تحلیل برای سود
1400/09/16
15:25
📝گزارش بازار سه‌شنبه 16 آذر ماه 1400 🔴 در بازار امروز شاخص با افت هزار و 900 واحدی در همان دقایق ابتدایی کار خود را آغاز کرد و در مدار منفی قرار گ...

📝گزارش بازار سه‌شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰



🔴 در بازار امروز شاخص با افت هزار و ۹۰۰ واحدی در همان دقایق ابتدایی کار خود را آغاز کرد و در مدار منفی قرار گرفت و به مسیر خود بدون تعلل ادامه داد. در حالی که تنها یکساعت تا پایان بازار مانده بود ارزش معاملات خرد به ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم نرسیده بود و شاخص هم وزن بیش از ۲۰۰۰ واحد با عقب نشینی همراه بود تا برای چندمین روز متوالی شاهد معاملات منفی و بی رمق بازار باشیم. سرانجام شاخص کل با ۴۷۳۳ واحد کاهش در جایگاه ۱ میلیون و ۳۳۷ هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز ۲۵۹۳ واحد به عقب نشست و در عدد ۳۶۱ هزار واحد کار خود را پایان داد.



🔴 نمادهای «کگل» «شفن» « نوری » « شستا» «تیپیکو» بیشترین نقش را در رشد شاخص بر عهده داشتند و در مقابل نمادهای «شپدیس» «فارس» «جم» «شاراک» در صدر تاثیرگذاران منفی در بازار امروز بودند.



🔴 شاخص فرابورس نیز با ۷۷ واحد رشد همراه بود و در سطح ۱۹ هزار و ۱۰۳ واحد به کار خود پایان داد.



🔴 نمادهای «آریا» « وهور » « غصینو » «فرابورس» «مارون» تاثیرگذاران منفی بر شاخص فرابورس بودند و در مقابل نمادهای « بساما » « کگهر» « توریل » «صبا» «ودی» «کزغال» در صدر تاثیرگذاران مثبت بر شاخص کل فرابورس بودند.



🔴 نمادهای « فملی » « کالا» « شستا » «بورس» «انرژی۳» «برکت» پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای «فرابورس» «سمگا» «مدیریت» «فجهان» «توسن» « سپیدار » «کرمان» نمادهای پر تراکنش بازار امروز فرابورس بودند.



🔴 ارزش کل معاملات امروز بازار سهام برابر با ۶،۱۴۷ میلیارد تومان بود که ۳،۰۴۶ میلیارد تومان آن (معادل ۵۰ درصد) را معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی تشکیل دادند که نسبت به روز معاملاتی گذشته رشد ۱۰ درصدی را داشته است.



🔴 حجم کل معاملات با افت ۳۱ درصدی نسبت به روز گذشته به مقدار ۴ میلیارد و ۹۲۵ میلیون برگه سهم رسید و تعداد کل معاملات نیز با کاهش ۴ درصدی برابر ۵۲۸ هزار واحد بود.



🔴 امروز شاهد خروج پول حقیقی به مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان بودیم.



🔴 این تغییر مالکیت حاصل خروج پول حقیقی به میزان ۱۳۲ میلیارد تومان در نمادهایی با ارزش کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج پول حقیقی به میزان ۸۶ میلیارد تومان از نمادهایی با ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.



🔴 در پایان معاملات امروز در بخش خریدها، حقیقی‌ها ۷۸ درصد و حقوقی‌ها ۲۲ درصد و در مقابل در بخش فروش نیز، حقیقی‌ها ۸۶ درصد و حقوقی‌ها ۱۴ درصد ایفای نقش کردند.



🔴 سرانه خرید هر کد حقیقی ۱۴.۷ میلیون تومان و سرانه فروش هر کد حقیقی ۱۰.۸ میلیون تومان بود.



🔴 سرانه خرید به ازای هر نماد ۱۲ تومان و سرانه فروش به ازای هر نماد ۱۸.۴ میلیون تومان بود.



🔴 تعداد صفوف فروش در پایان بازار نسبت به روز معاملاتی گذشته با افزایش ۲۳ نماد به ۱۳۹ نماد با ارزش ۴۱۸ میلیارد تومان (کاهش ۶ درصدی) و تعداد صفوف خرید با افزایش ۱ نماد به ۳۹ نماد با ارزش ۵۳ میلیارد تومان (کاهش ۳۶ درصدی) رسید.



🔴 در معاملات امروز ۱۹۷ نماد در محدوده مثبت و ۴۳۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند و به کار خود پایان دادند.



🔴 در پایان معاملات امروز P.E فوروارد بازار به ۷.۰۸ واحد و P.E تی تی ام نیز به ۷.۳۹ واحد رسید.



🔴 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «فعالیت‌های کمکی مالی» «پتروشیمی» « فلزی » «دارویی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «فرابورس» «سمگا» «کالا» «بورس» «انرژی۳» «شستا» «فملی» «میدکو» بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « سمگا » «فرابورس» «کرمان» «وسکرمان » « خگستر» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند.



🔴 در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های « دارویی » «هتل و رستوران» اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های «بانکی» «فلزی» «پتروشیمی» به نام خود ثبت کردند.



🔴 در بین شرکت‌ها، نمادهای «جم» «سمگا» «غکورش» «شپدیس» «وتوسم» «لپارس» «کالا» «شاراک» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «سپیدار» «شستا» «نوری» « شبندر » «وبملت» «فولاد» «فرابورس» «فجهان» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.



🔴 نمادهای «دسانکو» «زقیام» «فرابورس» «سمگا» «ثامید» «وبیمه» شاهد حجم‌های مشکوک بودند.



🔴 نمادهای «لازما» «سمایه» «وگردش» «خکرمان» شاهد حجم‌های مشکوک در بازار پایه بودند.



برخی اخبار منتشر شده:


🔵 رئیس سازمان بورس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در تلاش هستند تا به طریقی بازارگردانی پالایش و دارایکم را شروع کنند تا از این جهت قیمت این دو صندوق به قیمت NAV (ارزش خالص دارایی) نزدیک شود. شروع بازارگردانی روی این صندوق‌ها می‌تواند مقداری قیمت آن‌ها را اصلاح کند.

انتهای خبر

0
0