فارس نیوز
1400/03/12
15:07
رشد ۸۱۹۰ واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات دو بازار به ۷۰۱۴ میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در یک روند رو به رشد با افزایش ۸۱۹۰ واحد روبرو شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، گرچه قرار بود امروز چهارشنبه دومین عرضه اولیه بورسی لیزینگ کارآفرین در نماد ولکار انجام شود، اما در پیامی که از سوی مقام ناظر صورت گرفت، اعلام شد به دلیل فراهم نبودن زیرساخت فناوری سامانه بورس این عرضه اولیه به هفته آینده موکول شد. اما از ابتدای ساعات معاملات امروز روند رو به رشد در بازار وجود داشت به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۸۱۹۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۸ هزار ۶۶۶ واحد رسید.


همچنین امروز شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۶۶۱ واحد به رقم ۳۸۲ هزار و ۳۷ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از ۵.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۷۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۸۳۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۲۱۸۱ میلیارد تومان رسیده بگیریم، ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۷۰۱۴ میلیارد تومان رسیده است.



نقشه معاملات امروز بورس تهران


امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، اما میزان رشد شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی ۷۲ صدم درصد رشد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱۷ صدم درصد رشد کرد.


شاخص آزاد شناور ۶۶ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۸۲ صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۵۹ صدم درصد رشد کرد.


امروز نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تهران، سرمایه گذاری غدیر، ایران خودرو و ملی مس ایران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند.


نمادهای پرتراکنش در بورس شامل صنعت غذایی کورش، زرماکارون، پالایش نفت اصفهان، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، سایپا، ایران خودرو و پالایش نفت بندرعباس بودند.



وضعیت امروز پالایش یکم


خریداران پالایش یکم که هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق را ۱۰ هزار تومان خریده‌اند،‌با گذشت ۷ ماه هنوز با ۲۶ درصد زیان مواجه هستند،‌هر واحد پالایشی به ۷۴۴۴ واحد رسیده است. جبران زیان خریداران پالایش یکم به گفته وزیر اقتصاد به مصوبه رهبری برای ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی سران قوا بستگی دارد که هنوز ابلاغ نشده است.


به گزارش فارس، در فرابورس ایران امروز شاخص کل ۱۵ واحد تقویت شده و به رقم ۱۷ هزار و ۶۹۳ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در فرابورس بیش از ۱.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۱۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۱۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز نمادهای آریا ساسول، مدیریت انرژی امید تابان هور، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشتری اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای ویتانا، تجارت الکترونیک پارس کیش و پتروشیمی مارون، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.


نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل گسترش صنایع روی ایرانیان، چوب خزر کاسپین، شیر پاستوریزه پگاه گیلان، نیروی برق دماوند، ذغال سنگ پروده طبس، ذوب آهن اصفهان و توسعه و عمران استان کرمان بودند.



شاخص بورس اوراق بهادار تهران


به گزارش فارس، روز گذشته وزیر اقتصاد در مورد اینکه چه زمانی زیان خریداران پالایش یکم جبران می‌شود، گفت: با توجه به مصوبات هفت گانه‌ای که در شورای هماهنگی اقتصادی سران تصویب شده، این مصوبه برای اجرا باید از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شود که هنوز این ابلاغ صورت نگرفته و در مراحل اداری ابلاغ مصوبات است و وقتی ابلاغ شد، هم زیان خریداران پالایشی جبران می‌شود و هم منابع صندوق توسعه ملی برای صندوق تثبیت بازار اختصاص می‌یابد.


وی همچنین در مورد زمان واریز سود ۵۰ درصد دوم سهام عدالت که قرار بود بعد از عید انجام شود، گفت: اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورس سود خود را واریز کرده‌اند و تلاش می‌کنیم، باقیمانده سودها را از شرکت‌ها دریافت کرده و تا عید قربان یعنی پایان تیرماه سود نیمه دوم سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ را به حساب همه سهامداران عدالت واریز کنیم.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0