فارس نیوز
1402/02/12
17:00
ورود پول حقیقی به بورس ۱۰۲ درصد افزایش یافت/ رشد بازار سرمایه ادامه دارد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند شاخص بورس این روزها مسیر صعودی را با آرامش طی می کند و تعداد زیادی از نمادهای بازار در فروردین ۱۴۰۲ فروش خوبی را نسبت به ماه های قبل رقم زده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه همچنان روند پرقدرت خود را ادامه می‌دهد و همه مقاومت‌های پیش روی شاخص‌های بورس توان ایستادن خود را در برابر قدرت رشد بازار سهام از دست داده اند.


بورس امروز نیز توانست مهمترین مقاومت پیش روی خود را از میان بردارد. ورود شاخص کل بورس به کانال جدید ۲.۵ میلیون واحدی نشان می‌دهد، هنوز بورس جای رشد فراوان دارد و سهامداران با درس گرفتن از بازار در سال‌های گذشته به دنبال کسب سود هستند.


عقب افتادگی بورس از سایر بازارها در دو سال گذشته، سبب شده رشد بورس از سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی تا سطح دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد در حالی که هنوز عطش سهامداران رفع نشده است.


* رشد بورس همچنان ادامه دارد


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: شاخص مسیر صعودی را با آرامش سپری می‌کند و فعالان بازار به فروش ماهانه فروردین ماه شرکت‌ها نیم نگاهی کردند. فروشی که نشان می‌دهد با وجود تعطیل بودن نیمی از اولین ماه سال، اوضاع و احوال شرکت‌ها به مراتب بهتر شده است.


وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعداد زیادی از نمادهای بازار بورس تهران در فروردین ماه ۱۴۰۲ فروش خوبی را نسبت به ماه‌های مشابه در سال‌های گذشته رقم زده‌اند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌ها روی اعداد رند واکنش‌های خاصی را نشان می‌دهد و شاخص بورس تهران از این موضوع مستثنی نیست. بسیاری از فعالان بازار سرمایه بر روی عدد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی یک مقاومت جدی را در نظر گرفته بودند که امروز این مقاومت شکسته شد.


جعفری تصریح کرد: از نظر تکنیکال، اندیکاتور (شاخص) RSI در شاخص کل در وضعیت هیجان بیش خرید قرار دارد و ممکن است این وضعیت برای شاخص بورس تهران همچنان ادامه دار باشد.


* رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس


شاخص بورس در پایان معاملات روز سه‌شنبه نسبت به روز کاری گذشته ۳۷ هزار و ۶۹۰ واحد رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۳۳۱ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۵۲ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲۰ هزار و ۴۳۴ واحدی در رقم ۸۴۵ هزار و ۳۹۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۲.۴۸ درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۵۷۷ واحدی به رقم ۳۱ هزار و ۷۲۲ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش ۵ هزار و ۱۹۳ واحد به سطح ۱۵۳ هزار و ۱۶۸ واحد رسید.


* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۸ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان بود که ۳۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲۰ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان رسید.


* افزایش ۱۰۲ درصدی ورود پول حقیقی به بازار سرمایه


روز سه ‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سیزدهمین روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به دیروز ۱۰۲ درصد رشد داشته است.


امروز نماد وبصادر (بانک صادرات)، شیران (سرمایه گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران) و ثشاهد (سرمایه گذاری شاهد) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) و کالا (بورس کالا) اختصاص داشت.


* رشد ارزش صف‌های خرید در بورس


۶۳۰ نماد بورسی در پایان معاملات امروز با رشد قیمت و ۱۳۱ سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند.


در جریان معاملات سه‌شنبه، ۳۱۸ نماد صف خرید داشتند و ۴ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۹ درصدی نسبت به روز قبل به ۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۶ درصدی به ۲۲ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0