همفکران
1400/08/16
15:47
گزارش بازار / برگشت خودرویی ها به لاین سبقت

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰ روز پر هیجانی را تجربه کرد و چند بار از بازه مثبت به منفی رفت. حدود ساعت ده بازار تسلیم فروشنده ها شد و روند نزولی را انتخاب کرد و ۹۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۷ درصد افت کرد و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و همزمان با او شروع به کاهش کرد و ۱۵۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰ روز پر هیجانی را تجربه کرد و چند بار از بازه مثبت به منفی رفت. حدود ساعت ده بازار تسلیم فروشنده ها شد و روند نزولی را انتخاب کرد و ۹۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۷ درصد افت کرد و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و همزمان با او شروع به کاهش کرد و ۱۵۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. فولاد، شستا و فارس بیش از همه در کاهش شاخص نقش داشتند، شستا به صف فروش رفت اما در پایان بازار صف جمع شد، دو نماد دیگر متعادل بودند و صف را ندیدند. رمپنا، خودرو و نوری نیز بیش از همه از شاخص حمایت کردند، رمپنا و خودرو صف خرید داشتند اما نوری به صف نرسید.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس نیز بعد از دو تلاش تسلیم شد و ۱۲۸ واحد معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۰ هزار و ۲۳۱ واحد رسید. زاگرس، آریا و فجهان بیش از همه اثر منفی و غصینو، سمگا و دماوند بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۹۵ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد و ارزش معاملات خرد به بیش از ۶.۲ هزار میلیارد تومان رسید که بیشترین سطح طی ۵ هفته اخیر بوده است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۵ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

فعلا درباره ایران اظهارنظر نمی‌کنم. بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع فعلی وی درباره مذاکرات وین برای احیای برجام و آیا طرح جایگزین برای شرایطی که مذاکرات با شکست مواجه شود، گفت: «هم‌اکنون درباره ایران اظهارنظری مطرح نمی‌کنم».


آمریکا باید برای جبران وضعیت فعلی برجام گام بردارد. وزیر خارجه چین: ایالات متحده به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و باید اولین طرفی باشد که گام‌هایی را برای جبران وضعیت فعلی بردارد. چین و ایران یک همکاری راهبرد جامع با یکدیگر دارند. پکن قاطعانه توسعه روابط دوستانه با تهران را ارتقا خواهد داد.


روابط فعلی بین خودروساز و قطعه ساز غلط است. فاطمی امین، وزیر صمت: برنامه‌ای که برای بهبود صنعت خودرو تعریف کردیم، به درستی پیش می‌رود و تا دو سال آینده حتما شاهد صنعت خودرو به روز خواهیم بود. روابط بین قطعه سازی و خودرو سازی روابط غلطی است و باید اصلاح شود.


مرحله نوزدهم فروش اوراق بدهی به طور رسمی لغو شد. قرار بود دیروز و بعد از ۷ هفته ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی رو عرضه شود اما وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حراج مذکور در تاریخ یاد شده برگزار نمی‌شود و تاریخ دقیق به اطلاع هموطنان خواهد رسید.


ترین های معاملات بورس

خودرو، فلزات اساسی و چند رشته‌ای صنعتی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها و فراورده‌های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرو در حال بازآفرینی روزهای اوج خود است. امروز این نماد به خاطر افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای یک ساعت متوقف شد. پس از بازگشایی باز هم در صف خرید بود تا اینکه حدود ساعت ۱۱ حجم عرضه‌ها قیمت را پایین کشید، ولی خیلی زود خریداران دوباره به صف شدند. حقوقی‌ها ۹ درصد از ۲ میلیارد سهم معامله شده را عرضه و تنها ۵ درصد را خریداری کردند تا شاهد ورود ۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم.


بیشترین ورود و خروج پول


خودرویی‌ها دوباره مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و امروز توانستند بیشترین پول حقیقی را جذب کنند، دو گروه فنی مهندسی و مخابرات نیز ورود پول حقیقی داشتند؛ اما فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی خروج پول را تجربه کردند. در بین نمادها خساپا، خودرو و رمپنا بیش از همه توسط حقیقی‌ها خریداری شدند و حقوقی‌ها از فولاد، فملی و شپنا حمایت کردند.


