همفکران
1399/08/28
15:01
وقایع نگاری همفکران از آخرین هفته آبان ماه : بازگشتی پرقدرت

بعد از ماه ها ریزش سخت و ادامه دار ، بازار سرمایه آخرین هفته آبان ماه را با ۵ روز متوالی رشد قیمت سهام و اقبال سرمایه گذاران به پایان رساند. در نهایت نیز پس از هفته ها قرمز پوشی، شاخص کل با بازدهی مثبت بیش از ۱۰ درصدی پرونده آخرین هفته آبان ماه را بست تا سرمایه گذاران با امید به استقبال آخرین ماه از فصل پاییز شوند.

بعد از ماه ها ریزش سخت و ادامه دار ، بازار سرمایه آخرین هفته آبان ماه را با ۵ روز متوالی رشد قیمت سهام و اقبال سرمایه گذاران به پایان رساند. در نهایت نیز پس از هفته ها قرمز پوشی، شاخص کل با بازدهی مثبت بیش از ۱۰ درصدی پرونده آخرین هفته آبان ماه را بست تا سرمایه گذاران با امید به استقبال آخرین ماه از فصل پاییز شوند.


طی این هفته شاخص‌کل بورس توانست برای پنج روز پیاپی، سبزپوشی خود را حفظ کند که بعد از شروع ریزش بورس در اواسط مردادماه، این رخداد بی سابقه بوده است. با توجه به این مسایل اکنون سهامداران می‌توانند نفس راحتی بکشند و با دید منطقی‌تری آینده بازار را رصد کنند.


با اعلام تعطیلی فراگیر از ابتدای هفته آینده، شرایط برای سهامداران یادآور تعطیلات نوروز است. در آن برهه نیز با توجه به تعطیلی اغلب مشاغل، توجه‌ها به سمت بازار سرمایه معطوف شد و اکنون نیز سهامداران اعتقاد دارند با توجه به اصلاح سنگین بورس در سه ماه اخیر و تعطیلی فراگیر از ابتدای آذر، امکان این وجود دارد که بازار سرمایه بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد .



و اما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


عملکرد صنایع



بهترین نمادها





بدترین نمادها






شنبه ، خریداران وارد شدند


بعد از روزهای متمادی که شاخص کل قرمزپوش بود بازار روز شنبه توانست رشد قابل توجه ۲.۱۷ درصدی را به ثبت برساند و برای دومین روز پیاپی، جامه سبز به تن کند.


طی این روز برای نخستین بار زمان پیش گشایش بازار به یک ربع کاهش یافت تا چیدمان سفارش‌ها تاثیر کمتری بر جو روانی بازار داشته باشد. نکته قابل توجه بازار شنبه این بود که بعد از مدت‌ها تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند از تعداد نمادهایی که در کف قیمتی معامله می‌شدند پیشی گرفت به گونه‌ای که در انتهای بازار، بیش از ۲۷۰ سهم صف خرید داشتند و نمادهایی که صف فروش داشتند با ریزش قابل توجه به حدود ۱۸۰ سهم رسید .


سبزپوشی بازار در دو روز اخیر نه به دلیل حمایت‌های حقوقی‌ها و وعده و وعیدها بود و نه به خاطر اخبار امیدوارکننده سیاسی یا افتصادی. به عبارت دیگر، رشد شاخص به دو دلیل عمده صورت گرفته است. نخست آن که نه در حوزه اقتصاد کلان و نه در حوزه بازار سرمایه تصمیم جدیدی گرفته نشده و همین مسیله کمک می کند بازار روند منطقی به خود بگیرد. در هفته گذشته بحث افزایش نرخ سود سپرده بانکی مهم‌ترین ریسک بازار تلقی میشد که تب این خبر در روزهای گذشته فروکش کرده و فعلا خبر خاصی از سمت بانک‌ها مخابره نشده است .


اما دلیل عمده دیگر به جذاب شدن قیمت‌ها باز می‌گردد. این روزها حقیقی‌ها بازیگر اول بازار هستند و با خریدهایی که انجام می دهند بازار را به سمت سبزپوشی هدایت می کنند. بیش از ۹۰ درصد خریدها در اغلب نمادهای شاخص‌ساز توسط حقیقی‌ها انجام شد و این موضوع بیانگر تمایل این گروه به سرمایه گذاری مجدد در بورس دارد. ناگفته نماند که بخشی از این خریدها توسط افراد نوسان‌گیر انجام می شود و این گروه از افراد نیز با اولین نشانه‌ها از افزایش عرضه‌ها در بازار، با سود مختصر دست به فروش می زنند. ارزش معاملات خرد طی روز شنبه همانند روز چهارشنبه به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید .


