بااقتصاد
1400/11/27
17:12
کاهش ۱۰۰۰ میلیاردی خروجی نقدینگی از بورس نسبت به هفته گذشته

به گفته کارشناس بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شاهد خروج یک هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان پول بودیم، اما در هفته کاری قبل شاهد خروج ۲ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شاخص کل بورس این هفته بدون تغییر چشمگیری از عدد یک میلیون و ۲۸۵ هزار واحد به یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید.


در هفته‌ای که گذشت شاخص کل هم وزن از عدد ۳۲۶ هزار و ۱۹ واحد به ۳۲۵ هزار و ۲۸۳ واحد رسید و کاهش ۰.۴۷ درصدی را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس نیز از ۱۷ هزار و ۵۸۱ واحد به ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد رسید و کاهش ۰.۳۳ درصدی را داشت.



آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت زراعت با افزایش ۵.۶۹ درصد برترین صنعت و به ترتیب صنعت قند و شکر ۳.۳۴ درصد و کانه فلزی با ۰.۶۱ درصد افزایش در رتبه‌های بعدی صنایع قرار داشتند.


کاهش یک هزار میلیاردی خروجی نقدینگی نسبت به هفته گذشته


به گفته پورکار، در هفته کاری که به اتمام رسید به ترتیب از شنبه ۲۷۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۳۵۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۶۰ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳۳۰ میلیارد تومان شاهد خروج نقدینگی از بازار بوده‌ایم.


به طور کل، در هفته‌ای که گذشت شاهد خروج یک هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان پول بودیم، اما در هفته کاری قبل شاهد خروج ۲ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم.



آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت اصلی‌ترین اخباری که بر بازار سرمایه اثر گذار بود، امنیت و حواشی سیاسی منطقه، درگیری روسیه و اوکراین و تحرکات نظامی روسیه در مرز‌های این کشور بود. در صورتی که منطقه دچار جنگ شود، شاهد مشکلات امنیتی و درگیری‌های جدی در منطقه خواهیم بود که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین تصمیمات دولت و گفته‌های وزیر اقتصاد در خصوص اعطای تسهیلات و شرایط آن نیز تاثیراتی بر بازار داشته است.


به گفته کارشناس بازار سرمایه، با توجه به رشد بیماری کرونا و نیاز به مواد درمانی، اثرگذار‌ترین صنعت بازار در چند روز گذشته مواد و محصولات دارویی بوده است.


حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس در روز یکشنبه عقب نشینی کرد و همچنان در کانال نزولی بلند مدت خود قرار دارد. شاخص کل درگیر محدوده یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد که ناحیه مقاومت استاتیک معتبری است و همچنین محدوده و یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد که میانه کانال نزولی و حمایت داینامیک است، قرار دارد. با توجه به خروج پول و ارزش معاملات توقع رشد شاخص بورس را نداشتیم. شاخص کل هم وزن نیز درگیر سقف کانال نزولی ترسیم شده است و اگر شاخص کل هم وزن از محدوده ۳۲۵ تا ۳۳۰ هزار واحد رهایی یابد، می‌تواند وارد محدوده جدیدی شود.


۵۸ درصد از نمادها در بازه منفی معامله شدند


به گفته کارشناس بازار سرمایه، در هفته ای که گذشت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهام میان خریداران و فروشندگان دست به دست شد و ارزش معاملات به ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ۵۸ درصد از ۷۱۷ نماد قابل معامله این هفته بازار در بازه صفر تا منفی ۵ در حال معامله بودند که نشان از فشار فروش بازار است. همچنین ۱۳۳ هزار و ۸۱ فروشنده حقیقی در برابر ۱۲۴ هزار و ۷۷۷ خریدار حقیقی صف آرایی کردند که با توجه به سرانه خرید ۱۵.۴ میلیونی در مقابل سرانه فروش ۱۵.۷ میلیونی، بازار سمت فروشنده‌ها بود.


در حال حاضر بسیاری از صنایع از جمله خودرو، بانک، بیمه و حمل و نقل منتظر اخبار هستند و در هفته گذشته شاهد خروج پول از این صنایع بودیم، اما صنایع کانه فلزی، دارویی و زراعت جزو صنایع پیشتاز بودند./باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای خبر

0
0