خساپا نیز به یاد روزهای شیرین به خاطر افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای یک ساعت متوقف شد. بعد از بازگشایی صف خرید عرضه شد و دیگر تا پایان بازار تشکیل نشد. حقوقی‌ها ۹ درصد از ۱.۳ میلیارد سهم معامله شده را فروختند و حقیقی‌ها با خرید ۹۸ درصد آن بیش از ۱۷ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.


فولاد از بازه منفی شروع کرد و اوایل بازار سعی کرد خود را به بازه مثبت برساند اما خیلی زود نا امید شد و به سمت صف فروش حرکت کرد. حقوقی‌ها اجازه ندادند زیاد در صف فروش باقی بماند، آن‌ها ۴۳ درصد از ۱۵۵ میلیون سهم معامله شده را خریدند و حقیقی‌ها ۹۰ درصد را عرضه کردند تا ورود ۶۲ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. فولاد دیروز به مقاومت مهم ۱۲۳۰۰ ریال برخورد کرد و امروز افت کرد. در صورتی که بتواند از سد این مقاومت بگذرد دست یابی به سقف قیمتی مرداد ۹۹ چندان دور از ذهن نیست.


ورود و خروج پول به صنایع
ورود و خروج پول به نمادها

نمادهای مشکوک

ثنام، واعتبار و دسینا بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم ثنظام، وملت و واعتبار بودند.


واعتبار روز را در صف خرید شروع کرد اما نتوانست صف را حفظ کند و تا نزدیکی صفر تابلو سقوط کرد. ۲ کد حقوقی ۸ درصد از ۱۱ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها با خرید ۹۸ درصد از معاملات ۴۷۸ میلیون تومان پول وارد نماد کردند. واعتبار P/E ۴.۵۵ دارد که تقریبا نصف میانگین کل بازار است. میانگین گروه سرمایه گذاری‌ها منفی ۱۲.۹۷ اعلام شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

فنی مهندسی با ۴.۷۹ درصد، نوشیدنی با ۴.۲۸ درصد و خودرو با ۳.۹۴ درصد بیشترین رشد را بین صنایع داشتند؛ اما گروه‌های حفاری با ۴.۰۶ درصد، تجهیزات مخابراتی با ۳.۷۱ درصد و سایر مواد معدنی با ۳.۶۷ درصد بیش از دیگر صنایع کاهش ارزش را تجربه کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به طور مشترک به غبهنوش، خاذین و سمگا با ۵ درصد رشد رسید. بدترین عملکرد هم دیران با ۴.۸۹ درصد، انرژی ۱ با ۴.۷۸ درصد و خنصیر با ۴.۶۲ درصد داشتند.


غبهنوش در محدوده‌هایی است که مهر ۹۹ پس از ریزش ۵۹ درصدی بود و به نظر می‌رسد به کف معتبری رسیده است. در چند دقیقه اول بازار شاهد عرضه شدن صف خرید و بعد دوباره صف کشیدن خریداران بودیم. این صف توانست تا پایان بازار پا برجا بماند. از ۷۰۰ هزار سهم معامله شده ۶۱ درصد را یک حقوقی خرید و ۲۵ درصد را یک کد حقوقی عرضه کرد و در نهایت بیش از یک میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد. P/E غبهنوش ۱۶.۱ است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه محصولات غذایی بالاتر است.


دیران تا ساعت ۱۰ چند بار تلاش کرد تا از صف فروش نجات یابد اما هر بار ناکام ماند و بعد از ساعت ده کاملا تسلیم شد. از ۴ میلیون سهم معامله شده ۱۳ درصد را ۵ کد حقوقی خریدند و ۱۰۰ درصد را حقیقی فروختند تا شاهد ورود بیش از یک میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. P/E دیران ۲۸.۲۳ اعلام شده است که بیش از سه برابر میانگین کل بازار و دو برابر میانگین گروه دارویی است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز هم نیم نگاهی به کانال ۲۸ هزار تومانی کرد ولی نتوانست وارد آن شود. هر دلار آمریکا با ۰.۳۳ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۲۷ هزار و ۹۱۶ تومان خرید و فروش می‌شود.


سکه طرح جدید بعد از دو ماه به کانال ۱۲ میلیون تومانی برگشت، دفعه قبل که وارد این محدوده شده بود بیش از ۶ درصد اصلاح کرد. سکه با رشد ۰.۹۷ درصدی ۱۲ میلیون ۱۳۳ هزار تومان شد.


انس طلا در کانال ۱۸۰۰ دلار آرام گرفته است و منتظر پایان تعطیلات آخر هفته است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟

انتهای خبر

0
0