در بازار اولین روز هفته و با تداوم صف خرید در بسیاری از نمادها حجم و ارزش معاملات بر روی نمادها عدد قابل توجهی نبود. «خودرو» همانند روزهای گذشته بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و این در حالی است که با توجه به صف خرید چند صد میلیونی، فقط نزدیک به ۴۰۰ میلیون سهم از ایران خودرو دادوستد شد. در سمت دیگر نیز مطابق معمول، «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. «ومعادن» نیز دیگر نمادی بود که توانست حجم و ارزش معامله قابل توجهی داشته باشد. بعد از توقف نزدیک به ۴۰ روز شرکت توسعه معادن و فلزات، بازگشایی این نماد با افت نزدیک به ۱۵ درصدی همراه بود و این در شرایطی است که در زمان بازگشایی نزدیک به ۶۰ درصد فروش‌های این نماد توسط حقوقی‌ها انجام شده بود .


در نهایت در روزی که بازارهای موازی نوسان خاصی نداشتند، نماگر بازار با رشد ۲۶ هزار واحدی تا میانه‌های کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بالا آمد.


یک شنبه؛ یک روز داغ


بعد از مدت‌ها بازار سرمایه یک روز داغ و پرمعامله را سپری کرد. در جریان معاملات روز شنبه بیش از ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم فقط از دو نماد بزرگ خودروسازی معامله شد، شاخص کل افت و خیز زیادی داشت و تقابل سنگینی بین خریداران و فروشندگان شکل گرفت. در نهایت پیکار خرید و فروش‌ها به رشد بیش از ۹ هزار واحدی شاخص کل ختم شد .


«خودرو» و «خساپا» دو نمادی بودند که طی این روز در کانون توجه قرار داشتند. با مبادله نزدیک به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم به ارزش تقریبی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، ایران خودرو رکورددار بیشترین ارزش و حجم معامله بود. بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم از سایپا نیز دادوستد شد تا این خودروساز هم بتواند به ترتیب رتبه دوم و سوم در حجم و ارزش معامله را کسب کند .


اگرچه «شستا» طی این روز هم باز نشد اما بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز و تاثیرگذار به گردونه معاملات بازگشتند و برخی نیز علی رغم اطلاعیه ناظر مبنی بر بازگشایی، در این مسیر ناموفق بودند. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از مهم‌ترین نمادهایی بود که بعد از افشای اطلاعات با اهمیت نوع الف، به جریان معاملات بازگشت و با توجه به افت نزدیک به ۱۰ درصدی، بیش از ۲۷۰۰ واحد از رشد شاخص‌کل کاست. حدود ۳۷ درصد از فروش های روی این نماد توسط سهامداران حقوقی انجام شد .


پالایش نفت اصفهان نیز شرایط مشابهی داشت با این تفاوت که بازگشایی آن روی قیمت ۱۲۷۰ تومانی با افت نزدیک به ۶ درصد همراه بود اما در ادامه با افزایش تقاضا، به صف خرید هم رسید. «خزامیا» نیز از جمله نمادهای دیگری بود که طبق اطلاعیه ناظر بازار با توجه به رفع تعلیق و همچنین افشای اطلاعات با اهمیت نوع الف به خاطر مجوز افزایش نرخ محصولات، آماده انجام معامله بود. در نهایت در شرایطی که سفارش‌های قابل توجهی بر روی این نماد ثبت شده بود، بازگشایی آن متوقف شد و به روز کاری آتی موکول شد.


اگرچه در نیم ساعت ابتدایی بازار روز یک شنبه، شاخص کل رشد ۲۰ هزار واحدی را تجربه کرد اما در ادامه و با افزایش عرضه‌ها نیمی از رشد ابتدای بازار، پس گرفته شد. بخشی از هیجان فروش در بازار یک شنبه به نوسان گیران باز می گردد و بخشی نیز سهامدارانی هستند که تمایل داشتند با جبران بخشی از زیان خود، از بازار خارج شوند. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر در فرآیند فروش سهام عدالت مطرح شده که این موضوع هنوز از سوی مراجع رسمی تایید نشده است .


