بورس۲۴
1399/02/19
21:51
درمجمع صدرا چه گذشت؟

در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنعتی دریایی ایران، صدرا، روز چهارشنبه تصویب شد که سرمایه این شرکت از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد. روز چهارشنبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنعتی دریایی ایران، صدرا، که با نماد خصدرا در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس ایران حضور دارد و سرمایه شرکت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که در زمینه پیمانکاری صنعتی و اجرای طرح‌های نفت و گاز و پروژه‌های دریایی فعالیت می‌کند، در محل سالن تلاش وزارت کار با حضور سهامداران و با رعایت موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد.

بورس۲۴ : در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنعتی دریایی ایران، صدرا، روز چهارشنبه تصویب شد که سرمایه این شرکت از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.


روز چهارشنبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنعتی دریایی ایران، صدرا، که با نماد خصدرا در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس ایران حضور دارد و سرمایه شرکت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که در زمینه پیمانکاری صنعتی و اجرای طرح‌های نفت و گاز و پروژه‌های دریایی فعالیت می‌کند، در محل سالن تلاش وزارت کار با حضور سهامداران و با رعایت موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد.


در حالی که نماد این شرکت متوقف و معامله آن ممنوع است، قیمت سهام آن در فرابورس هر سهم ۹۷ هزار و ۷۰۸ ریال و تعداد کل سهام شرکت ۱.۵ میلیارد سهم و حجم مبنای آن ۶۰۰ هزار سهم است.


در این جلسه احمد رجب‌پور مدیر مالی شرکت صدرا به عنوان ناظر مجمع گفت: برای این که این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و زیانده بود، برای خروج از حالت زیاندهی نمی‌توانستیم اخذ تسهیلات بانکی انجام دهیم و حتی در مناقصات پروژه‌ها نمی‌توانستیم شرکت کنیم. در نتیجه مجمع تصمیم گرفت سرمایه شرکت با تجدید ارزیابی از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد و به زودی مراحل ثبت این افزایش سرمایه در نزد سازمان ثبت شرکت‌ها انجام و شرکت صدرا از شمول ماده ۱۴۱ خارج می‌شود که در آن صورت می‌تواند در مناقصات پروژه‌های دولتی شرکت کند.


وی با اشاره به سابقه حدود نیم قرنی شرکت تاسیسات دریایی صدرا، گفت: در هماهنگی با کانون کارشناسان رسمی دادگستری و به کارگیری ۱۸ کارشناس رسمی در محل پروژه‌های این شرکت در عسلویه، نکا و در جزیره صدرا در خلیج فارس کارهای افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام می‌شود، البته با توجه به این که زمین‌های در اختیار صدرا و از جمله جزیره صدرا در خلیج فارس که تاسیسات زیادی و ساختمان در آن قرار دارد، به دلیل این که این زمین فاقد سند مالکیت است، در نتیجه ساختمان‌ها نیز نمی‌توانند سند مالکیت اخذ کند و مبلغ تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.


به گفته وی مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه محاسبه ارزش زمین و ساختمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خاطر نداشتن سند رسمی نمی‌داد، در نتیجه ارزش این دو مورد از افزایش سرمایه این شرکت خارج شد.


وی گفت: شرکت صدرا در زمینه عملیاتی کردن شناورها برای نصب سکوهای نفتی در دریا اقدام می‌کند و تاکنون ۱۰ سکوی نفتی در دریا نصب و اجرا کرده است.


در این جلسه گزارش حسابرس مستقل قرایت شد که در آن آمده بود برآورد استهلاک دارایی سال‌های آتی و سود و زیان ۵ ساله در گزارش دیده شده و گزارش در سامانه کدال منتشر شد، همچنین استهلاک سال‌های آتی دارایی‌های تجدید ارزیابی شده در نظر گرفته شده و در راستای ماده ۲۱ قانون بورس برای دریافت مجوز افزایش سرمایه اقدام شد که البته ابتدا نواقصی داشت که از سوی سازمان بورس اعلام شد و بعد از آن اسناد مورد نیاز بورس تهیه شده و اصلاحات انجام شد و مساله افزایش سرمایه در کمیته سازمان بورس تایید شد و مجوز افزایش سرمایه شرکت در ۲۶ اسفند ۹۸ صادر شد که این مساله هم در سامانه کدال اعلام شد.


وی تاکید کرد: سرمایه صدرا با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده از مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به حدود ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. یعنی سرمایه شرکت هزار و ۶۴۸ درصد حدود ۱۶.۵ برابر افزایش می‌یابد.


رجب‌پور هم چنین گفت: فرمول افزایش سرمایه و قیمت سهام در سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سمات، وجود دارد.


در این جلسه هم چنین بازرسی قانونی اعلام کرد در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت سال ۱۳۴۷ افزایش سرمایه صدرا از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۷ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد و مسوولیت گزارش توجیهی با هیات مدیره شرکت صدرا است.


وی هم چنین افزود: در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ برای مجوز افزایش سرمایه صدرا و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت از این پس این شرکت می‌تواند از معافیت مالیاتی استفاده کند و افزایش سرمایه شرکت بلامانع خواهد بود.


