نود اقتصادی
1400/01/31
15:12
🔳 دولت روحانی چه بلایی بر سر سهام عدالت آورد؟! 📌 نهادهای امنیتی ورود کنند ✍️ حمیدرضا جوانبخت: امروز در آستانه ...

🔳 دولت روحانی چه بلایی بر سر سهام عدالت آورد؟!



📌 نهادهای امنیتی ورود کنند



✍️ حمیدرضا جوانبخت: امروز در آستانه اولین سالگرد آزادسازی سهام عدالت بجای آزادسازی شاهد رهاسازی سهام مردم هستیم. بر اثر قانون‌گذاری‌های غلط شورای عالی بورس و تخطی این شورا از فرامین رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت امروز شاهد تکه و پاره شدن سهامی هستیم که باید حقوق مردم را تامین میکرد ولی به کلی از دسترس مشمولین خارج شده است.



✍️به شکلی که امروز ۱۹ میلیون نفر از مردم بدون اطلاع از ابعاد و اندازه سهام خود در روش مستقیم بلاتکلیف رها شده‌اند. آن‌ها تا امروز سهمی در پرتفوی خود دریافت نکرده‌اند و اگر به علت اضطرار مالی روش مستقیم را انتخاب کرده بودند امروز به هیچ وجه قادر به فروش سهام خود نیستند. بخش دیگری از سهام عدالت از بدنه جدا شده و بصورت غیرقانونی در اختیار مدیریت هلدینگ ایرانیان قرار گرفته و حتی امروز از سود سهام شرکت‌های غیربورسی هم خبری نیست!



✍️دولت در سال ۹۵ در ازای اقساط باقی‌مانده و پرداخت نشده سهام عدالت توسط مردم، بخشی از سهام آنان را تصرف کرد و به خزانه عودت داد. در حالی که اطلاع رسانی صحیح به مردم برای پرداخت اقساطشان نشده بود.دولت تا سال ۹۹ نیز کماکان به گروگان گیری سهام عدالت ادامه داد تا اینکه ماجرا با انتقاد و فرمان صریح رهبری مواجه شد.



✍️پس از آن نیز شورای عالی بورس با سوءاستفاده آشکار از اختیارات تفویض شده از سمت رهبری آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که صراحتا در آن حقوق شرعی مردم نظیر حق مالکیت و قانون تجارت نقض شده بود. نتیجه اجرای این آیین‌نامه، تعطیلی مجامع استانی سهام عدالت، واگذاری مدیریت سهام مردم به سهام‌داران بزرگ و حقوقی‌های بازار سرمایه و انتصاب افراد دولتی در مجامع تعاونی‌های استانی سهام عدالت بود.



✍️شورای عالی بورس در ادامه با ابلاغ مصوبات سختگیرانه و خلاف قانون تجارت باعث شد تمایل شرکت مردم در انتخابات مجامع استانی سهام عدالت به حداقل برسد و ۱۲ میلیون نفر به صرف محرومیت از امکانات الکترونیک و اینترنت از شرکت در انتخابات محروم شوند.



✍️بخش کمی از سهام عدالت هم که در بدنه مجامع استانی باقی مانده بود به دلیل دخالت‌های پی در پی دولت، برگزاری انتخابات فرمایشی و انتصاب افراد دولتی در مجمع استانی عملا از اختیار مردم خارج شده. این آخرین شلیک دولت بر پیکره سهام عدالت است و اگر هرچه زودتر نهادهای نظارتی، امنیتی و مجلس مقابل ضربات دولت بر پیکره سهام عدالت نایستند، در نهایت منجر به شکست این طرح بزرگ و ملی خواهد شد که قرار بود روزگاری مجری عدالت باشد و امروز بازیچه دست مسئولین و سرچشمه بهره‌مندی دولت از رانت‌های کلان شده است.



✍️«نود اقتصادی» در گزارشی تحلیلی خسارت‌هایی را که دولت در هشت سال گذشته به طرح ملی سهام عدالت وارد کرده و آن را از مدیریت و اختیار مردم خارج کرده است مرور میکند.



🔍 جزئیات کامل گزارش را در سایت «نود اقتصادی» بخوانید 👇👇



🖇 b۲n.ir/r۳۴۰۰۱


—-


💠

انتهای خبر

0
0