سهامیاب - آموزش بورس
1401/01/23
08:56
#فلزی_معدنی 🔴اما شرکت‌های فلزی و معدنی هم از این مصوبه مصون نخواهند ماند. نکته مهم اینکه، اگر شرکتی مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین کند، در م...

#فلزی_معدنی



🔴اما شرکت‌های فلزی و معدنی هم از این مصوبه مصون نخواهند ماند. نکته مهم اینکه، اگر شرکتی مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین کند، در مقابل از پرداخت عوارض نیز معاف می‌شود. مطابق با محاسبات به عمل آمده، ۳ نماد فاسمین، فروی و فگستر به ترتیب ۹ – ۱۰ و ۱۲ درصد تاثیر منفی درآمدی از محل مصوبه مذکور خواهند گرفت. اثر این موضوع بر فروش فایرا و فتوسا حدود ۳ درصد و در کیمیا، فزرین و فملی بین ۲ تا ۳ درصد است. فملی هر چند نیمی از محصول خود را صادر می‌کند اما کاتد مس نسبت به دی ماه رشد اندکی داشته، لذا عوارض اندکی پرداخت خواهد کرد. فرآور نیز تاثیر منفی نزدیک به ۱ درصدی از مصوبه فوق خواهد گرفت. تفاوت اصلی برخی از نمادهای صنعت روی، در محصول نهایی است. تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی، عمدتا محصول نهایی را در بازار داخل به فروش می‌رسانند. لذا وزن صادرات اندکی دارند. اما تولیدکنندگان شمش روی، عمدتا محصول خود را صادر می‌کنند لذا ۹ الی ۱۲ درصد از درآمد آنها، صرف پرداخت عوارض می‌شود.



🔵با توجه به حمله نظامی روسیه به اوکراین، شاهد بر هم خوردن تعادل بازارها بودیم به شکلی که عملا حوزه CIS و اوکراین که نقش مهمی در تعیین قیمت فلزات و اقلام غذایی دارد، با مشکل ارسال کالا و بارگیری کشتی‌ها مواجه شد. در پی این رویداد، به طور مثال عراق تعرفه واردات میلگرد خود را به صفر رساند تا سایر کشورها همچون ایران تمایل بیشتری برای عرضه محصول به این کشور داشته باشند. بسیاری از کشورها نیز صادرات اوره و اقلام غذایی خود را متوقف کردند. بر این اساس در بحران فعلی که نوسانات قیمت در سطح جهانی، علت اقتصادی ندارد، نظام تعرفه منطقی‌ترین تصمیم است که در پی آن تمایل به صادرات را کاهش و عرضه در داخل را تقویت می‌کند.



🟣تعیین تعرفه و عوارض صادراتی به جای دستکاری قیمت و بازار، در جهان پذیرفته شده است. لذا با فروکش کردن بحران و عادی شدن وضعیت، تمامی کشورها مجددا سیاست‌های خود را تعدیل می‌کنند. توجه کنیم که این قانون تا پایان اردیبهشت، مجوز دارد. پس از اردیبهشت، دولت برای تمدید آن تا پایان شهریور، مجددا باید مجوز دریافت کند و ارقام پیشنهادی خود را تعدیل کند. و نهایتا اینکه با پایان بحران در منطقه، وضع عوارض، منتفی خواهد شد.



✅ 📊👈سهام یاب

انتهای خبر

0
0