بااقتصاد
1400/08/25
13:57
سرازیری بازار سهام ادامه دارد/چه عاملی بورس را نجات خواهد داد؟

بازار سرمایه هم‌چنان در شیب منفی حرکت می‌کند و پرتفوی بسیاری از سهامداران که در دوران خوش اقدام به خرید سهام کرده بودند هم‌چنان منفی است؛ معامله در بازار بیش از هر زمان دیگری نیاز به دانش و تخصص پیدا کرده و خرید سهام بدون دانش نتیجه‌ای جز ضرر به همراه نخواهد داشت. شاخص کل به دنبال یک عامل قوی برای صعودهای قابل توجه می‌گردد ، عاملی که بنیادی بوده و بتواند استمرار داشته باشد ، تا زمانی که سیاست‌گذاران بدون توجه به این موضوع دست به تصمیم‌گیری می‌زنند و مقررات وقوانین کوتاه‌مدتی را به اجرا در می‌آورند وضعیت بازار تغییری نخواهد داشت و شاهد حرکت‌های سینوسی گاهی مثبت و گاهی منفی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، علی‌رغم تمامی وعده‌هایی که دولت سیزدهم در آستانه آغاز به کار خود داده بود ، وضعیت بورس به جز در یک برهه کوتاه مدت چند هفته‌ای ، آنطور که فعالان بازار انتظار داشتند روی خوش ندید. اخبار مثبتی برای بازار سرمایه پس از جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اینکه گویا قرار است صندوق تثبیت بازار سرمایه از طریق منابع قانونی از جمله صندوق توسعه ملی تقویت شود مخابره شد اما داستان حمایت از بازار از طریق صندوق تثبیت به قدری قدیمی و ناکارآمد شده که بازار هیچ واکنش مثبتی به آن نشان نمی‌دهد. این‌گونه بود که شروع معاملات امروز بازار سرمایه نیز به دنبال روند روز گذشته در مسیر منفی رقم خورد.


یک اتفاق خوب برای صنعت فولاد


وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای تمامی تامین کنندگان فولاد را مکلف کرد تا اطلاعات تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. این اتفاق به جهت آنکه به شفاف‌سازی بیشتر این صنایع کمک می‌کند می‌تواند اتفاق مثبتی برای سهامداران خرد صنعت فولاد تلقی شود.


رونمایی «پاکشو» از برنامه‌های جدید و سبزپوشی در بازار امروز


در بازاری که تعداد نمادهای قرمز آن بر سبز پیشی گرفته است ، «پاکشو» از جمله نمادهایی بود که با افزایش تقاضای خرید همراه بود و سبزپوش شده بود. این شرکت صبح امروز دو اطلاعیه مهم و تاثیرگذار در کدال منتشر کرد.


اول اینکه خبر از موافقت انتشار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون اوراق اختیار فروش تبعی از سوی شرکت صنعتی گلرنگ داد و دوره معاملاتی این اوراق را ۲۴ ماهه با ارزش سررسی هزار تومانی معرفی کرد.


در اطلاعیه دوم خبر از داد که سهام پدیده شیمی جم به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به پاکشو در بازار دوم فرابورس پذیرش شده است.


بدین ترتیب بود که پاکشو در روز جاری به قیمت ۶۰۰ تومان در سقف روزانه رسید و پس از جابجایی ۲۱۶ میلیون سهم با صف خرید بیش از ۳۷ میلیونی به کار خود پایان داد و بسته شد.


خبری برای خریداران طلا در بورس


درحاشیه بازار امروز بورس کالا خبر از تغییر ساعت معاملات تمامی نمادهای گوهی سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی سکه طلا داد که براساس آن معاملات نمادهای نام‌برده از روز شنبه ۲۹ آبان از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ در وضعیت سفارش‌گیری قرار می‌گیرد و از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰ معامله می‌شود.


قیمت دلار به مرز ۲۷ هزار تومان نزدیک شد


درحالی که در شروع هفته جاری شاهد افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازارهای آزاد بودیم قیمت دلار در بازار امروز به مرز ۲۷ هزار تومانی نزدیک شد. صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران می‌تواند یکی از عوامل کاهش قیمت دلار در دوره کوتاه مدت باشد.


در بازار آزاد قیمت دلار در روز جاری به ۲۸,۱۹۰ تومان رسید و صرافی ملی قیمت ۲۶,۹۵۹ تومانی را برای فروش اعلام کرد.


بازار طلا نیز متاثر از رویدادهای بازار ارز با کاهش نسبی همراه شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسید و ربع سکه هم ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بود.


نمای کلی معاملات امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰


در مجموع بازار کار خود را با روندی کاهشی در روز جاری آغاز کرد و در پایان نیز شاهد افت بیش از ۷۵۰۰ واحدی در آن بودیم. نهادهای مالی وابسته به سازمان، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ارزش معاملات ۶۵۵ میلیارد تومان، ۳۴۰ میلیارد تومان و ۲۲۴ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معاملات را رقم زدند.


نمادهای «پاکشو»، «انرژی۳» و سمگا بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و «برکت»، «فملی»، «فسبزوار» بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها را جذب کردند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۰۸,۵۸۲ (۷۷۱۶ واحد کاهش )


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳,۹۴۵ ( ۹۲۹ واحد کاهش )


ارزش معاملات: ۴۲۱۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد برگه سهم


منفی‌سازان اصلی:فارس، شپدیس و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۲۵۲ (۳۴ واحد کاهش)


ارزش معاملات:۹۰۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹ میلیارد برگه سهم


منفی‌سازان اصلی:زاگرس، بپاس و هرمز


انتهای خبر

0
0