در گزارش بازرس قانونی همچنین آمده است زمین‌های فراساحل شرکت صدرا در جزیره کشتی‌سازی بوشهر و کارخانه نکا فاقد سند مالکیت است در نتیجه ساختمان‌های احداثی نیز فاقد اسناد مالکیت بوده است، اما این شرکت با فرض غیر اسناد مالکیت تجدید ارزیابی می‌شود. افزایش سرمایه صدرا طی گزارش ۶ ماهه در کدال اعلام شده است و هم چنین اصلاح ماده ۱۴۱ قانون تجارت در مورد شرکت با مجوز سازمان بورس امکان پذیر خواهد بود.


بعد از پایان جلسه رسمی مجمع که افزایش سرمایه شرکت تصویب شد، نوبت به سوال سهامداران و پاسخ مسوولان رسید که برخی سهامداران گفتند چرا از قیمت سهام صدرا در سه سال گذشته حمایت نکردید که احمد رجب‌پور گفت: ما از قیمت سهام حمایت کردیم و امسال برنامه بر این است که از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و زیاندهی خارج شویم و مشکلات کم کم رفع می‌شود تا شرکت صدرا از بازار پایه زرد به بازار بالاتر برود، اما در مورد این که چه زمانی این اتفاق می‌افتد، ما نمی‌توانیم زمان اعلام کنیم چون همه موارد دست ما نیست و باید روال قانونی انجام شود. ما هم تلاش می‌کنیم.


محسن صمدی، مدیر عامل و نماینده هیات مدیره صدرا در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران گفت: در مجمع سال گذشته قول دادیم که تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شود که روز چهارشنبه انجام شد و سرمایه شرکت حدود ۱۶.۵ برابر شده است. اگر شاخص کل بورس ۳ برابر شده، آیا نباید سهام صدرا هم ۳ برابر شود؟ تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر اساس ارزش دفتری از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و این کار کمی نیست. دغدغه ما پیگیری مصوبات مجمع عمومی صدرا است و ما بیش از شما، سهامداران، تاکید و عجله داریم که وضعیت شرکت ارتقاء یابد. بدانید نماد شرکت یک ماه بسته بوده، اما مقدمات افزایش سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهیم.


وی تصریح کرد: واقعا نمی‌توانیم در مورد خروج از ماده ۱۴۱ و زیاندهی زمانی ارایه کنیم، اما در عین حال کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری می‌کنیم و اگر خروج از ماده ۱۴۱ صورت نگیرد، تمام تلاش ما ابتر می‌ماند. ما گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای به بورس ارایه کرده‌ایم و آنها ۳ صفحه در مورد اصلاح گزارش به ما داده‌اند و اصلاحات مورد نظر بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعمال کرده‌ایم.


صمدی هم چنین در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: مهم ترین مشکل صدرا این است که با وجودی که یک شرکت بزرگ پیمانکاری در زمینه تاسیسات نفتی است و پروژه‌های مهمی برای وزارت نفت و وزارت صنعت و همچنین کشتی‌سازی انجام داده است، دستگاه‌ها باید نسبت به واگذاری کار و سفارشات پروژه به صدرا بیشتر تلاش کنند. این شرکت ۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم دارد و صدرا تاکنون ۱۰ سکوی بزرگ نفتی ساخته و نصب و راه‌اندازی کرده است.


وی در مورد این که چه زمانی شرکت صدرا از شمول ماده ۱۴۱ و زیاندهی خارج می‌شود، گفت: طبق روال ثبت شرکت‌ها مراحل افزایش سرمایه انجام می‌شود.


مدیر عامل صدرا گفت: گزارش‌هایی برای پیشرفت کار آماده کرده‌ایم. ۱۰ سکوی نفتی در فازهای ۱۳، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی و پنج سکو در مجموعه صدرا ساخته و به دریا انتقال پیدا کرد.


وی گفت: برای نصب هر سکو بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار هزینه می‌کنیم. هنوز سه سکو با مسوولیت کارفرما وارد مدار نشده است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال این سکوها هم وارد مدار تولید شوند.


همچنین رجب‌پور مدیر مالی صدرا هم در پاسخ به پرسش یکی از سهامداران گفت: کار نصب ۱۰ سکو در یک سال و خرده انجام شده، ما در صدد خرید کالاها و پشتیبانی و روش شناسایی پروژه‌ها، درصد پیشرفت کار در پیمانکاری‌ها هستیم. هنوز اسناد کامل نشده و پس از کامل شدن گزارش همه این فعالیت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانهکدالمنتشر می‌کنیم.


یکی از سهامداران در این جلسه مهمترین مشکل صدرا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطالبات انجام کارهای پیمانکاری از وزارت نفت دانست و هم چنین عدم شفافیت صورت های مالی به خاطر تحریم‌ها و نیز عدم شرکت در مناقصه‌ها به دلیل شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت دانست و اظهار امیدواری کرد با تصویب افزایش سرمایه صدرا و خروج از شمول ماده ۱۴۱ این شرکت بتواند در مناقصه‌های بزرگ نفتی و دریایی شرکت کند.


منبع : فارس


انتهای خبر

0
0