بااقتصاد
1400/10/26
14:33
بست‌نشینی شاخص کل بورس در کف کانال ۱.۳ میلیونی/ حمایت‌های لفظی و پیام‌های انگیزشی، بازار سرمایه را به مدار صعود بازنمی‌گرداند

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ وضعیت بغرنج و رکود فرسایشی و ساینده بازارهای سهام تهران، به نقطه‌ای رسیده است که حمایت‌های لفاظانه و پیام‌های انگیزشی مسئولان و مدیران در فضای مجازی و رسانه‌ای، دیگر کارساز نیست و گاهی نیز با واکنش منفی بازار مواجه می‌شود. شاخص کل بورس امروز هم بیش از ۱۱۶۸۲ واحد سقوط کرد و در کف کانال ۱.۳ میلیونی به بست‌نشینی خود ادامه داد. حالا باید دید برنامه‌های حمایتی دولت و وزارت اقتصاد که تاکنون در حد حرف و شعار باقی‌مانده است، برای بازگرداندن بازار به وصعیت عادی و نرمال چیست، آیا همچنان برخی از مسئولان وعده شاخص ۱.۷ میلیونی و یا بازگرداندن قیمت سهام صندوق‌های ETF دولتی به قیمت‌های قبل را تا پایان امسال قابل تحقق می‌دانند؟

شاخص کل بورس تهران در یک‌قدمی سقوط به کانال ۱.۲ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه، در بازارهای سهام تهران با تاثیرپذیری از جریان منفی دیروز، همچنین ترس از ریزش‌های بیش‌تر، در مدار افت قرار داشت. شاخص کل که حالا روی نقطه یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی قرار دارد، آماده است تا با یک روز معاملاتی منفی دیگر از این محدوده مقاومتی سقوط کند. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۷۰۸ واحد منفی، به رقم ۳۴۶ هزار واحد تنزل یافت و شاخص کل فرابورس هم با ۱۱۷ واحد قرمزرنگ، به پله ۱۷ هزار و ۸۷۱ واحدی عقب نشست.


فولاد و فملی به کف قیمتی بازگشتند


منفی‌سازان اصلی در بورس تهران، نمادهای شپدیس، فملی، پارسان، کچاد، وغدیر، کگل و فولاد بودند. قیمت سهام فولاد، یکی از شاخص‌سازان اصلی بورس، برای چندمین بار از کف ۱۰۰۰ تومانی فاصله گرفت و با قیمت پایانی ۹۹۹ تومان روی تابلو ثبت شد. فملی نیز در آستانه سقوط از قیمت ۷۰۰ تومانی قرار دارد. بیش‌ترین میزان حجم معاملاتی در این بازار به نام شتران، خودرو و شپنا در مدار منفی ثبت شد و برکت تنها نماد پرتراکنش و مثبت در صدر این جدول بود.


فرابورس یکی از عوامل اصلی ریزش فرابورس!


در بازار فرابورس که هفته معاملاتی را با شاخص ۱۷ هزار واحدی آغاز کرده است، نمادهای بپاس، فرابورس، زاگرس، سمگا، کگهر، مارون و غصینو امروز بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص آیفکس گذاشتند. معاملات سراسر منفی در نماد فرابورس، همچنان جایگاه پرتراکنش‌ترین نماد منفی را برایش حفظ کرده است. کرمان و سمگا در رتبه بعدی ایستادند درحالی‌که توسن و چخزر، بیش‌ترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را در این بازار از آن خود کردند.


معامله‌گران سهام بورس و فرابورس امروز روی ۶۲۴ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۳۱ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. طی این دادوستدها، بیش از ۸۰ درصد از نمادها با کاهش قیمت سهام مواجه شدند.


دولت درصدد کاهش خسارت سهامداران و حمایت از بورس!


عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، اعلام کرد که دولت سیزدهم رویکرد اساسی برای حمایت از بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواهد داشت و این مسایل در کنار یکدیگر می‌توانند کمک‌کننده برای ایجاد ثبات در روند معاملات بازار سهام باشد. به گفته علیزاده، دولت در صدد است تا از طریق تصمیمات مثبت اتخاذ شده و نیز برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زمینه کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار سهام را فراهم کند. این عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، روند فعلی معاملات بورس را عادی می‌داند و می‌گوید: سهامداران باید کمک کنند تا زمینه بازگشت و شکل‌گیری اعتماد لازم به بازار فراهم شود!


نمایندگان مجلس خواستار توقف واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس


امروز حدود یک‌صد تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار لغو واگذاری سهم ۱۸ درصدی دولت در هلدینگ خلیج فارس شدند.


برقراری سهام عدالت برای۱۰ میلیون جامانده


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: بر اساس آمار ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت داریم و درصددیم برای ۱۰ میلیون نفر منابع را در نظر بگیریم و برای سال آینده سهام عدالت آن‌ها برقرار شود. به گفته غلامرضا مرحبا، سهام عدالت قانون جداگانه از بودجه دارد و بودجه معمولا برای امور جاری کشور مثل دخل و خرج دولت و پروژه‌های عمرانی تنظیم می‌شود.



تصریح رییس کل بانک مرکزی بر تداوم گرانی کالاها


رییس کل بانک مرکزی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت، به مردم گفت که منتظر ارزانی کالاها نباشند و کالاها کمتر گران می‌شود! علی صالح‌آبادی تصریح کرد: نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم کاهشی شده به طوری که تورم نقطه به نقطه آذرماه نسبت به مردادماه ۱۷.۵ درصد کاهش داشته است. الان تورم نقطه‌به‌نقطه کاهشی شده اما این به معنی ارزانی نیست، یعنی کالا کمتر گران شده است.▫️نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال ۳.۳ درصد بوده است. قطعا سال آینده نسبت به امسال وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت. امیدواریم به رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده دست پیدا کنیم!


اختلاف نظر مدیران دولت روحانی و رییسی بر سر افزایش وصول درآمدهای نفتی


روز گذشته عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی با انتشار ویدیویی، افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای صادراتی کشور را ماثر رشد قیمت نفت دانست و مدعی شد که دولت سیزدهم سهمی در این رشد درآمدها ندارد. در واکنش به این اظهارات همتی، جواد اوجی، وزیر نفت، امروز با انتشار مطلبی در حساب کاربری توییتری خود اعلام کرد که مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است، اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به‌صورت منظم وصول می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم بیش از ۵۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به رقم اندک ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز همچنان کاهشی بود و رقم ناچیز ۲۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. به‌این‌ترتیب، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای تاصیکو، کیمیاتک و کاما اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های سمگا، بپاس و شپدیس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی، به ترتیب با ۲۲۶ ، ۲۲۳ و ۱۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۱۰.۸۸۸.۱۴ (۱۱۶۸۲.۲۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۶.۴۸۵.۱۵ (۳۷۰۸.۵۵-)


ارزش معاملات: ۲.۵۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: شپدیس، فملی و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۸۷۱.۶۷ (۱۱۷.۸۷-)


ارزش معاملات: ۲.۱۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: بپاس، فرابورس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0