بورس پرس
1400/08/08
12:27
۲ ماده مهم برای سود مجمع و عرضه اولیه در قانون تجارت و توسعه ابزارها + جرایم

طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء با دو ماده مهم در قانون تجارت و قانون توسعه ابزارها و مربوط به سود مجامع و کاهش ارزش عرضه های اولیه توسط مجلس آماده شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، برخی نمایندگان مجلس با تهیه و تدوین طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس ، آماده شروع روند رسیدگی در آینده نزدیک شدند.


براساس این گزارش، طرح مدنظر شامل نحوه پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها و دو ماده مهم در قانون تجارت و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید برای سود مجامع و کاهش ارزش سهام شرکت های دولتی مشمول عرضه اولیه است .


طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء


مقدمه


نحوه پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های سهامی، همواره یکی از دغدغه‌های سهامداران به خصوص سهامداران خرد است. سود تقسیمی پس از تصویب در مجمع با اعلام زمان بندی و نحوه پرداخت توسط هیئت مدیره شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود. با این حال هر ساله بسیاری از سهامداران خرد به دلیل روش‌های نامناسب پرداخت، امکان برداشت و استفاده از این سود تقسیمی را ندارند و از حقوق محروم می‌شوند.


هیئت مدیره شرکت‌ها روش‌های مختلفی را برای پرداخت سود تقسیمی اتخاذ می‌کنند. روش پرداخت سود و زمان بندی آن در اطلاعیه «زمان بندی پرداخت سود در سامانه کدال در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.


این روش‌ها به طور خلاصه عبارت است از: ۱. مراجعه حضوری سهامداران حقیقی به شعب یکی از بانک‌ها ۲. تکمیل فرم اطلاعات سهامداران و ارسال به شرکت ۳. واریز به حساب سهامدار به صورت متمرکز از سامانه سجام


مشکل جدی دو روش اول این است که سهامداران حقیقی، معمولا تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند و مقدار اندکی از سود تقسیمی به آنها تمی‌رسد. در نتیجه برای سهامداران خرد صرفه اقتصادی ندارد که برای دریافت سود به بانک مراجعه کنند یا زمانی را برای ارسال مدارک به شرکت و پیگیری آن اختصاص دهند.


سهامدار خرد ممکن است چندین شرکت در پرتفوی داشته باشد و مجموع سود تقسیمی همه آنها ارزش قابل توجهی باشد اما مراجعه حضوری برای دریافت سود همه آن‌ها به هزینه آن صرفه ندارد. برای مثال سهامدار برای دریافت سود تقسیمی ۳ شرکت در پرتفوی مجبور می‌شود در ۳ زمان به ۳ بانک مختلف برای دریافت سود تقسیمی مراجعه کند و با توجه به هزینه جابجایی و زمان از دست رفته، صرفه نداشته باشد. توجه شود که شرایط کرونا مشکلات بیشتری را برای سهامداران در پی داشته است و بسیاری از سهامداران خرد از دریافت سود تقسیمی محروم شده‌اند.


به منظور حل مشکل سهامداران خرد از سال ۹۹، توزیع سود به صورت متمرکز به حساب اعلام شده سهامداران در سامانه سجام در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب شرکت‌ها موظف‌اند ضمن هماهنگی با شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه»، سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان واریز کنند. با این حال به علت عدم پیش بینی اقدامات تنبیهی در بازه یک ساله شهریور ۹۹ تا انتهای مرداد ۱۴۰۰ بیش از نیمی از شرکت‌های بازار سرمایه، سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام واریز نمی‌کنند.


در این طرح سعی شده با پیش بینی اقدامات تنبیهی شرکت ها مکلف به واریز به موقع سود سهامداران جزء از طریق سامانه سجام شوند . برای تشویق مردم به سهامداری هم بهتر است دولت و نهادهای عمومی غیردولتی مکلف شوند در صورت کاهش ارزش سهام تا یکسال بعد ، جبران کنند.


دو ماده مهم در قانون تجارت و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید برای سود مجامع و عرضه اولیه


ماده ۱: یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۱۴۰ مکرر به قانون تجارت اضافه می شود:


ماده ۱۴۰ مکرر- در شرکتهای سهامی که حداکثر بعد از گذشت یک ماه از فراهم شدن امکان قانونی واریز سود به حساب سهامداران به هر دلیلی سودهای توزیعی از طریق سامانه سجام به حساب سهامدار واریز نمی شود در زمان مراجعه سهامدار، شرکت مکلف به پرداخت سود مربوطه با احتساب سودی معادل سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار و احتساب ۶ درصد جریمه است.


تبصره ۱: در صورت مسدود بودن حساب سهامدار در سامانه سجام و درخواست شرکت و بی توجهی در اعلام شماره حساب جدید، شرکت مکلف به پرداخت ۶ درصد جریمه نیست .


تبصره ۲- تا زمانی که با استفاده از یکی از روش های متداول سود قابل تقسیم به سهامداران پرداخت نشده است، پرداخت پاداش به هیات مدیره مصداق برداشت غیرقانونی از اموال شرکت محسوب شده و مستوجب مجازات است.


ماده ۲- یک ماده به عنوان ماده ۱۵ مکرر به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اضافه می‌شود:


ماده ۱۵ مکرر- شرکت های تابعه دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی مکلفند تا یکسال پس از عرضه سهام اولیه، کاهش ارزش سهام را به خریدار پرداخت کنند .



انتهای پیام


انتهای خبر

0
0