بااقتصاد
1400/10/28
12:14
اختلاف حساب کمیسیون اقتصادی مجلس با رییس سازمان بورس بر سر ۴۳ میلیون سهامدار متضرر!

در روزهایی که بازار سرمایه شرایط نامناسبی را سپری می‌کند و روند منفی معاملات و خروج نقدینگی را شاهد است، وزیر اقتصاد ازیک‌سو بسته حمایتی از بازار را در لایحه بودجه می‌گنجاند و از سوی دیگر، معتقد به زیان و خسران اندک سهامداران بورسی طی یکی دو سال سال اخیر است! سمت دیگر ماجرا هم سازمان بورس قرار دارد که رییسش وعده جبران ضرر سهامداران خرد را می‌دهد و نشست‌های متعدد دوره‌ای با حقیقی‌ها برگزار می‌کند درحالی‌که قلبا و شفاها اعتقادی به زیان گسترده عمومی در بورس ندارد! در نقطه مقابل، نمایندگان مجلس قرار دارند که سرسختانه معتقدند حدود ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی و خرد در بورس به شدت ضرر کرده‌اند و دولت باید جبران خسارت کند.

اوج این تقابل و اختلاف نظر میان دولت و مجلس در جلسه اخیر که بخشی از ویدئوی آن در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده، هویداست و نشان می‌دهد که کمیسیون اقتصادی مجلس با سازمان بورس هنوز بر سر شمار سهامداران و زیان‌دیدگان بازار سرمایه اختلاف حساب حدود ۴۳ میلیون نفری دارند. موضوعی که اعتراض و انتقادهای شدید فعالان و اهالی بازار سرمایه را نیز برانگیخته است.


در نشست اخیر، وزیر اقتصاد، پاسخ به سوال اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را به رییس سازمان بورس واگذار می‌کند و متولی بازار سرمایه هم با ارایه آماری که منبع و صحت و سقم آن اعلام نشده است، می‌گوید اشخاصی که از ابتدای سال ۹۹ به عنوان اولین خرید وارد بورس شده‌اند، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که نزدیک به ۳ میلیون و دویست هزار نفر با سود از بازار خارج شده و اصلا زیان نکرده‌اند!


اعلام آمارهای سرانگشتی و بدون ذکر منبع از سوی متولیان بازار سرمایه موضوع جدیدی نیست، چنانچه مدیرعامل پیشین شرکت فرابورس نیز در ماه‌های گذشته سودآوری سبد سهامداران حقیقی را تا ۸۰ درصد اعلام کرده بود که اعتراض فعالان بازار را درپی داشت، اما باتوجه به سبقه و پیشینه رییس جدید سامان بورس اوراق بهادار و برنامه‌های حمایتی که وی طی ماه‌های اخیر درراستای جبران زیان سهامداران ارایه داده است، بیان چنین اظهاراتی، کمی جای تعجب دارد! به نظر می‌رسد این تغییر رویکرد رییس سازمان بورس متاثر از فشار مجلس به دولت، خصوصا شخص وزیر اقتصاد که زیر تیغ استیضاح نمایندگان قرار دارد، ایجاد شده است.


البته در ادامه این جلسه، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش به کوچک‌نمایی زیان سهامداران خرد بورس، به جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفری سهامداران عدالت و کاهش حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی آنها طی یک‌ونیم سال اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید از نگاه ما (مجلس)، شمار زیان‌دیدگان بورس ۵۰ میلیون نفر است، درحالی‌که شما می‌گویید حدود ۳ میلیون نفر با ضرر ناشی از ریزش شاخص بورس از سال ۹۹ تاکنون مواجه شده‌اند و این درست نیست!


با توجه به این اختلاف نظرها و اختلاف حساب‌ها، به نظر می‌رسد، بازار سرمایه همچنان باید به روند نزولی که ماه‌ها گرفتار آن شده است، ادامه دهد و بسته‌های ۱۰ گانه حمایتی وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس برای بازیابی اعتماد و بازگشت دوباره حقیقی‌ها به بورس، در فرایند بروکراسی‌های اداری میان دولت و مجلس به فراموشی سپرده شود. دست‌کم فعالان قدیمی بازار سرمایه از این دست تجربه‌های فرافکنانه در بازار زیاد دیده‌اند و تجربیات و خاطرات ناخوشایندی دارند. حالا باید منتظر و ماند و دید که لایحه بودجه و اعمال تغییراتی در آن به نفع بازار سرمایه چگونه و به چه صورتی انجام خواهد شد.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0