سنا
1401/04/06
12:33
کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

صنعت اوره با فرصت‌ها و حاشیه سود خود، می‌تواند به صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. بازدهی اوره‌سازان از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا نیمه خرداد ۱۴۰۱، حداقل ۳۵ تا حداکثر ۷۰ درصد بوده در حالی‌که بازدهی شاخص کل در این بازه زمانی حدود ۱۷ درصد است. دولت با تصمیمات درست یقینا می‌توان به جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت برای سال جاری کمک کند.

معصومه طاهرخانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برخی نقاط قوت و ضعف صنعت اوره در سال ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ؛ گفت: با وجود چهار اوره ساز بزرگ و فعال بازار سرمایه چون، پردیس، شیراز، کرمانشاه و خراسان، عمده سهامداران آن مربوط به صندوق‌های بازنشستگی هستند که دغدغه اصلی آنان دریافت مطالباتشان از دولت است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

بررسی روند وضعیت بازدهی


وی افزود: در ابتدای سال ۱۴۰۰، افزایش قیمت اوره سبب شد صنعت اوره مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد به نحوی که ضمن ریسک‌های تحمیل شده (افزایش نرخ خوراک و قطعی گاز در زمستان) بر این صنعت در سال ۱۴۰۰، صنعت اوره طی ۵ فصل اخیر بازدهی به مراتب بهتر از شاخص کل، نصیب سهامداران خود کرده است.


به گفته طاهرخانی؛ اوره جزو بهترین‌های بازار به لحاظ بازدهی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ بوده است. به طوری که در ۱۵ ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۱، حدود ۱۷ درصد شاخص کل بازدهی داشته و بازدهی وضعیت اوره سازان از حداقل ۳۵ تا حداکثر ۷۰ درصد بوده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

تولید اوره در سال ۱۴۰۰


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کمبود و قطعی گاز در زمستان ۱۴۰۰ و به تبع آن افت ۱۱ درصدی تولید اوره در پتروشیمی شیراز در سال ۱۴۰۰ منجر به کاهش ۴ درصدی مجموع تولید ۴ شرکت فعال اوره ای در بازار سرمایه شد.


وی عنوان کرد: تولید اوره در سال ۱۴۰۰ همانند سایر صنایع بزرگ همچون متانول، فولاد و سیمان از قطعی گاز تاثیر گرفت اما افت ناشی از قطعی گاز به دلیل افزایش قیمت جهانی اوره طی سال ۱۴۰۰، تاثیر کمتری بر سود و زیان این شرکت ها در سال ۱۴۰۰ داشت.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

مقایسه متوسط نرخ اوره صادراتی فروش رفته با نرخ اوره فوب خاورمیانه نشریه آرگوس


طاهرخانی گفت: از زمستان ۱۳۹۹ با افزایش نسبی قیمت جهانی اوره، شاهد افزایش اختلاف بین متوسط نرخ اوره صادراتی ۴ اوره ساز بازار سرمایه با نرخ اعلامی نشریه آرگوس برای اوره خوب خاورمیانه بوده‌ایم. این اختلاف در پاییز ۱۴۰۰ به بیشترین میزان خود می‌رسد به نحوی که براساس داده‌های نشریه آرگوس، متوسط نرخ اوره خاورمیانه در پاییز ۱۴۰۰ برابر با ۷۲۸ دلار به ازای هر تن بوده، در حالی که متوسط اوره صادراتی فروش رفته توسط اوره سازان بازار سرمایه، ۴۶۶ دلار به ازای هر تن بوده است.


وی یادآور شد؛ متوسط اختلاف نرخ اوره صادراتی فروش رفته چهار اوره ساز با نرخ اوره خاورمیانه نشریه آرگوس طی ۱۲ فصل اخیر، ۱۳ درصد بوده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

مقایسه متوسط نرخ اوره صادراتی فروش رفته توسط ۴ اوره سازز بازار سرمایه با نرخ اوره داخلی


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی باعث شده به طور متوسط طی ۱۲ فصل اخیر، اوره داخلی ۲۷ درصد کمتر از اوره صادراتی از سوی این شرکت‌ها به فروش برود، گفت: علاوه بر پایین بودن نرخ اوره داخلی از اوره صادراتی، مطالبات انباشت شده شرکت‌های اوره ساز از دولت به دلیل سیاست های حمایتی دولت از بخش کشاورزی براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های اوره‌ای به ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

آخرین وضعیت مطالبات شرکت های اوره ای از دولت


به گفته این کارشناس؛ انباشت مطالبات شرکت‌های اوره‌ای از دولت طی سال‌های اخیر باعث کاهش توان تقسیم سود شرکت‌های اوره در مجامع سال‌های قبل شده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

آنالیز نرخ خوراک دریافتی و بهای تمام شده تولید هر تن اوره


طاهرخانی با اشاره به اینکه متوسط خوراک دریافتی شرکت‌های اوره در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۳۲ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این عدد نسبت به بهار ۱۴۰۰، افزایش معادل با ۲۲۰ درصد داشته است.


وی عنوان کرد: افزایش نرخ خوراک گاز باعث شده بهای تمام شده هر تن اوره در زمستان ۱۴۰۰ به بیشترین میزان خود طی ۱۲ فصل اخیر برسد.


این کارشناس ادامه داد: بهای تمام شده هر تن اوره در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۲۳۴ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به بهار ۱۴۰۰، افزایش ۲۱۶ درصد را تجربه کرده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

آنالیز حاشیه سود هر تن محصول اوره در زمستان ۱۴۰۰


طاهرخانی درباره میانگین نرخ فروش اوره ۴ پتروشیمی اوره ساز در زمستان ۱۴۰۰، افزود: این میانگین برابر با ۴۹۵ دلار به ازای هر تن بوده است و حاشیه سود ناخالص هر تن محصول اوره در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۵۳ درصد بوده که پایین ترین میزان طی ۸ فصل اخیر بوده است.


کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

چالش‌های عمده صنعت اوره در سال ۱۴۰۱


با توجه به سایه رکود در بازارهای جهانی که به افت قیمت اوره منجر شده است، به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مهم صنعت اوره در سال جاری همین موضوع است، از سوی دیگر در سطح داخل احتمال قطعی گاز، وضع مالیات بر صادرات اوره و هم‌چنین افزایش بدهی‌های دولت به این صنعت که برنامه‌ی مشخصی نیز برای تسویه آن وجود ندارد مهم‌ترین موضوعاتی هستند که این صنعت با آن روبرو است.



کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل

راهکارهای پیشهادی برای مقابله با چاش‌های صنعت اوره در سال جاری


این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفتگو با سنا خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی‌های به عمل آمده برای نرخ اوره در سال ۱۴۰۱، P بر E این صنعت چیزی حدود ۴ تا ۷.۵ است و هنوز با فرصت‌ها و حاشیه سودی که دارد، می‌تواند جزو صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران باشد که با تصمیمات درست می‌توان به جذابیت آن کمک کرد.




کارنامه اوره‌سازان: ۵ فصل بازدهی بیشتر از شاخص کل



پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0