نکته قابل تامل بازار دومین روز هفته ، ارزش بالای معاملات خرد بود به گونه‌ای که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان توسط سهامداران خرد معامله انجام شد که بیشترین میزان در طی آبان‌ماه است و نسبت به روز شنبه، رشد صد درصدی داشت.


دوشنبه؛ بازگشت تدریجی اعتماد


به لطف تقاضای بالایی که روی نمادهای شاخص‌ساز شکل گرفته بود، روز دوشنبه نیز شاخص‌کل بورس توانست رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی را تجربه کند. رشد شاخص‌کل در شرایطی بود که در ابتدای بازار بیش از چهار هزار واحد افت داشت اما افزایش تدریجی تقاضا در کل بازار توانست بار دیگر نماگر بازار را سبزپوش کند .


در جریان معاملات این روز استقبال قابل توجهی از گروه پالایشی صورت گرفت به نحوی که هر چهار نماد حاضر در صندوق پالایشی یکم به صف خرید رسیدند و صف خرید خود را تا پایان بازار حفظ کردند. نکته مشترک دیگر در بین این چهار نماد آن بود که حدود ۳۰ درصد فروش‌ها در این نمادها توسط حقوقی‌ها انجام شد .


برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند افزایش تقاضا در گروه پالایشی به مصاحبه عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران باز می گردد که تاکید کرده بود «به طور قطع بازگشایی صندوق پالایشی یکم با ضرر نخواهد بود. سیاست‌گذار تدبیری خواهد کرد که این صندوق با بازدهی منفی باز نشود.»


با افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، وضعیت معاملات گروه فلزات اساسی نیز مساعد بود. با عبور قیمت جهانی مس از مرز هفت هزار دلار، «فملی» در همان ابتدای بازار به صف خرید رسید و با وجود عرضه‌های سنگین در نیمه دوم بازار، باز هم صف خرید خود را حفظ کرد تا بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص‌کل داشته باشد. «فولاد» هم دیگر نماد مهم این گروه بود که توانست سبزپوشی خود را حفظ کرده و بعد از صنایع ملی مس، بیشترین کمک را به رشد ۱.۳ درصدی شاخص کل کرده باشد .


با این وجود چشم و چراغ اهالی بازار سرمایه در این روزها، دو نماد مطرح گروه خودروسازی است به گونه‌ای که رفتار معامله‌گران در این دو سهم، به کلیت بازار تعمیم داده می شود. همانند روز گذشته هر دو نماد با صف خرید به کار خود پایان دادند و به ترتیب «خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات را در بین نمادهای بورسی به ثبت رساندند. اما در این گروه بازگشایی نماد «خزامیا» با افت ۱۶ درصدی همراه بود و با موج عرضه‌هایی که روی این نماد شکل گرفت، در نهایت با صف فروش سنگین به کار خود پایان داد .


در پایان بازار ، ارزش معاملات خرد به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسید که اگرچه نسبت به روز دوشنبه ، افت قابل توجهی داشت اما همچنان یک سر و گردن نسبت به میانگین معاملات روزانه آبان‌ماه، بالاتر است. در این میان نباید از این نکته غافل شد که شاخص‌کل ‌هم‌وزن همچنان نوسان خاصی نداشته و نمی تواند پا به پای شاخص‌کل بالا بیاید. این مسیله نشان میدهد فارغ از نمادهای شاخص‌ساز، کلیت بازار همچنان با دیده تردید به آینده بازار چشم دوخته است .


بهترین راه برای این ‌که اعتماد به بازار سرمایه باز گردد، در چند مولفه خلاصه می شود: عدم تصویب قانون و مقررات خلق‌الساعه‌ای، تداوم بالا بودن ارزش معاملات خرد در هر روز، تثبیت تعادل در روند معاملات نمادهای مختلف و در نهایت عدم نوسان سنگین در بازارهای موازی.


سه شنبه؛ شستا وارد می شود


شاخص بورس روز سه شنبه بالاخره پس از روزهای متمادی دوباره وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شد اما این باره برخلاف هیجانات این عمق بازار بود که روند را صعودی کرد .


