بااقتصاد
1401/03/01
14:05
شاخص بورس تهران با سیگنال رشد قیمت نفت خام و نرخ دلار صعود کرد/ نوبت شفاف‌سازی بورس به شرکت‌های خصوصی رسید

گزارش بازار/ یکشنبه‌ یکم خرداد ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران که دو روز منفی و پر عرضه را پشت سر گذاشتند، در نخستین روز از خردادماه امسال به مدار صعود بازگشتند. البته جریان صعودی بازار سهام امروز با سیگنال رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی، متعادل و کم‌رمق بود و شاخص کل با ۲۴۵۶ واحد مثبت به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۸۲ هزار واحدی رسید.

امیدواری بورس برای فتح دوباره ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی


به گزارش بااقتصاد، جریان نسبتا مثبت معاملات بازارهای سهام تهران، امروز یکشنبه یکم خرداد‌ماه، امیدواری‌ها برای فتح دوباره ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی را زنده کرد. شاخص کل هم‌وزن با ۱۳۳۳ واحد رشد، به میانه کانال ۴۴۱ هزار واحدی ارتقا یافت و شاخص کل آیفکس نیز صعود ۲۷ واحدی را در نقطه ۲۱ هزار و ۵۶۵ واحدی ثبت کرد.


سهم‌های کوچک‌تر شاخص‌سازان بورس و فرابورس


روی تابلو بورس تهران، نمادهای کوچک‌تر این بازار با پیشتازی حکشتی، شپدیس، پارس، نوری، شپنا، وغدیر و شاراک در صدر جدول شاخص‌سازان ایستادند و آسیاتک، همچنان جایگاه بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را در اختیار دارد. شستا در نقطه مقابل و با بیش‌ترین تراکنش منفی قرار گرفت.


برای بازار فرابورس هم نمادهای کوچک شاخص‌سازی کردند و ددانا، وملل، حگهر، بپیوند، بجهرم و وکبهمن، شاخص‌سازان اصلی آیفکس لقب گرفتند. افرا با تشدید عرضه حقیقی‌ها، بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به خود اختصاص داد و مدیریت و حگهر نیز بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را به از آن خود کردند.


در جریان معاملات سهام، معامله‌گران امروز برای ۱۰۲ نماد صف خرید تشکیل دادند و ۴۷ نماد را به حراج گذاشتند. تعداد نمادهای مثبت که با افزایش قیمت مواجه شدند به ۳۱۴ نماد رسید و ۳۲۷ سهم نیز در مدار منفی معامله شدند.


راهکار بهبود بازار خودرو، عرضه در بورس کالاست


مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره بهبود وضعیت بازار خودرو، گفت: یکی از ابزارهای بهبود شرایط بازار خودرو، عرضه در بورس کالاست. پیشنهاد ما هم این است که عرضه خودرو در بورس کالا از خودروهای گران‌قیمت شروع شود که نخستین مزیت این اقدام، تک نرخی شدن قیمت‌هاست.


وی افزود: زمانی که قیمت خودرو تک‌نرخی شود، تقاضای سرمایه‌ای از بین می‌رود و به مرور با حذف تقاضای سرمایه ای، قیمت کاهش می‌یابد. همچنین با برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا، اوضاع بهبود می‌یابد. بنابراین، تنها راهکار ما برای اصلاح بازار، عرضه در بورس کالاست.


کاهش ۸ درصدی مصرف ظاهری فولاد ایران


انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد کشور در فروردین ماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، مصرف ظاهری فولاد میانی کاهش ۸ درصدی، مصرف ظاهری کل محصولات فولادی افزایش ۹ درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش ۵ درصدی داشته است.


همچنین در بخش فولاد میانی، ۱ میلیون و ۸۷ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۱ میلیون و ۱۶۸ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. مصرف ظاهری بیلت و بلوم کاهش ۱۹ درصدی داشته و مصرف ظاهری اسلب ۶ درصد افزایش داشته است. مصرف ظاهری میلگرد هم با ۱۳ درصد افزایش به ۶۳۳ هزار تن رسید.


مجلس با ورود مبلغ مازاد سوخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بورس موافقت کرد


نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند هر ساله در لایحه بودجه مبلغ سوخت مصرف نشده و سوخت مایع به تولیدکنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برای فروش یا عرضه در بورس انرژی پیش‌بینی کند.


در جلسه علنی امروز یکشنبه (اول خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور ماده ۱۶ این طرح به تصویب نمایندگان رسید.


براساس ماده ۱۶ طرح مذکور؛ در اجرای تبصره (۳) ماده (۶۱) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۴ اسفند ۱۳۸۹ دولت مکلف است هر سال مبلغ سوخت مصرف نشده و یا تخصیص حواله معادل آن به شکل سبد سوخت مایع یا معادل نفت خام به تولیدکنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برای فروش یا عرضه در بورس انرژی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند. انواع نیروگاه‌های برق آبی کمتر یا بیشتر از ۱۰ مگاوات نیز شامل حکم این ماده هستند. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت نیرو تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.


انتشار صورت مالی شرکت‌های عمومی غیردولتی برای اولین بار در بورس


سامانه کدال امروز میزبان صورت مالی شرکت‌های عمومی غیر دولتی بود. این اقدام درپی اظهارات روز گذشته، احسان خاندوزی که در توییتی از افتتاح سامانه شفافیت اطلاعات شرکت‌های واگذار شده و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های نهادهای عمومی غیردولتی خبر داده بود، برای اولین بار اتفاق افتاد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌یکشنبه یکم خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۰۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۹۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۴۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته، کاهش داشت. طی این جابجایی‌ها، ۱۸۴ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای قاروم، مدیریت و افرا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فولاد، شبندر و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو ، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۲۸ ، ۳۴۳ و ۳۲۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۸۲.۱۴۳.۸۳ (۲۴۵۶.۴۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۱.۵۱۰.۶۵ (۱۳۳۳.۷۴افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۶۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: حکشتی، شپدیس و پارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۵۶۵.۸۳ (۲۷.۸۷افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۴۲۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: ددانا، وملل و حگهر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0