ایران بورس
1399/11/08
20:29
✍️نظریه قوی سیاه کتاب "قوی سیاه" نظریه ای است که نسیم نیکولاس طالب از آن برای پدیده ها و اتفاقات غیر محتمل استفاده کرده است . 🔰 وقتي ذهن مي پذيرد ...

✍️نظریه قوی سیاه


کتاب "قوی سیاه" نظریه ای است که نسیم نیکولاس طالب از آن برای پدیده ها و اتفاقات غیر محتمل استفاده کرده است .



🔰 وقتی ذهن می پذیرد که همه قوها سفید اند، حاضر به پذیرش آن نیست که قوی سیاه نیز ممکن است وجود داشته باشد و در مقابل پذیرش این احتمال مقاومت میکند.


تا اینکه اولین قوی سیاه مشاهده شد.


این نظریه به همین خاطر بوجود آمده که نشان دهد، گاهی پدیده ها و اتفاقات غیر محتمل یا احتمالاتی که از دید ما کوچک و ناممکن می باشد میتواند پیشبینی ما را به کل تغییر دهد.



ذهن انسان در مقابل اطلاعاتی که مفروضات قبلی اش را زیر سوال میبرد ، ابتدا بشدت مقاومت میکند و به همین خاطر است که گاهی افراد بر اشتباهات خود پافشاری می کنند


در واقع ذهن انسان بر اساس تجارب گذشته و آموخته ها و داده هایی که از محیط پیرامون خود دریافت میکند ، سعی میکند آینده را پیشبینی کند.


در حالی که ما ابزار کافی برای اندازه گیری بسیاری از پدیده ها را نداریم و عمده پیشبینی ها بر اساس مبنا قرار دادن تجربیات گذشته و شرایط حال و دانشی است که به سرعت در حال بروز شدن و تغییر است .



بعضی وقتها لحاظ نکردن یک داده کوچک و بی اهمیت میتواند خروجی تحلیل ها و پیشبینی ها را بشدت تغییر دهد.


به همین دلیل اغلب پیشبینی های درستی ارایه داده نمی شود .


بعنوان مثال


یکسال پیش کمتر تحلیلگری میتوانست پیشبینی کند که ویروسی به وجود می آید و باعث میشود قیمت نفت برسد به صفر و یا در معاملات فیوچرز حتی منفی معامله شود


یا اگر شما با داده های گذشته تحلیل میکردید غیرممکن بود پیشبینی کنید که در عربستان که خود را مهد اسلام میداند حجاب اختیاری شده و دیسکو ،کازینو و مجالس رقص و...دایر شود .



پدیده قوی سیاه را میتوانید در بازارهای مالی هم مشاهده کنید.


که یک نمونه عینی آن همین ویروس کرونا و سقوط بازارهای مالی و زیانی است که امثال وارن بافت و افراد شناخته شده متحمل شدند.



♻️ برای همین است که چون نمیتوانیم پیشبینی کاملا دقیقی از تحولات آینده داشته باشیم، سعی میکنیم با ابزارهای مختلف و با مدیریت ریسک ، اثرات منفی این تحولات را در پورتفوی خود به حداقل برسانیم.



منبع: یادداشت های کاظم نادرعلی



انتهای خبر

0
0