همچنین طی این روز بعد از حدود ۷۰ روز، نماد «شستا» مجاز شد تا هم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی به جریان معاملات بازگشته باشد و هم سایه ترس بازگشایی آن از سر بازار سرمایه برداشته شود .


معاملات سه شنبه همانند روزهای گذشته با افزایش قابل توجه تقاضا شروع شد و این روند تا پایان بازار پابرجا بود. طی این روز تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند بار دیگر از تعداد صف فروش‌ها پیشی گرفت تا نشان دهنده صعودی بودن شاخص کل باشد. در نتیجه این موضوع شاخص کل توانست با رشد ۳۵ هزار واحد وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود .


در جریان بازار دیروز با اعلام ناظر نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تصویب صورت‌های مالی و با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه "الف" بدون محدودیت نوسان آماده انجام معامله شد. تقابل خریداران و فروشندگان در دوره سفارش‌گیری قابل توجه بود به نحوی که در برابر حجم سنگین عرضه، تقاضای قابل تاملی ثبت شده بود. در نهایت «شستا» با افت حدود ۱۹.۵ درصد در قیمت ۲۹۰۰ تومان بازگشایی شد اما این پایان کار نبود چرا که بعد از آن و در زمان حراج پیوسته با اوج گیری تقاضا، این نماد بزرگ به صف خرید رسید و صف آن نیز تا پایان بازار باقی ماند .


با معامله بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی، این شرکت بعد از مدت‌ها دوباره جایگاه بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد. حجم سنگین معامله «شستا» در محدوده منفی به تنهایی بیش از ۱۳ هزار واحد از رشد شاخص‌کل کم کرد تا شاخص کل به رشد ۲۳ هزار واحد اکتفا کرده و بار دیگر به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بازگردد. البته در زمان بازگشایی این شرکت، «شستا» از پیشنهاد افزایش سرمایه ۷۸ درصدی از محل سایر اندوخته‌ها هم رونمایی کرد.


ارزش معاملات خرد در بازار این روز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. اما این‌ها تنها نکات مثبت بازار نبود. واکنش بازار به خبر بازگشایی نماد «شستا» نیز قابل تامل بود. در گذشته بارها دیده شد بود که بازار نسبت به بازگشایی نمادهای لیدر، واکنش‌های افراطی نشان می‌دهد، نمونه آن نیز در زمان بازگشایی نماد «خودرو» و «خساپا» در اردیبهشت ماه سال جاری دیده بودیم، اما بازگشایی نماد «شستا» در روند کلی بازار تاثیری نداشت و حتی صف خرید در برخی گروه‌ها همانند پالایشی تقویت شد .


با پایان یافتن بازار ، بورس توانست برای پنجمین روز پیاپی سبزپوشی خود را حفظ کند که نکته امیدبخشی برای سهامداران است .


در کنار بازار داغ روز سه شنبه، بازار ارز نوسان خاصی نداشت. نرخ فروش دلار در صرافی بانک ملی به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشته و در بازار آزاد نیز در محدوده ۲۶۲۰۰ تومان معامله می شد. در ابتدای بازار نیز رییس کل بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی ضمن حمایت از بازار سرمایه از این گفت که نرخ سود بین بانکی ۲۰ درصد تعیین شده و بازرسان بانک مرکزی از روز شنبه در حال رصد تخلفات احتمالی هستند.


چهارشنبه؛حسن ختامی شیرین


در معاملات آخرین روز کاری هفته بعد از مدت ها شاهد ورود بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها به بازار سرمایه بودیم.


شاخص کل با ۴۸ هزار و ۴۶۰واحد رشد در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۵هزار واحدی قرار گرفت.


شاخص هم وزن ۱.۸درصد رشد کرد .


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۱۱هزار و ۶۵۰میلیارد تومان رسید .


همچنین در بازار امروز شاهد رشد بیش از یک درصدی قیمت سهام بیش از ۳۹۸نماد و افت بیش از یک درصد ۱۶۹نماد بودیم.


حقیقی‌ها حدود هزار و ۷۰میلیارد تومان پول وارد بازار سهام کردند. افراد حقیقی ۸۹درصد یعنی ۱۰هزار و ۳۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۹درصد از کل معاملات شد .


بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «انبوه سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقوقی‌ها تمام شد .


سه نماد کاما، خودرو و فولاد لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به بنو، وشهر و بپاس معطوف بود .



انتهای خبر

0
0