سینا سلیمانی
1401/01/15
19:43
🎯 نگاهی به وضعیت نقدینگی در سال 1400 ✍🏽 در سال 1400 تا دی ماه بطور متوسط ماهانه 10.9 همت به پایه پولی و 102.5 همت به حجم نقدینگی افزوده شده ! علاو...

🎯 نگاهی به وضعیت نقدینگی در سال ۱۴۰۰



✍🏽 در سال ۱۴۰۰ تا دی ماه بطور متوسط ماهانه ۱۰.۹ همت به پایه پولی و ۱۰۲.۵ همت به حجم نقدینگی افزوده شده ! علاوه بر این در سال ۱۴۰۰ پایه پولی بطور ماهانه ۲.۱۷٪ و نقدینگی ۲.۶۲٪ رشد کرده است که این رشد مشابه سال قبل است.



✍🏽ضریب فزاینده در اردیبهشت ماه به پایین ترین سطح خود رسید که ۷.۳۰۳ واحد بود اما با روی کار آمدن دولت جدید ، روند رشد آن شتاب گرفت و در دی ماه به ۷.۹۲۶ واحد رسید !



✍🏽 تنها نکته مثبت در سال ۱۴۰۰ که یکی از عوامل سکون و رکود فعلی در همه بازار ها است ، کاهش شتاب رشد پول و رشد شبه پول بود.این امر در کنار رشد مبلغ درآمدهای ارزی دولت و تعدیل انتظارات تورمی به واسطه مذاکرات برجام ، موجب شد تا اثر خلق نقدینگی در سال ۱۴۰۰ در بازارها نمایان نشود.


بطور کلی دولت های اصولگرا در خلق نقدینگی پرقدرت عمل میکنند اما با هدایت و حبس نقدینگی در سیستم بانکی یا فروش پرحجم اوراق ، بطور موقت موجب رکود در بازارها می شوند اما پس از گذشت مدتی اثر چاپ پول و خلق نقدینگی بصورت انفجاری در جامعه نمایان میشود.



انتهای خبر

0
0