت. اوج قیمتی او در فروردین ۱۴۰۰ ثبت شده است و از آن تاریخ تا کنون ۱۲ درصد اصلاح داشته. شکف از سال ۸۴ تغییری در سرمایه خود ایجاد نکرده است.


گدنا یکی از عرضه اولیه های سال ۹۹ است که ۲۹ مرداد با قیمت هر سهم ۶۰۰۰ ریال معاملاتش را شروع کرد. تا دی ماه روند سهم صعودی بود و توانست بازدهی ۷۳۳ درصدی به دست آورد اما بعد از آن تغییر روند داد و ۵۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. چند هفته است که این نماد به تعادل رسیده است.



۴۹۵ نماد به سهامداران خود در یک سال اخیر ضرر وارد کردند. همانطور که انتظار می رفت لپارس و وملی صدر نشین این جدول هستند و پس از این دو ثشاهد، حکشتی و بزاگرس قرار دارند. جالب اینکه هر سه این نمادها این روزها مثبت شده اند و دو نماد اول در صف خرید هستند.



ثشاهد حرکت صعودی خود را از اسفند ۹۷ شروع کرد و تا ۲۰ مرداد ۹۹ بازدهی ۹۶۰۰ درصدی داشت؛ اما همزمان با ریزش شاخص این نماد هم شروع به کاهش قیمت کرد. این افت قیمت تا چند هفته پیش ادامه داشت و اکنون نماد در تعادل نسبی به سر می برد. ثشاهد در این یک سال ۷۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است که یعنی قیمت آن به یک پنجم کاهش پیدا کرده. بازدهی این سهم از اسفند ۹۷ تا کنون ۱۵۴۰ درصد ثبت شده است.


حکشتی یکی از آن نمادهایی است که اغلب فعالان بازار در صف فروش آن به دام افتادند. حکشتی حرکت صعودی خود را از مرداد ۹۷ آغاز کرد و تا ۲۰ مرداد افزایش قیمت داشت و توانست ۳۶۰۰ درصد رشد کند؛ اما از ۲۰ مرداد شروع به ریزش کرد و تا خرداد ۱۴۰۰ ۸۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. این نماد چند روزی است مثبت شده است. بازدهی یک ساله حکشتی منفی ۸۰ درصد است و بازدهی از مرداد ۹۷ ۶۱۳ درصد شده.


بزاگرس از اسفند ۹۷ و همزمان با عرضه اولیه روند صعودی خود را شروع کرد. ۲۵ مرداد به سقف تاریخی خود رسید و این آغاز ریزش این سهم بود. بازدهی بزاگرس تا ۲۵ مرداد ۹۹ ۳۲۰۰ درصد شده بود. این نماد تا تیر ۱۴۰۰ افت ارزش داشت و بیش از ۸۰ درصد از قیمت آن کم شد. در این مدت به تعادل رسیده است و منتظر اخباری برای تصمیم گیری است. بازدهی بزاگرس در این ۱۲ ما منفی ۷۹ درصد و بازدهی او از اسفند ۹۷ تا کنون ۵۹۱ درصد ست.




انتهای خبر

0
0