همفکران
1400/10/11
08:15
کارنامه بازار در هفته اول دی: رشد ارزش معاملات خرد و شاخص های بازار

در هفته اول دی ماه و طی ۵ روز معاملاتی گذشته از شنبه چهارم تا چهارشنبه هشتم، حقیقی ها جمعا حدود ۱۸ همت و به طور میانگین ۳،۵ همت در هر روز معاملاتی داد و ستد کردند. این رقم در هفته قبل ...

در هفته اول دی ماه و طی ۵ روز معاملاتی گذشته از شنبه چهارم تا چهارشنبه هشتم، حقیقی ها جمعا حدود ۱۸ همت و به طور میانگین ۳،۵ همت در هر روز معاملاتی داد و ستد کردند. این رقم در هفته قبل در مجموع ۱۳،۵ همت و به طور متوسط در هر روز ۲،۷ همت بود.


این آمار نشان می دهد که ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این شاخص های بازار نیز روند صعودی داشتند. شاخص کل که در هفته گذشته حدود ۶۶ هزار واحد (بیش از ۵٪) رشد کرده بود این هفته نیز به روند افزایشی ادامه داد و بیش از ۳۸ هزار واحد (حدود ۳٪) صعود کرد و به کانال ۱،۴ میلیون واحد نزدیک شد.


بدین ترتیب طی دو هفته اخیر شاخص کل از بالای کانال ۱،۲ میلیون واحد به بالاترین سطح از کانال ۱،۳ میلیون واحد رسید و در مجموع بیش از ۱۰۴ هزار واحد (۸،۱٪) به سمت بالا حرکت کرد.


شاخص هموزن نیز این هفته بالغ بر ۱۰ هزار واحد رشد داشت و تا ارتفاع ۳۶۸ هزار واحد صعود کرد. این صعود ۳٪ در ادامه رشد بیش از ۱۳ هزار واحدی (حدود ۴٪) هفته گذشته صورت گرفت.


اما این هفته همه آمارهای بازار سرمایه تا این حد خوشایند نبودند. طی این هفته تراز نقدینگی حقیقی منفی ۱،۴ همت بود. بررسی ها گواه آن است که در پانزده هفته گذشته به طور متوالی شاهد خروج سرمایه های خرد بازار بودیم. از روزهای پایانی شهریور ماه تا کنون حقیقی ها بیش از ۲،۳ همت از سرمایه های خود را از بازار بیرون بردند. آمارها نشان می دهد که حقیقی ها نه تنها تمایلی برای ماندن در بازار ندارند بلکه میل آنها به بیرون بردن باقی مانده سرمایه های خود از بازار افزایش یافته است. به طوری که قدرت نقد شدن آن ها در هفته اول دی نسبت به هفته پایانی آذر ماه تقریبا دو برابر شده است.


بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع


در هفته ای که گذشت صنایع فلزات اساسی، بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت های چند رشته ای صنعتی، محصولات شیمیایی، سرمایه گذاری ها، فرآورد های نفتی، محصولات غذایی و آشامیدنی، بیمه و صندوق بازنشستگی، استخراج کانه های فلزی و ماشین آلات و دستگا های برقی به ترتیب متحمل بیشترین خروج نقدینگی حقیقی شدند.


خروج پول حقیقی از صنعت فلزات اساسی برای پانزدهمین هفته متوالی ادامه داشت. از هفته منتهی به ۲۶ شهریور ماه که شاهد ورود ۳،۴ همت نقدینگی از سوی حقیقی ها به این صنعت بودیم، تا کنون جمعا ۶،۷ همت سرمایه از سوی حقیقی ها از این صنعت خارج شده است.


صنعت بانک ها و موسسات اعتباری برای هفتمین هفته متوالی با خروج پول حقیقی مواجه بود. در هفته ای که گذشت شدت خروج پول حقیقی از این صنعت نسبت به هفته گذشته ۱۶۵ درصد افزایش یافت. در واقع خروج پول حقیقی از این صنعت در هفته اول دی ماه طی هفت هفته اخیر بی سابقه بود. آن ها در حالی بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه از صنعت بانکداری خارج کردند که تراز نقدینگی این صنعت در هفته قبل منفی ۷۹ میلیار تومان بود.


صنعت شرکت های چند رشته ای صنعتی نیز مانند بانکداری طی ۷ هفته اخیر با بی اقبالی از سوی حقیقی ها مواجه شد و سرمایه گذاران حقیقی در این مدت بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از سهام این صنعت خارج کردند. شدت خروج پول حقیقی طی هفته اول دی ماه از این صنعت نسبت به هفته گذشته بیش از سه برابر شد و به مبلغ بی سابقه ای در هفته های اخیر رسید.


بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع


طی ۵ روز معاملاتی گذشته صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، تجارت عمده فروشی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی، فعالیت های هنری و سرگرمی، سایر واسطه گری های مالی، خرده فروشی، قند و شکر محصولات چوبی توانستند بیشترین سرمایه را از حقیقی ها جذب کنند.


صندوق های سرمایه گذاری برای هفتمین هفته متوالی شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی ها هستند. برخلاف آن که در بسیاری از گروه ها این هفته شدت خروج پول حقیقی افزایش یافته اما به نظر می رسد تمایل سرمایه گذاران خرد به صندوق ها فزونی یافته است. زیرا حقیقی ها در هفته اول دی حدود ۶ و نیم برابر هفته گذشته نقدینگی وارد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار کردند. برآیند ورود و خروج پول خرد صندوق ها در حالی این هفته مثبت ۲۵۹ میلیارد تومان بود که در هفته گذشته این مبلغ به حدود ۴۰ میلیارد تومان رسیده بود.


از ابتدای سال جاری تا کنون حقیقی ها جمعا بیش از ۱،۵۸۳ میلیارد تومان سرمایه به این صندوق ها تزریق کردند. این در حالی است که تراز نقدینگی حقیقی ها در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود منفی ۴۱ هزار میلیارد تومان است.


جریان نقدینگی در نمادها


در هفته اول دی ماه نمادهای فولاد، شپنا، وپاسار، وتجارت، برکت، فملی، فایرا، وملل، وبملت و بپاس شاهد بیشترین خروج نقدینگی حقیقی ها بودند. نمادهای فجهان، فسبزوار، تجلیح، شفن، غکورش، نوری و کیمیاتک بیشترین ورود نقدینگی های حقیقی را تجربه کردند.




انتهای خبر

0
0